Gjest Acer Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Vårt husholdningsbudsjett har nok som dei fleste andre har fått merke at verdien på pengene er blitt betydeleg svekket i forhold til hva ein får tilbake når ein handler varer og tjenester. Ettersom prisøkningen ikkje blitt kompensert med tilsvarende påfyll i lommboka er differansen mellom utgifter og inntekter blitt merkbart redusert. En rekke primærbehov som bolig, strøm, kommunale avgifter, mat, medisin, legebesøk,etc er blitt merkbart dyrer samanlignet med tidligere, og ein har måtte foretatt noen ompriorieringen. Ja, ein føler at vi på eit vis har rykket noen steg nermere en tid som engang var. Tiden da det meste av en-inntekten gjekk med til å betale strøm, renter /avdrag på bolig,, og det å ha tilstrekkeleg med mat på bordet. Brukte møbler, brukt tv, igjennbruk av klær, sykler, barnavogner etc preget hverdagen hos de fleste, og det var ikkje rom til store utskeielsene. etter at primærbehovene var betalt. Ordiner- arbeidstiden var fra 07.30 - kl 17, + mye overtid for å få økonomien til å gå rundt m/ en-inntekt. Dei fleste butikker hadde følgende stengning /opnngvedtekter hengende på veggen "Åpent hvardager 09-17 / 13 på dager før helgedager", og helgastengt.. Folk flest måtte planlegge innkjøpene sine, og fristelsene stod ikkje i kø ved kjøpesentrene.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Nei, forbruket blir omtrent som vanlig her. Har ikke lån. Anonymkode: 44ede...66a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Håper det. Folk trenger å jekkes ned litt. Anonymkode: 158b2...4c0 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har gått ned i kjøpekraft i 3 år nå. Høytlønnet, privat næringsliv. Anonymkode: f7999...6ad
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 De fleste shopper som vanlig. Det er en myte at folk flest er så påvirket økonomisk. Noen få uheldige og noen som ikke er så smarte med penger, men ellers hr de aller aller fleste mer en nok til å opprettholde levestandard Anonymkode: 45114...c0c 6
Druid Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 Ikke de fleste. Men en del. Ikea har varslet omorganisering for å kutte kostnader, og Teknikkmagasinet begynte året med konkurs. Verdien av julesalget gikk ned, antagelig mye. Alt dette sier at aktiviteten er gått ned, så vi kan vente konkurser og avviklinger og med det høyere arbeidsledighet. Dette tvinger ned renten. Matprisene er også på vei ned, selv om vi kommer til å se større variasjoner framover. Og jeg ser ikke hvordan det skal være mulig å få et moderat lønnsoppgjør i år, for etterslepet er for stort. Så på kort sikt ser vi nok en forbedring for mange. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Nei. Vi leier leilighet og husleien øker med kun 300 kr i 2024. Så merker ikke så mye det Anonymkode: 733e2...44e 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Merker ingen forskjell. Ja jeg er sluttet helt å kjøpe den beste rekesalaten på butikken men that's it. Har planer om å både kjøpe meg en ny sofa og en ny Tv i år så jeg merker ikke noe til dette du skisserer. Anonymkode: 5aae3...ea5 2 1
skreppamedleppa Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har ikke barn og ikke lån, to gigantiske utgiftsposter så jeg merker ikke så mye til det. Har en trygg jobb. Jeg tror ikke vi kommer til å gå tilbake til en tid der butikker stenger kl 17 tvert derimot. Jeg tror vi vil se flere døgnåpne selvbetjente butikker etterhvert, de første har allerede vært i sving i noen år. Og at en bestiller mer mat hjem til seg via Internett. 1 1
