Gå til innhold

Bil vil ikke starte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bilen min vil ikke starte. Den var på verkstedet i desember for å bytte tennplugger siden det er en diesel bil. Da sa de at batteriet var helt fint.

Men i dag vil ikke bilen starte. Hvorfor? Kommer den da til å starte om det blir varmere ute av seg selv? 

Anonymkode: 0ade5...02f

AnonymBruker
Skrevet

Glødeplugger tror jeg det het.

AnonymBruker
Skrevet

Er det veldig kaldt hos deg nå så er det nok batteriet som sliter i kulda.

Anonymkode: 85f9a...578

• Liker 2
Skrevet

Er nok mere glødeplugger på en Dieselbil mulig du må lade batteriet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er veldig kaldt hos meg nå. Men om en halv uke er det meldt varmere. Vil da bilen starte av seg selv da?

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er veldig kaldt hos meg nå. Men om en halv uke er det meldt varmere. Vil da bilen starte av seg selv da?

Nei du må starte den selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en elbil, den starter uansett hvor kaldt det er 😃

Anonymkode: e7b3f...f93

Skrevet

Lad batteriet . 
få hjelp av naboen til å dra bilen igang om det er manuell gir. Husk gløding.

AnonymBruker
Skrevet

Batteriet kan slite i kulden, eller så er det utladet (noen batterier får kortere varighet i sterk kulde også). Prøv startkabler og se. 

Anonymkode: 56cd6...1fe

Skrevet

Er det noe liv når du vrir om nøkkel eller dødt.

Selv med delvis nytt batteri så kan der bli tomt for strøm nå i kulda. Kan og være glødeplugger

AnonymBruker
Skrevet

Så den vil ikke starte uansett om jeg starter bilen? Selv om det blir varmere ute.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bilen min vil ikke starte. Den var på verkstedet i desember for å bytte tennplugger siden det er en diesel bil. Da sa de at batteriet var helt fint.

Men i dag vil ikke bilen starte. Hvorfor? Kommer den da til å starte om det blir varmere ute av seg selv? 

Hva skjer når du prøver å starte den? 

• går motoren rundt
  • kommer det et "klikk" når du prøver å starte den?
  • ingen reaksjon fra motoren(helt død) ?
  • er det noe annet som ikke virker?

AnonymBruker
Skrevet

Er den tom for strøm, er den tom for strøm. Noen ganger kan det hjelpe om det blir varmere dersom du har 30 minus, men se nå om du får liv i den med startkabler eller lader og bytt evt batteriet til neste gang. 

Anonymkode: 4ca23...026

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så den vil ikke starte uansett om jeg starter bilen? Selv om det blir varmere ute.

Nei, hvis årsaken er at kulda har tømt batteriet så må du lade først. Det gjør man med startkabler. 

Anonymkode: d17cf...32b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis batteriet er flatt, så må det lades opp.

Hvis det er helt tomt for strøm, så bør det lades snarest eller så blir det ødelagt. Da må du kjøpe nytt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Ikke så lenge det er tomt for strøm på batteriet. Det blir som en mobiltelefon som er tom for strøm, den må lades før den fungerer igjen. Det må batteriet til bilen også. Batteri tappes ofte fortere når det er kaldt, dette gjelder både biler og telefoner. Bilbatteri kan også tappes for strøm dersom det går lang tid uten at bilen er i bruk, det kan skje også midt på sommeren. Hadde tidligere leilighet og bil i Italia og opplevde flere ganger tomt batteri da vi kom ned pga at bilen hadde stått ubrukt lenge. 

Anonymkode: b2a4c...043

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, den lades jo ikke bare det blir varmere i været 

Anonymkode: e2169...246

AnonymBruker
Skrevet

Brukes bilen mye til småkjøring?.

Det som skjer med batteri som ikke er 100% fulladet i kulden er at batterivannet fryser og ødelegger celleveggene i batteriet, kan være at den starter igjen når det blir mildere i været men sjansen er stor for at batteriet er ødelagt selv om den starter.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei elbiler tåler heller ikke sterk kulde, elektronikken kan få fnatt og stort sett alle elbiler har et 12V batteri i tillegg til hovedbatteriet som alle andre biler og det kan bli skadet.

Anonymkode: 0cf8b...348

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei slett ikke! De sliter like mye som bensin/diesel. Er kun et fåtall som lader batteriet om den ikke er i bruk. Fordi batteriet er vesentlig mye mindre, og defor mer utsatt for å tømmes når det er kaldt.

Anonymkode: 13e6a...855

AnonymBruker
Skrevet

For å finne ut om det er batteriet, så må du enten lade det, eller få noen til å komme til deg med bilen sin og startkabler og forsøke å starte den på den måten. Jeg har en lader i tilfelle lite strøm, den lader ikke et batteri som er helt dødt, men funker fint med et som ikke har nok strøm til å starte bilen, samt at den har en "recond"-mulighet, som gjenoppretter et gammelt batteri eller ett som har stått utladet lenge: https://www.mekster.no/ctek-mxs-5-0-test-charge-eu-694714.html 
Jeg kjøpte min nåværende bil i 2020, og den ble stående i flere måneder med dødt batteri den sommeren. Etter det slet jeg med å få startet den, så jeg kjøpte en slik lader og fikk ladet batteriet godt opp, og brukte også "recond"-funksjonen på det. Dette batteriet har vært helt utladet flere ganger etter den lange utladingen også, på grunn av at strøm har stått på i bilen. Men det starter enda, også i -23C. Og med mindre batteriet er helt flatt, så har jeg også en mulighet til å få startet om jeg har lite strøm. Men har ikke brukt denne laderen siden i sommer nå. Husverten min som reparerer biler er overrasket over at det fortsatt virker....

Anonymkode: f3a7b...2f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...