Gå til innhold

Har en sønn på 8år som lager konstante lyder hele tiden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er lyder som klekking med tungen, nynner, synger, av og til blåse ut av nesen. Han har ikke tics, men lurer på om det kan være adhd? Det er så slitsomt med lyder hele tiden. Jeg holder på å bli gal.. 

Anonymkode: 693a6...f52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er slitsomt med lyder hele tiden. Har selv barn med vokale tics. Hvorfor mener du det ikke er tics? Det er veldig forskjellig fra person til person hvordan det utarter.

Mange barn har midlertidige perioder med tics. ADHD i seg selv gir ikke tics, men mange med ADHD har tics. Mitt eget barn/ungdom har både ADHD og Tourettes (vokale tics). Kommer i form av lyder, ord, nynning, sang, utrop osv. Stress gir mer tics. Korrigering hjelper ikke, gir mer stress, og genererer bare mer lyder.

Anonymkode: 19f44...ade

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det høye lyder?

Anonymkode: 28c4c...009

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er lyder som klekking med tungen, nynner, synger, av og til blåse ut av nesen. Han har ikke tics, men lurer på om det kan være adhd? Det er så slitsomt med lyder hele tiden. Jeg holder på å bli gal.. 

Tics?? Tourettes?? Adhd kan ha tics og..

Anonymkode: f10e8...d59

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Stress gir mer tics, spenning gir mer tics, nervøsitet gir mer tics, overstimulert gir mer tics, overtrøtt gir mer tics, at du maser om han han ikke skal gjøre det gir mer tics! Snakk med legen og få henvisning til bup!

Tenk hvordan det er for han da.. Om det er slitsomt for deg. Blir matt av noen foreldre...! Søk hjelpA

Anonymkode: f10e8...d59

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen andre som reagerer? Kanskje du er den som er var for lyder? 

Anonymkode: 75fef...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan også være stimming, altså en måte å roe seg ned når han blir overstimulert. Kan han være autist?
Eventuelt kan det også være bare en uvane han har lagt seg til. Har du prøvd å snakke til han når han gjør det, og se hvordan han reagerer? Hvis han retter på seg var det bare en uvane, men hvis det fortsetter eller forverrer seg er sjansen stor for at han har en diagnose.

Anonymkode: cfc8c...5c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor er det ikke tics? Det er helt klassiske tics.

Hva har det med adhd å gjøre?

Anonymkode: 18204...28b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sier skolen noe om dette? Og har det vært sånn hele tiden? 
Kanskje snakke med lærer om de opplever det samme? Mest sannsynlig er det bare slitsomt for deg, og normalt for alderen. Gutter i den alderen der lager mye lyder. 
Men om han har vært slik hele veien og er urolig på skolen kan dere jo evt høre med ppt om en observasjon. Hvis de ser det nødvendig kan han henvises til bup for utredning, men dette er jo langt frem. 

Anonymkode: eb5fc...ede

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er det ikke tics? Det er helt klassiske tics.

Hva har det med adhd å gjøre?

Anonymkode: 18204...28b

Trenger ikke sette diagnoser og griller i hodet til ts. Heldigvis har vi spesialpedagoger med mastergrad som er eksperter på barn som kan uttale seg om diagnoser 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Samme her. Gutt 7 år. Holdt på slik i åresvis. Henger seg gjerne opp i en type lyd som holder det gående i noen uker, så bytter han. Akkurat nå er det fremprovosert raping🙄 Jeg har aldri tenkt tanken over at det er verken adhd eller tics. Tenker bare at der er sånn han er akkurat nå, og som mye annet så vil gå seg til  med tid og stunder. 

Anonymkode: 82d15...913

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er det høye lyder?

Anonymkode: 28c4c...009

Det er mest nese utblåsning, sånne kjappe utblåsninger. Kan dette gi seg med alderen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan og være epilepsi 

Anonymkode: 09e3e...d00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Samme her. Gutt 7 år. Holdt på slik i åresvis. Henger seg gjerne opp i en type lyd som holder det gående i noen uker, så bytter han. Akkurat nå er det fremprovosert raping🙄 Jeg har aldri tenkt tanken over at det er verken adhd eller tics. Tenker bare at der er sånn han er akkurat nå, og som mye annet så vil gå seg til  med tid og stunder. 

Anonymkode: 82d15...913

Hehe, huff. Ja min gutt kan også gjerne bytte til nye dårlige uvaner. Jeg blir så irritert og sier han må stoppe før jeg tørner. Men stakkar, han gjør det nok litt ubevisst. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan og være epilepsi 

Epilepsi? Det har jeg aldri følt med han. Det er vel helt andre symptomer? Håper ikke det er det, det er jo så farlig. 

Skrevet

Gjorde det selv en periode når jeg var barn, hørtes ut som en gammel radio når man søkte over hele langbølgen. Forstår ikke at jeg fikk lov. Men det gikk over av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kan og være epilepsi 

Ved epilepsi så får de anfall, om det er små anfall blir de ofte bare borte er øyeblikk. Ikke slike lyder 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

HAHAHAHAHA. Høres ut som en artig kar,hva sier dem på skolen?

Anonymkode: 148d2...b27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 8-åring er også sånn. Lyder konstant. Akkurat nå går det i en sang, men han synger bare en strofe igjen og igjen og igjen. Typ «Bjelleklang, bjelleklang, bjelleklang, bjelleklang, bjelleklang …..» Gjenta hele dagen. Det er til å bli sprø av.

Anonymkode: f2798...47a

AnonymBruker
Skrevet

Min er snart 18 nå, og hun har alltid laget lyder, mange ganger har jeg holdt på å klikke🙊🤷‍♀️ Hun har adhd da. Det har roet seg endel, men i perioder kan Hu  fremdeles lage endel lyder.

Anonymkode: 858d4...f8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...