Gå til innhold

Hvor mye utrede 10 år gammel hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har en som fikk påvist forhøyede prøver på blant annet lever. Samt bilder som viser avvik på lever og galle. Fikk også påvist lavt stoffskifte som KAN være årsaken til dette. Skal avvente til han har brukt medisin noen uker før fler blodprøver og evt biopsier hvis prøvene på lever/galle da fortsatt er avvikende. Spørsmålet er hvor mye en skal begynne å utrede en hund på 10 år? Han kan sikkert ha et par gode år igjen, samtidig som han er eldre og helsen kan endres fort...Vanskelig... :trist:

Anonymkode: b6562...71e

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rase? Noen raser er på overtid ved 10 år mens andre kan ha 5+ igjen. Har den noen andre plager? Dekker forsikring noe? 

Jeg hadde strukket meg langt dersom min ellers var frisk og av en rase med lang levetid. 

Ellers mener jeg at behandlende veterinær burde kunne svare på når nok er nok. 

Anonymkode: 48bf9...cd5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rase? Noen raser er på overtid ved 10 år mens andre kan ha 5+ igjen. Har den noen andre plager? Dekker forsikring noe? 

Jeg hadde strukket meg langt dersom min ellers var frisk og av en rase med lang levetid. 

Ellers mener jeg at behandlende veterinær burde kunne svare på når nok er nok. 

Anonymkode: 48bf9...cd5

DSG
så jeg vet jo at de kan leve lenger enn 10 år. Bare vanskelig å vite når det først begynner å bli noe hvor langt man skal dra det. Håpet er jo at prøvene vil være bedre etter å ha blitt medisinert mot stoffskiftet- det hadde vært det beste 🤞
han har litt hudplager/allergi(får sprøyter mot dette), sliter litt med ørene og har i det siste haltet litt etter å ha ligget i ro en stund, spes. etter å ha gått litt lengre turer.
Forsikringen dekker litt ja, kom på 15 sist, egenandelen endte på 4500,- Tenker heller ikke mest på pengene, men også på hundens beste.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som den trenger å bli sjekket for artrose også. 

Anonymkode: 7306c...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke styret med masse utredning og medisiner her. Hunder er lojale og finner seg i mye fra vår side, ikke alt skal behandles - hunden er gammel, og som eier har en et ansvar for å sette strek en plass. 

Anonymkode: 737eb...373

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde ikke styret med masse utredning og medisiner her. Hunder er lojale og finner seg i mye fra vår side, ikke alt skal behandles - hunden er gammel, og som eier har en et ansvar for å sette strek en plass. 

Anonymkode: 737eb...373

Ja, det er nettopp det jeg tenker. Jeg ønsker ikke å la han plages mer enn nødvendig, samtidig så tenker man jo at man vil gjøre alt for dem ❤️ Om behandling viser seg vanskelig så er det jo en ting, men man tenker jo "hvisomattedersomatte" kanskje noe kan hjelpe...bahh...nei får starte med å se hva neste vet. besøk viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Høres ut som den trenger å bli sjekket for artrose også. 

Anonymkode: 7306c...914

ja, jeg nevnte det for vet. sist, men ble da nok med det akutte vi kom for. Så får se neste gang, hvis medisin har virket at jeg nevner det igjen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 15.57):

DSG
så jeg vet jo at de kan leve lenger enn 10 år. Bare vanskelig å vite når det først begynner å bli noe hvor langt man skal dra det. Håpet er jo at prøvene vil være bedre etter å ha blitt medisinert mot stoffskiftet- det hadde vært det beste 🤞
han har litt hudplager/allergi(får sprøyter mot dette), sliter litt med ørene og har i det siste haltet litt etter å ha ligget i ro en stund, spes. etter å ha gått litt lengre turer.
Forsikringen dekker litt ja, kom på 15 sist, egenandelen endte på 4500,- Tenker heller ikke mest på pengene, men også på hundens beste.

Har ikke lest alle svarene. Vi overtok en DSG for ca 10 år siden, og han døde like før han skulle fylle 16.

Han gikk i mange år på Levaxin pga lavt stoffskifte- som natt og dag  ( hadde lagt merke til at han var trøtt og omtrent sovna når han satt i ro. Misstenkte faktisk narkolepsi).

Da han døde av akutt organsvikt, var det bare 5-6 uker siden han var på årskotroll og og ultralyd- hadde tumor i milten. Alt så fint ut, han hadde stor livsglede og god fysisk form.