Topsi Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gått ned i kjøpekraft i 3 år nå. Høytlønnet, privat næringsliv. Anonymkode: f7999...6ad 4 år her, hittil, ikke høytlønnet, men har lave utgifter, så jeg merker det.mest på hva jeg kan spare enn på forbruk, enn så lenge Endret 6. januar 2024 av Topsi Uvanlig mange skrivefeil
Gjest Acer Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 (endret) Vist er det slik at folk flest forventer å får dekket sine primærebehov hva er da årsakene til folk klager og syter langt mer en før ? Er det slik at til høgre ein har lagt lista i sitt private forbruk / levestandard til lettere er det for å "klaga og syta" ? Er det grunn til å tru at de som har levd eit nøktern liv, og vist såkalt "nøysemd / måtehold" i sitt private forbruk hører ein ikkje noe ifra ? Endret 6. januar 2024 av Acer
Gjest Acer Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 (endret) Druid skrev (1 time siden): Ikke de fleste. Men en del. Ikea har varslet omorganisering for å kutte kostnader, og Teknikkmagasinet begynte året med konkurs. Verdien av julesalget gikk ned, antagelig mye. Alt dette sier at aktiviteten er gått ned, så vi kan vente konkurser og avviklinger og med det høyere arbeidsledighet. Dette tvinger ned renten. Matprisene er også på vei ned, selv om vi kommer til å se større variasjoner framover. Og jeg ser ikke hvordan det skal være mulig å få et moderat lønnsoppgjør i år, for etterslepet er for stort. Så på kort sikt ser vi nok en forbedring for mange. Det henger mørke skyer i horisonten, og frykten er at arbeidsledigheten vil øke, og det vil sansynlegvis sette en klar demper på lønnsforhandlingene til våren. Det er kanskje grunn til å tru at mange må belage seg på en omstilling , og gjøre noe annet en det som de har gjordt før. Landets største møbelfabarikk har varslet permiteringer, og eit dårleg signal, og mange bedrifter vil høyst sansynleg følge etter.Det finnes lys i horisonten ettersom noen næringer melder om økt ordreinngang, men utfordringen er mangel å arbeidskraft. Boligprisene fortsetter å stige, men så spørs det om de skal fortsette å stige inn i himmelriket før stigen kolapser ettersom stadig flere får utfordringer med inngangsbillett til boliger. Endret 6. januar 2024 av Acer
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 Acer skrev (52 minutter siden): Vist er det slik at folk flest forventer å får dekket sine primærebehov hva er da årsakene til folk klager og syter langt mer en før ? Er det slik at til høgre ein har lagt lista i sitt private forbruk / levestandard til lettere er det for å "klaga og syta" ? Er det grunn til å tru at de som har levd eit nøktern liv, og vist såkalt "nøysemd / måtehold" i sitt private forbruk hører ein ikkje noe ifra ? Jeg tror svaret er at det var likere før. De rikeste har blitt rikere, faktisk, og når vi ser at de onde, altså de menneskene som utnytter andre drar fra, blir vi ekstra såre, tror jeg. Jeg har litt sånn dobbeltsyn på dette spørsmålet. Jeg syns det er ille å se at de rike drar i fra, men samtidig mener jeg at vi kan ikke fortsette som vi har levd mellom 1980-2020, det er helt harry hva vi som folk flest tror vi skal komme unna med. Så hvis 2024 blir litt trangere er det nok bra, vi har store problemer med å begrense oss selv.
