AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Del Skrevet 6. januar 2024 Hei, Jeg og samboer har bodd sammen i snart 10 år, eier leilighet sammen og ønsker å opprette testament for å sikre at vi arver hverandre på felles eiendom. Jeg regner med at man kan spesifisere i et testament hva man skal arve hverandre på, og at evt andre ting/eiendeler skal holdes utenom? Feks gå til andre familiemedlemmer. Jeg finner noen maler på nett, men de virker litt for enkle nesten. Er det helt opp til oss hva vi kan skrive i et testament, så lenge vi følger formkrav mtp signatur og vitner? Anonymkode: 0302d...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Del Skrevet 6. januar 2024 Så lenge du ikke har barn, kan du testementere hva du vil til hvem du vil. Dersom du har gjeld må du også ta hensyn til hvordan boet skal dekke den før verdier han fordeles. Anonymkode: 59583...691 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Del Skrevet 6. januar 2024 Takk for svar. Eneste gjelda vi har er på leiligheten. Så det følger vel med til den av oss som evt skulle arve den andre. Vi eier begge to annen eiendom (hver vår) som vi ønsker at går til øvrige familiemedlemmer etter gjeldende arvelov. Regner da med at dette ikke trenger å tas med i et testament? Anonymkode: 0302d...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Del Skrevet 6. januar 2024 Det kan være greit og spandere en advokat på dette så får dere gjort det skikkelig. Ufattelig hvor griske mange blir når en i familien faller fra og det er store verdier involvert. Nytter ikke og si at alle er gode venner, piggene kommer som regel ut ganske kjapt. Anonymkode: a5eab...db3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanino Skrevet 6. januar 2024 #5 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg og samboer har bodd sammen i snart 10 år, eier leilighet sammen og ønsker å opprette testament for å sikre at vi arver hverandre på felles eiendom. Jeg regner med at man kan spesifisere i et testament hva man skal arve hverandre på, og at evt andre ting/eiendeler skal holdes utenom? Feks gå til andre familiemedlemmer. Jeg finner noen maler på nett, men de virker litt for enkle nesten. Er det helt opp til oss hva vi kan skrive i et testament, så lenge vi følger formkrav mtp signatur og vitner? Anonymkode: 0302d...b10 Du må ha vitner. Anbefaler å ordne testamentet via advokat. Det er det tryggeste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Del Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Eneste gjelda vi har er på leiligheten. Så det følger vel med til den av oss som evt skulle arve den andre. Vi eier begge to annen eiendom (hver vår) som vi ønsker at går til øvrige familiemedlemmer etter gjeldende arvelov. Regner da med at dette ikke trenger å tas med i et testament? Anonymkode: 0302d...b10 Når du først skriver testamente, ville jeg tatt med "alt". Det betyr ikke at det blir mange linjer, f.eks Min andel av bolig og inventar, personlige gjenstander, samt resterende boliggjeld overtas av samboer. Resterende bo, inkludert eiendom xx, bankinnskudd, aksjer etc, fordeles mellom livsarvinger. Er det en bestemt som skal overta eiendommen, skriver du det. Ønsker du at det skal være særeie, skriver du det. Hag du enkeltgjentander du ønsker en spesiell skal overta (bunadssølv, maleri, ..) skriver du det. Anonymkode: 59583...691 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #7 Del Skrevet 7. januar 2024 TS her. Ja, du sier noe der. Takk for gode tips! Anonymkode: 0302d...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå