Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en baby på 11 måneder og hen vil amme ca 10 ganger om dagen selv om hen spiser vanlig mat. Nekter MME. Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid og brystvortene mine er så sinnssykt såre. Så kombinasjonen er jo ikke bra. Jeg ønsker å amme hverfall et år, men nå kjenner jeg at jeg blir helt utslitt. Baby vil ammes opptil 10 ganger om dagen og om natten er det gjerne 4-5 ganger til. Jeg tar hen inn i vår seng dersom hen griner etter 4, fordi jeg er helt utslitt. Da ligger baby og suger i ca 2 timer og hyler og griner om jeg har hen bort. Jeg er redd jeg mister melka om jeg slutter med nattamming nå. Men samtidig er jeg så utslitt at jeg ikke vet hva jeg skal glore. At brustvortene også er sykt såre hjelper heller ikke. Jeg gruer meg til hver amming. Noen som har vært i lignende situasjoner og har råd?

Anonymkode: 29650...647

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du tvinge deg selv til å amme 1 mnd til mens du er gravid og sliten? Jeg ville sluttet. Hvis barnet spiser fast føde i tillegg helt vanlig, så er dette bare for kos og vane. 

Anonymkode: 2fa73...5af

• Liker 2
Skrevet

Altså, dette er faktisk et problem du selv velger. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste babyer på den alderen spiser 3-4 måltider med fast føde. Min spiste 4 måltider med fast føde og ble ammet 3-4 ganger om dagen. De fleste mødre er tilbake i jobb da og da kan man så klart ikke amme 10 ganger om dagen. 

Anonymkode: 1bb49...f0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår godt at du ønsker å amme til anbefalt ett år, men dette høres ikke ut som en god situasjon for hverken deg eller barnet. Jeg ville tatt en turn på natten der far må ta hovedansvaret og gitt barnet kos, trøst og evt smokk når hen våkner og kun ett måltid på natt/evt ingen. Trapp evt ned på dag også. For noen er det slik at man må bare slutte å amme helt. Barnet ditt har fått masse morsmelk og du har gjort en flott innsats. 

Anonymkode: 9cf68...54c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde kuttet ned på amminga av babyen, men ikke kuttet det helt vekk. I en overgang blir det kampen om puppene. Hvorfor tror du at du mister melka om du kutter ned på amminga?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde kuttet ammingen helt og gitt vann. Babyen trenger ikke pupp når det er snart 1 år. 
Du trenger ikke beholde melka til neste barn kommer. For melkeproduksjon kommer når babyen kommer. 

Anonymkode: e10fd...f42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor slutter du ikke bare? Dette er et problem som faktisk har en løsning, du må bare bestemme deg for det. 

Anonymkode: b524d...893

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Ts, jeg vil råde deg til å kutte drastisk ned. Selv ammet jeg til ungen (jepp, det har fortsatt ikkeno å si om HEN er gutt eller jente, .anonym ..803)  var 3 år, men hadde ikke giddet 10 ganger for dagen.

Anonymkode: f091d...fd6

Fjernet sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Råder deg heller til å spørre på ammehjelpsgruppen på facebook, du kan være anonym der også. Da får du i alle fall litt mer forståelse hvorfor du vil amme til 1 år, der de fleste ammer mye lengre. Jeg var gravid nylig (mistet etter 3 mnd) barnet mitt var langt over året men vurderte aldri slutte fordi jeg var sliten, og kjenner meg veldig igjen i hyppige nattamminger. Jeg hadde heldigvis ingen smerter så det hjalp mye. Merker når jeg har fri og i helger så er det mye mer amming enn ellers, men jeg har barn i bhg. I stedet for å kutte nattamming ville jeg heller prøvd å kutte ned på dagamminger og heller tilbydd fast føde mer ofte, eller annen drikke (vann/kumelk). Uansett er det slik at du kun ønsker å amme 4 uker til så er det jo begrenset hvor mye du trenger å presse deg. Men vurderer du amme over året så ville jeg forsøkt å gjøre en innsats videre. Er uansett du selv som velger hvor lenge du ønsker å amme barnet ditt.

Anonymkode: 6d3b7...a10

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som det er kosen det dreier seg om. Bruker baby smokk? Kan være det hjelper på sugebehovet. Ellers syns det jeg er helt innafor å kaste inn håndkleet nå, skjønner godt at du er utslitt! Så lenge baby får nok næring via fast føde, kan du fint slutte med ammingen. Ta vare på deg selv!

