Gå til innhold

Hvilke muligheter har dere for å tilberede mat ved krisetilstand?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om strømmen er borte over flere dager og det på grunn av værforhold, krig eller lignende ikke skulle være trygt å gå ut for å tenne bål eller bruke primus? Ser at standarden i nye bygg er å unngå vedovn (hvordan skal det da være mulig å holde varmen når man er strømløs over tid?). Vi har vedovn men på grunn av designet kan den ikke brukes til oppvarming av mat. 

Anonymkode: de379...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kan grille koke opp vann til div på vedovnen. Ellers har jeg stormkjøkken og rødsprit. Og ellers kunne vi spist havregryn, knekkebrød og hermetikk kaldt. 

Anonymkode: 7cfdf...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vedfyrt ovn, men den kan ikke brukes til matlaging. Og den kan bare ta små biter brensel, type briketter.

Jeg har noe drikkevann, mye hermetikk, tørrvarer som er spiseklare, og tørrvarer som må tilberedes. 

Om strømmen skulle være borte over lenger tid, blir det råtten mat i kjøleskap og fryser. Kan kanskje sette det ut om det er vinter, men da vil til gjengjeld vannet fryse, og sprenge rørene.

Jeg kan altså bare bli boende hjemme i enkelte typer kriser, i bestemte situasjoner, i en begrenset tid.

Vi har veldig dårlig beredskap her i landet. Infrastruktur og selvforsyning bygges systematisk ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vedfyring så klart, har til og med en vedkomfyr som kan brukes i nødstilfeller. Når man bor i vinterlandet Norge så er det risikosport med strøm som eneste kilden til oppvarming, det kan faktisk hende at strømmen blir borte i lang tid. 

Anonymkode: 4fba6...6bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved for ca 2 år i uthuset. Har peis (sånn "til hygge") som man ikke kan lage mat på i den ene etasjen, men den kan iallefall holde plussgrader i hele etasjen. Og en god gammeldags ovn med kokeplate på i den andre etasjen. Så det skal gå helt fint å koke vann og mat iallefall, verre med steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har peis, som kun kan gi varme.

Så hadde det vel blitt kullgrillen til mat laging

Anonymkode: a3344...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg måtte ha flyttet til en venninne hvis strømmen blir stengt over flere dager i kuldeperioder. Leiligheten min har kun elektrisk oppvarming. 

Anonymkode: f5a0a...158

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vedovn, men den gir kun varme. Men jeg har primus, gass og kokesett, og stekapanne, til primus. Har også kaffekjele og bålpanne. Hadde klart oss fint med både varme, mat og kaffe / te / kakako

Anonymkode: a9530...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vedovn som jeg kunne varmet mat på, og ett par stormkjøkken med diverse gryter. Så her hadde vi ikke sultet ihvertfall:) 

Anonymkode: 6be8f...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har primus og kokeapparat, så vi klarer fint å ordne oss noe mat. Vi har også muligheten til å gå ut og tenne opp et bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gasspeis til oppvarming hvis strømmen går. Har primus, flere kanner vann, og et lager av knekkebrød og hermetikk.

Anonymkode: 2de4a...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har mye ved, og har muligheter til å lage mat på vedovn, (har peis i ene stuen, vedovn i den andre) i tillegg har vi mulighet til å lage mat på et gassbluss, og multifuelbrenner. Har mye stearinlys/ batterier/ powerbanker. Ekstra fuel og aggregat har vi og. Har nok vann/drikke for ca 21 dager, før jeg evt må begynne å tenke på å smelte snø/dra frem renseutstyr. Tørrmat/hermetikk har vi så vi klarer oss i minimum 4-6 uker, kanskje 12 om vi er flinke og rasjonerer. fryseboks er velfylt så der har vi og noen uker med mat… faste medisiner/hygieneartikler ol har vi nok av  for 6-12 måneder frem i tid, enkelte produkter 18 mnd. 

Anonymkode: 2693c...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan koke/steke på vedovnen. Har også flere typer griller samt primus (kan i verste fall stå i garasjen å grille da det er god lufting der). Kan jeg gå utenfor døra så har jeg bålpanne og ellers muligheter for å fyre opp et bål. Har en liten gapahuk på tomta så kan sitte der året rundt og grille

Anonymkode: e30c3...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hermetikk kan spises kald. Og mye av den kan faktisk spises i 50 år om den forblir uåpnet. 

Det er mye som går til helvete før vi sulter ihjel så det tenker jegikke på. Stopper ting opp så får du ikke en fysisk krone å kjøpe noe med. Medisiner får du ikke. Ikke vann. 

Anonymkode: 82434...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vedfyring. Masse ved. Gammeldags vedovn med supre koke og bakemuligheter. Gassvarme og feltkjøkken som fyres på rødsprit/ hjemmebrent. Kan være uten strøm/butikk og tjenester i ca 5 uker. Etter det så kan jeg dra på hytta mi. Der har jeg mat og varme samt jakt og fiskemuligheter, egen brønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Primus kan brukes innendørs, så hadde brukt det. Har flere beholdere liggende, så hadde hatt varm mat i noen uker.

Anonymkode: 64b69...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

kan vel lage bål utendørs, hvis det blir absolutt krise, og så steke ting...                 

Anonymkode: 0d1ab...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vedovn, bålpanne, gassgrill. Jeg ville aldri i livet bodd i hus uten vedovn! 

Anonymkode: f66b7...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset måtte vi belaget oss på å både varme opp leiligheta og koke vann med stearinlys. Fullt mulig å holde plussgrader inne med det og å koke vann med det funker jo, selv om det hadde blitt utfordrende å lage noe spesielt myemer avansert enn typ posepotetmos og rett i koppen supper og -drikker. Vi kunne vel sannsynligvis fått til havregrøt, hurtigris og couscous også. 

Men vår virkelig krisenødproviant er et lager næringsdrikker og -puddinger. Komplett næring uten å trenge varmebehandling. Pluss vann og sukkerholdig drikke, selvfølgelig, skikkelige soveposer, stearinlys i hauger og masse fyrstikker og kattesand pluss tette bøtter for dogåing hvis vi ikke kan gå ut. Problemet vårt ville mest av alt blitt medisiner, siden det er umulig å spare opp spesielt mye av det. 

Anonymkode: 717f8...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...