AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har tre barn og utbetalt ca 70.000 pr mnd. Barnetrygden kommer i tillegg, men den ønsker jeg å spare, ikke bruke. Tenkte å kjøpe leilighet med ca 4 mill i lån, dvs 20-25.000 i utgift pr mnd. Bor i Oslo. Er det noen med sammenliknbar økonomi? Er det trangt med såpass stort lån? Har dere råd til ferie eller andre utskeielser? Anonymkode: ac91c...374
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Så lenge du har råd til å spare mens ungene er små har du jo god råd. Anonymkode: 253c0...cb7 2
Doloressa Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har 70k netto utbetalt i mnd og har 1.4m igjen på boliglånet mitt som jeg har tenkt til å nedbetale ila. 2024. Jeg ville ikke ha turt å ha et såpass høy lån i disse tider. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Husk at det kommer mange utgifter i tillegg til boliglånet. Kommunale avgifter, boligskatt, kanskje fellesutgifter siden det er leilighet? Vi har samme inntekt, men bare halvparten i lån. Mer enn nok nå som renta er så høy… Hadde ikke turt å ha 4 millioner. Anonymkode: 758aa...c66
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har tre barn og utbetalt ca 70.000 pr mnd. Barnetrygden kommer i tillegg, men den ønsker jeg å spare, ikke bruke. Tenkte å kjøpe leilighet med ca 4 mill i lån, dvs 20-25.000 i utgift pr mnd. Bor i Oslo. Er det noen med sammenliknbar økonomi? Er det trangt med såpass stort lån? Har dere råd til ferie eller andre utskeielser? Anonymkode: ac91c...374 Har temmelig akkurat 70k netto. 2 barn. Har kun bollglån. Ingen annen gjeld. Boliglånet nå er på ca 1.5 mill. Jeg syntes det holder i massevis! Hadde sittet langt inne å belåne opp igjen. Ja. Har råd til utskeielser, ferier osv. det er en av grunnene til at jeg ikke vil belåne opp. Anonymkode: 121ca...08b 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har temmelig akkurat 70k netto. 2 barn. Har kun bollglån. Ingen annen gjeld. Boliglånet nå er på ca 1.5 mill. Jeg syntes det holder i massevis! Hadde sittet langt inne å belåne opp igjen. Ja. Har råd til utskeielser, ferier osv. det er en av grunnene til at jeg ikke vil belåne opp. Anonymkode: 121ca...08b Men hvor mye har du i månedlige utgifter på lånet? TS Anonymkode: ac91c...374
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge du har råd til å spare mens ungene er små har du jo god råd. Anonymkode: 253c0...cb7 Jeg skrev at jeg hadde lyst til å spare. Jeg vet ennå ikke om jeg har råd til det. Derfor jeg spør 😊 TS Anonymkode: ac91c...374
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Vi har samlet inntekt på 70 000 i mnd, og boliglån på 4,1. Har i tillegg annen gjeld- faste utgifter på 48 000 i mnd før mat, klær, fritidsaktiviteter osv. Det går men har det ikke så veldig romslig akkurat. Har ett barn i barnehage. Anonymkode: fe85d...f2f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi har samlet inntekt på 70 000 i mnd, og boliglån på 4,1. Har i tillegg annen gjeld- faste utgifter på 48 000 i mnd før mat, klær, fritidsaktiviteter osv. Det går men har det ikke så veldig romslig akkurat. Har ett barn i barnehage. Anonymkode: fe85d...f2f Takk for svar 😊 Jeg har ingen annen gjeld enn boliglån, så ikke så mange faste utgifter som dere. TS Anonymkode: ac91c...374
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 Vi har ca 79 000 kr utbetalt i mnd eksl barnetrygd, har 3 barn, ingen gjeld utenom og 6 mill i lån. Vi betaler før siste renteøkning ca 23 500 kr i mnd i renter alene, men jeg jobber i bank så renta er noe lavere. Det er på 4,76%. Vi har rammelån så vi varierer litt med hvordan vi betaler ned avdragene. Vi har blant annet noe utleie av hytte som vi bruker til det, også betaler vi litt månedlig, spytter inn litt mer når vi får feriepenger, bonus osv. Har rundt 20k i månedlige faste utgifter. Så kommer mat og lån og diverse i tillegg. Anonymkode: 4e159...9ff
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vi har ca 79 000 kr utbetalt i mnd eksl barnetrygd, har 3 barn, ingen gjeld utenom og 6 mill i lån. Vi betaler før siste renteøkning ca 23 500 kr i mnd i renter alene, men jeg jobber i bank så renta er noe lavere. Det er på 4,76%. Vi har rammelån så vi varierer litt med hvordan vi betaler ned avdragene. Vi har blant annet noe utleie av hytte som vi bruker til det, også betaler vi litt månedlig, spytter inn litt mer når vi får feriepenger, bonus osv. Har rundt 20k i månedlige faste utgifter. Så kommer mat og lån og diverse i tillegg. Anonymkode: 4e159...9ff Takk for svar 😊 Har mulighet for å ha noe av lånet i SPK så vil få litt bedre rente. Fint å høre at dere greier det. TS Anonymkode: ac91c...374