Anonymkode: 7b0d9...165

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Råder deg heller til å spørre på ammehjelpsgruppen på facebook, du kan være anonym der også. Da får du i alle fall litt mer forståelse hvorfor du vil amme til 1 år, der de fleste ammer mye lengre. Jeg var gravid nylig (mistet etter 3 mnd) barnet mitt var langt over året men vurderte aldri slutte fordi jeg var sliten, og kjenner meg veldig igjen i hyppige nattamminger. Jeg hadde heldigvis ingen smerter så det hjalp mye. Merker når jeg har fri og i helger så er det mye mer amming enn ellers, men jeg har barn i bhg. I stedet for å kutte nattamming ville jeg heller prøvd å kutte ned på dagamminger og heller tilbydd fast føde mer ofte, eller annen drikke (vann/kumelk). Uansett er det slik at du kun ønsker å amme 4 uker til så er det jo begrenset hvor mye du trenger å presse deg. Men vurderer du amme over året så ville jeg forsøkt å gjøre en innsats videre. Er uansett du selv som velger hvor lenge du ønsker å amme barnet ditt.

Jeg ammer fremdeles min 2-åring, så jeg har all forståelse for at noen ønsker å amme lenger enn 1 år. Men det er svært få som fullammer en baby på 11 måneder. Om baby spiser gode måltider med fast føde vil hen nok sove bedre om natten også. 

Anonymkode: 1bb49...f0a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig her. Legg ut i ammehjelpsgruppen. Der får du fornuftige svar.

Og hvis det hjelper så er det flere babyer som bruker lengre tid med tilvenning av fastføde. Det er ikke en sånn fasit som alle babyer følger der de begynner rett med 3-4 måltider når de er 6-8 mnd og sover natta gjennom, som helsesykepleiere presser på. Helt normalt at babyer bruker lang tid på fastføde. Amming om natten er og helt normalt. 

Jeg har en 2 åring og ammer enda på natten.

Anonymkode: 2f995...e6e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing og brukerdebatt, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplever du det er lite forståelse for hvorfor hun vil amme til 1 år? Jeg ser ikke at noen har kommentert på akkurat det. Men når det kommer en mor som skriver hun blir gal, er helt utslitt, har søvnmangel, er blitt gravid, har smerter og gruer seg til å amme - ser jeg ikke at 1 eller 2 mnd til og fra har noen som helst betydning. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kutt nå ut den amminga..

Anonymkode: 9cc3c...1a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nasjonale retningslinjer anbefaler 1 år, mens internasjonale anbefaler å amme opp til 2 år. Så, det må jo være bra for baby å bli ammet så lenge som mulig? Jeg vil gjerne for babys helse. Og syns det blir egoistisk å kutte fordi jeg er sliten.  Da jeg spurte på helsestasjonen fikk jeg inntrykk av at jeg måtte forsette nattamming for å holde produksjonen oppe. Har også hørt fra andre mødre i barselsgruppe at de mistet melka kort tid etter at de sluttet å amme på natt…

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nasjonale retningslinjer anbefaler 1 år, mens internasjonale anbefaler å amme opp til 2 år. Så, det må jo være bra for baby å bli ammet så lenge som mulig? Jeg vil gjerne for babys helse. Og syns det blir egoistisk å kutte fordi jeg er sliten.  Da jeg spurte på helsestasjonen fikk jeg inntrykk av at jeg måtte forsette nattamming for å holde produksjonen oppe. Har også hørt fra andre mødre i barselsgruppe at de mistet melka kort tid etter at de sluttet å amme på natt…

Du må jo føle på det selv og hva du vil, men basert på innlegget ditt virker du helt utmattet og på felgen; og jeg mener oppriktig at en måned til og fra har ingenting å si hvis du planla til ett år. Det hadde ikke hatt noe å si heller hvis du aldri kunne ammet barnet ditt, det blir folk av de også. Du vil møte på ulike mennesker, noen som også sier du må amme videre, men du må ta det valget som er riktig for deg. Det som er bra for baby er at mor har det bra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2024 den 0.23):

Internasjonale retningslinjer er også laget for land hvor tilgangen på rent drikkevann og mat til barna er dårlig. Morsmelk er dermed mye tryggere næring og gir en viss infeksjonsbeskyttelse som igjen reduserer barnedødelighet en i store grupper. Så man må se retningslinjene litt i forhold til hvilken situasjon man er i. 

Jeg ammet 1-2 ganger om dagen uten problemer i månedsvis, så langt fra alle mister melken etter å slutte med nattamming.

Hvis ammingen går på bekostning av tilknytningen ville jeg sluttet. Forholdet mellom mor og barn er viktigst, og mor skal også ha det bra. Næringen fikses på annet vis.

Anonymkode: 474b7...a0f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...