Da tumoren ble påvist ca 2 år tidligere, var han nettopp blitt 14, og akutt dårlig da vi var på tur. Fikk nødtime neste morgen ikk vi beskjed om at han hadde høye leverververdier, at det mest sannsynlig var aggresiv kreft og at vi med støttemedisin kunne ha han i "kanskje noen uker" 💔

Medisiner hadde uventa god effekt, og som veterinæren sa- vi lar han bestemme når det er nok!

Vet misstenkte testikkelkreft noen år tidligere, og han ble da kastrert. Vet hadde rett, men han han var kjapt på beina etter inngrepet, og var da helt kurert for det.

Poenget er at DSG kan bli både 15 og 17 år, og 14 er ikke noe uvanlig.

Men som med alle hunder er jo dette individuelt. 

Vi ble rådet til å skrive dagbok ta han var dårlig, og se om han etter ei stund hadde flest gode eller dårlige dager osv.

Vi fikk så og si 2 ekstra år med god livskvalitet i bonus- men vi var også veldig "på vakt" med tanke på symptomer. Ikke nødvendihvis så lett å skille om f.eks mere soving er pga sykdom eller bare naturlig alderdom.

Se an virkning av stoffskiftemedisiner, ta blodprøver og ha god dialog med vet ❤️.

Vet du hvordan det evt står til med andre fra samme kull?

Noen andre i vår familie hadde også en gammel DSG. Da den ble avlivet var den 16 år. Ikke noen livstruende sykdommer hverken da eller tidligere, men den var gammel og sliten og mistet livsgleden rett og slett.

Jeg avtalte med to av veterinærene at de måtte love å si i fra om de så at vi beholdt vår kjereste venn på overtid.

Fra han lå og rullet i sommergresset med to tisper og hadde herrens dager" til han var så dårlig at ha måtte akutt avlives gikk det knapt to døgn.

Anonymkode: 09c08...a10

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er nettopp det jeg tenker. Jeg ønsker ikke å la han plages mer enn nødvendig, samtidig så tenker man jo at man vil gjøre alt for dem ❤️ Om behandling viser seg vanskelig så er det jo en ting, men man tenker jo "hvisomattedersomatte" kanskje noe kan hjelpe...bahh...nei får starte med å se hva neste vet. besøk viser.

Slutten er ofte hard og brutal for oss. Hva er en BSG...

En jeg kjenner tviholder på en seksten gammel  hund, selv om den ofte er dårlig og svak. Så kvikner den igjen. Hen mener at hunder vet hvordan de skal dø..

Litt enig, angrer  på en besluttese, å ende livet  på min første hund, og min far sa at han kunne gjort det, men da var det for sent.  En annen levde på overtid og kunne fått nok en kald vinter. Det hele gikk fint, narkose hos en snill veterinær. Klart jeg savner dem.  Og følte at de surret rundt  beina mine... etterpå. 

Hvis den lider og ikke får hjelp av medisiner, ville jeg fått veterinær hjem... 

Han som mener at hunder vet hvordan de skal dø har lite villmarsliv bak seg.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10 år, vi fjernet nettopp livmora på vår tiåring. Snittalderen på rasen er 11...skal sies at det er en rase som brukes på jakt, skader seg og blir avlivet men, vår har ikke vert noe tess så hun har bare vert familiehund så vi tenker hun blir 13.

Anonymkode: 40b4b...dce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jytte skrev (20 timer siden):

Slutten er ofte hard og brutal for oss. Hva er en BSG...

En jeg kjenner tviholder på en seksten gammel  hund, selv om den ofte er dårlig og svak. Så kvikner den igjen. Hen mener at hunder vet hvordan de skal dø..

Litt enig, angrer  på en besluttese, å ende livet  på min første hund, og min far sa at han kunne gjort det, men da var det for sent.  En annen levde på overtid og kunne fått nok en kald vinter. Det hele gikk fint, narkose hos en snill veterinær. Klart jeg savner dem.  Og følte at de surret rundt  beina mine... etterpå. 

Hvis den lider og ikke får hjelp av medisiner, ville jeg fått veterinær hjem... 

Han som mener at hunder vet hvordan de skal dø har lite villmarsliv bak seg.  

DSG er dansksvensk gårdshund.

De er sånn at man blir glade i dem uansett om man i utgangspunktet ikke engang liker hund 🥰

Anonymkode: 09c08...a10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...