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk for svar 😊 Har mulighet for å ha noe av lånet i SPK så vil få litt bedre rente. Fint å høre at dere greier det. TS Anonymkode: ac91c...374 Ja det er ikke snakk om å ikke greie det, vi har det romslig. Etter faste utgifter har vi rundt 40 000 kr igjen når vi regner med barnetrygden. Mer enn nok til både mat, andre utgifter og sparing. Men såklart, skulle vi betalt full rente og fulle avdrag hver mnd hadde det blitt trangere. Vi er heldige som har både rammelån og bi-inntekt via utleie på hytta slik at vi kan betale avdragene ute å "merke det". Anonymkode: 4e159...9ff
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 Vi har samlet inntekt på ca 65k i mnd og ca 4m samlet i hus, bil og studielån. To barnebarn og enebolig. Det går ganske greit i hverdagen, men det er ikke rom for ferie eller utbedring av huset som sårt trengs. Anonymkode: 3b78c...7b9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 TS; er du alene eller er inntekten med samboer/ektefelle? vi har 3,2 i lån og betaler 24 500 i mnd på huslån/renter. Vi har ikke annet lån. jeg har alene ca 60 k netto i mnd, mannen om lag det samme, og vi har tre tenåringer. Jeg er usikker på om jeg ville klart å betjene lånet alene med tanke på alle andre avgifter. Vi sparer mye pr i dag. (kommunale avgifter, bil, mange forsikringer, mobil/tv/internett, strøm, mat, barnas fritidsaktiviteter, strømmetjenester, treningssenter, ferier). vi reiser mye, så det måtte jeg gitt avkall på. Jeg måtte nok redusere forbruket en del også. Jeg vet jeg tjener noe mindre enn deg, men jeg tror ikke du får et lån på 4 mill til 20-25 i i mnd. Låneutgiftene du skisserer er omtrent det samme vi har, derfor satt jeg meg selv og min inntekt i ditt scenario. Anonymkode: fc7dd...755
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS; er du alene eller er inntekten med samboer/ektefelle? vi har 3,2 i lån og betaler 24 500 i mnd på huslån/renter. Vi har ikke annet lån. jeg har alene ca 60 k netto i mnd, mannen om lag det samme, og vi har tre tenåringer. Jeg er usikker på om jeg ville klart å betjene lånet alene med tanke på alle andre avgifter. Vi sparer mye pr i dag. (kommunale avgifter, bil, mange forsikringer, mobil/tv/internett, strøm, mat, barnas fritidsaktiviteter, strømmetjenester, treningssenter, ferier). vi reiser mye, så det måtte jeg gitt avkall på. Jeg måtte nok redusere forbruket en del også. Jeg vet jeg tjener noe mindre enn deg, men jeg tror ikke du får et lån på 4 mill til 20-25 i i mnd. Låneutgiftene du skisserer er omtrent det samme vi har, derfor satt jeg meg selv og min inntekt i ditt scenario. Anonymkode: fc7dd...755 Jeg er alene. Men far har barna 50% så de løpende utgiftene til dem deles på to (klær, utstyr, fritidsaktiviteter, transport, mat) Men de andre tingene du nevner må jeg betale fullt ut selv. TS Anonymkode: ac91c...374
newman01 Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 7 hours ago, Doloressa said: Jeg har 70k netto utbetalt i mnd og har 1.4m igjen på boliglånet mitt som jeg har tenkt til å nedbetale ila. 2024. Jeg ville ikke ha turt å ha et såpass høy lån i disse tider. Du sa hvafforno? Hvor mange svarte penger blander du inn i privatøkonomien for å få hver krone til å telle mer enn dobbelt?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Jeg har ca 44k utbetalt i mnd, alene med 3 tenåringer. Uten barnebidrag og kun barnetrygd for to. Lån og fellesutgifter på 20k. Lånet er på 4.5mill med rente på 3.1. Prøver å spare, men ikke lett. Anonymkode: dad2d...be4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 Kommer an på hvor lang nedbetaling du skal ha. Jo kortere nedbetaling jo mer å betale i mnd. Så har du sikkert en slant i EK? Anonymkode: ee510...088
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #19 Skrevet 7. januar 2024 Vi har 4 millioner i lån. Månedlige låneutgifter nå er på 28.500,- til tross for at vi er innenfor 60% av lånetakst. I tillegg kommer kommunale avgifter på ca 2500,- pr måned, forsikring på ca 2500,- per måned (inkludert bil) og strøm på mellom 3000-9000,- pr måned (bor sør i Norge). Det påløper alltid noen ekstra utgifter eller vedlikehold på et hus i løpet av en måned. Så gjennomsnittlig utgift for oss på huset er 50.000,- per måned. Anonymkode: 36598...29f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå