Gå til innhold

Hvordan si ifra til vaskegal svigermor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er veldig snill og god og bare hjelpsom ❤️ Men hun er litt slik om hun skal kaste søppel så er plutselig alle søppelbøttene ute og hun ligger på fire og skrubber nedi skuffene og inne i bøttene. Det er greit nok, men det stresser meg.

Nå skal de være her en hel helg og passe barn. Jeg tenker at hun skal få vaske overflater, men ikke inne i skuffer og skap som hun kan finne på… Hun kan finne på å flytte om inne i skapene til barna, og det liker jeg ikke. Hvordan kan jeg si ifra at jeg ikke vil? Hun kan vaske gulv osv, men ikke ikke skap?

Anonymkode: da774...e25

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kva har ho sagt før, når du har sagt i frå?

Anonymkode: 025ab...feb

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg er så takknemlig for at du hjelper med husarbeidet! Jeg skulle likevel ønske at du ikke endrer på systemene uten forvarsel, for det blir så forvirrende. Men jeg vil veldig gjerne få innspill om du tenker noe kunne vært organisert annerledes altså, for du er virkelig dyktlig på dette."

Anonymkode: 99f65...898

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din, altså sønnen hennes må si det, ikke du. 

Anonymkode: c069c...321

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke sende henne en tur til meg? 😅 Jeg ligger langt bak med alt praktisk for tiden 🙈

Anonymkode: 4bd33...d91

• Liker 17
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun er veldig snill og god og bare hjelpsom ❤️ Men hun er litt slik om hun skal kaste søppel så er plutselig alle søppelbøttene ute og hun ligger på fire og skrubber nedi skuffene og inne i bøttene. Det er greit nok, men det stresser meg.

Nå skal de være her en hel helg og passe barn. Jeg tenker at hun skal få vaske overflater, men ikke inne i skuffer og skap som hun kan finne på… Hun kan finne på å flytte om inne i skapene til barna, og det liker jeg ikke. Hvordan kan jeg si ifra at jeg ikke vil? Hun kan vaske gulv osv, men ikke ikke skap?

Husk at hun ikke gjør det for å bevise at huset ditt er snuskete, men for å vise at hun vil bidra og vil hjelpe deg. Det føles nok invaderende, men klarer du å legge den følelsen til side så ser du hvilken verdi det faktisk har. Den generasjonen viser omtanke via å gjøre praktisk arbeid. 

Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg hadde vært takknemlig for slikt nå, men i begynnelsen av tyveårene så følte jeg det kvelende slik som deg og ba om avstand. For en tosk jeg var. Hun ville jo bare bidra. 

Skrevet

Tenker det beste er å si det rett ut at hvis hun vil vaske noe så er det helt greit men omorganisering av skap er ikke greit, det sier seg jo selv og om man tenker litt. Hun er nok en av disse som viser omsorg ved å vaske og styre på så jeg ville ikke tatt det fra henne heller.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner degveldig godt! Men ville likevel forsøkt å svelge den kamelen, og bare latt henr hjelpe… det er jo god med alt som er gjort også😅😅 og jeg vasket litt for sjeldent i søppelskapet😂

Anonymkode: 4907e...39c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, theTitanic said:

Husk at hun ikke gjør det for å bevise at huset ditt er snuskete, men for å vise at hun vil bidra og vil hjelpe deg. Det føles nok invaderende, men klarer du å legge den følelsen til side så ser du hvilken verdi det faktisk har. Den generasjonen viser omtanke via å gjøre praktisk arbeid. 

Det er ikke sikkert, min mor holdt på sånn, og det var definitivt fordi hun syntes jeg ikke vasket godt nok. 😅

Anonymkode: 23707...8fd

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke at noen åpner så mye som en skapdør hjemme hos oss. Jeg aksepterer noen kjøkkenskap, men ellers nei. 

Hvis noen begynte å vaske mine skap eller endre hvordan de er organisert, hadde de fått klar beskjed med en gang.

Siden hun skal bo hos dere, må hun selvsagt få gjøre ting. Hun skal også fylle dagen/kvelden med noe. Mannen min hadde gitt henne beskjed om å ikke gå inn i skap hun ikke hadde noe å gjøre, og ikke omorganisere noe. Så hadde vi vare akseptert om hun vasket i kjøkkenskap, kjøleskap etc. Ikke sikkert vi hadde merket det heller.

Anonymkode: 924fa...562

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde glatt lagt stolthet til siden og latt henne styre på. Men låst døra til soverommet mitt. Jeg er så desperat nå at jeg har fått hjelp til å vaske, og hun rydder til og med soverommene til barna. Litt flaut første gangene, men nå bare gir jeg bursdagsgave og julegaver for å takke henne ekstra. men jeg er virkelig takknemlig! 

Anonymkode: d006f...7c2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde syns det hadde vært supert om noen kunne tatt unna alt jeg ikke rekker med full jobb og barn. Om du synes det er ugreit, så må du jo bare si fra på en hyggelig måte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mamma har alltid vært sånn hun også, selvom jeg sier hun ikke trenger. Hun flytter ikke på ting da. Men begynte alltid å vaske/rydde. Etterhvert syntes jeg det var godt med hjelp, etter jeg ble alene med barna. Nå gjør jeg alt mulig selv da, og det har blitt terapi for min del. Men jeg lærte meg å sette stor pris på hjelp istedenfor å bli frustrert 🥰 noen trenger vel bare å få ut litt ekstra energi og bruker rydding/vasking til det😊

Anonymkode: 83bcc...727

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun skal passe barn, kan du kanskje vinkle det at de gleder seg til å være sammen med henne. Det gjorde jeg med min mor, for hun skulle alltid sette i gang med noe «hjelp» som egentlig bare var til bry, mens ungene ikke fikk kontakt med henne der hun stod og rotet (unnskyld, ryddet) i skapene.

Må vel gjerne også si direkte hvilke vaskeprosjekter hun skal holde seg unna, men det er kanskje en jobb for din mann. 

Anonymkode: b6ebd...88c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Riktig ord er «Takk».

Anonymkode: 84cf9...cc2

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt denne empatiløse personen dratt dit peppern gror. Seriøst folk uten noe sosial intelligens som bare durer på som egoistiske invaderende svin uten å spørre har ingenting å gjøre med andre mennesker. Farlige er de også, pga de er uberegnelige.

Anonymkode: 2a771...208

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 20.39):

Det stresser DEG - så hvordan har DU tenkt å jobbe med DEG?

Anonymkode: 5b4b3...c6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde bedt denne empatiløse personen dratt dit peppern gror. Seriøst folk uten noe sosial intelligens som bare durer på som egoistiske invaderende svin uten å spørre har ingenting å gjøre med andre mennesker. Farlige er de også, pga de er uberegnelige.

Anonymkode: 2a771...208

Det er hennes kjærlighetsspråk, du virker fader meg 100 ganger mer empatiløs.

Anonymkode: 5b4b3...c6c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er andre problemer, hun ikke er smålig, ondskapsfull, ubehagelig, osv., hadde jeg bare latt henne holde på med rengjøringen. Og flyttet ting retur i skapene så fort hun var ute av døren. (Hver gang!)  

Anonymkode: a117a...fdf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...