Fant80 Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 Det er ikke bare frykt at arbeidsledigheten vil øke. Det er en realitet,og en ønsket strategi. Men det er selvsagt mange som ikke kommer til å merke en kjeft på at ting er blitt dyrere. De har surfet på en såpass høy lønn gjennom en år-rekke. De har ikke engang nødvendigvis hatt det største forbruket i utgangspunktet. (Ref: f.eks mine egne foreldre) Men nyetablerte merker det nok helt klart. Leietakere merker det. Enslige lavtlønnede merker det. Ytelsesmottakere fra NAV merker det. Så har vi denne gruppen som har levd som om det var den siste dagen i deres liv i flere år,som har lån opp til pipa. De har en i kategorien overklasse (Jaguar eller porsche f.eks) De har hytter,de har x antall ferie reiser i året. - Alt en slags fasade som har kunnet blitt opprettholdt i flere år pga 0 rente og god lønn. En dag måtte dette jo bremse opp. De har ikke dårlig lønn,eller dårlige vilkår. De har bare levd på dårlige vaner (Vaner som til og med overgår eliten) Man lever ofte over evne her i Norge. Mye pga press fra samfunnet generelt. Men mye sitter i egne hoder. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 For 30+ år siden hadde jeg ekstremt dårlig råd(typ plukke flasker i veikanten for å kjøpe melk dårlig råd) og har siden den tid jobbet knallhardt for først å leve ok og siden bygge meg opp verdier. Jeg har likevel alltid holdt forbruket lavt, så jeg har bedre råd enn noen gang og merker ikke noe til de "harde tidene" nå. Ungene er også stort sett blitt store og flyttet hjemmefra, og har dermed lavere utgifter enn tidligere, så da er ikke min del av boliglånet på nesten 2,5 mill noe problem selv om renta har økt. Anonymkode: b6e3e...8b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 Hi spør om folk flest, folk svarer om akkurat seg selv. Var på cafe med en bekjent som ikke syntes kaffen hadde gått opp i pris, fordi hun tok ekstravakter og var ferdig med boliglån.. Jeg vet ikke om de fleste vil gå ned i kjøpekraft , men forskjellen vil fortsette og øke. Er man gjeldsfri og har god inntekt vil nok lønnsstigningen dekke prisstigningen på varer og tjenester så man kan fortsette og shoppe og reise og bestille take away som før. Folk med gjeld vil få dårligere kjøpekraft og folk i lavtlønnsyrker vil få dårligere kjøpekraft. Selv er jeg gjeldsfri , men lønnen min økte ikke like mye som prisveksten. Merker at det går en høyere andel av lønn til nødvendige utgifter og at jeg har mindre lommepenger, og antar det fortsetter i dette året. Det er egentlig ingen krise med litt mindre shopping og færre ferier. Faren for og stå uten jobb er der, utgiftene for bedriften jeg jobber i har økt voldsomt, og i fjor gikk det akkurat rundt. Det blir det mest spennende for meg i året som kommer, og det er en situasjon mange er i. Anonymkode: b429c...c32
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #17 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For 30+ år siden hadde jeg ekstremt dårlig råd(typ plukke flasker i veikanten for å kjøpe melk dårlig råd) og har siden den tid jobbet knallhardt for først å leve ok og siden bygge meg opp verdier. Jeg har likevel alltid holdt forbruket lavt, så jeg har bedre råd enn noen gang og merker ikke noe til de "harde tidene" nå. Ungene er også stort sett blitt store og flyttet hjemmefra, og har dermed lavere utgifter enn tidligere, så da er ikke min del av boliglånet på nesten 2,5 mill noe problem selv om renta har økt. Anonymkode: b6e3e...8b3 Hvis du hadde vært i situasjonen du var i for 30+ år siden, hadde du klart og bygge deg opp på samme måte? jeg har ganske lik historie som deg, og mener det hadde vært mye vanskeligere i dag. Manko på tomflasker i veikanten også, men ja det var en super måte og få matbudsjett i null på, og bare kunne gå og plukke penger i veikanter og parker. Anonymkode: b429c...c32
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du hadde vært i situasjonen du var i for 30+ år siden, hadde du klart og bygge deg opp på samme måte? jeg har ganske lik historie som deg, og mener det hadde vært mye vanskeligere i dag. Manko på tomflasker i veikanten også, men ja det var en super måte og få matbudsjett i null på, og bare kunne gå og plukke penger i veikanter og parker. Anonymkode: b429c...c32 Ja, hadde vært lettere nå, for den gangen bodde jeg et sted uten mulighet for ekstrajobb slik jeg har nå. Mye mer å tjene på å ta en ekstravakt enn å vandre rundt i flere timer for å finne noen få flasker. Anonymkode: b6e3e...8b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #19 Skrevet 6. januar 2024 Jeg merker ikke så mye til det siden jeg har tilpasset meg, i tillegg til at jeg før har vært økonomisk. Lever egentlig luksus på under sosial stønad sats, som er det jeg sitter igjen med etter bolig/strøm og slikt er betalt. De som sliter er de som ikke vet hva en vare og tjeneste er verdt, og som kjøper tull de ikke trenger. Hvis noen så hva jeg hadde av eiendeler, så hadde dem aldri gjettet at jeg satt igjen med mindre enn en sosial stønad mottaker. Kunnskap lønner seg. Anonymkode: c8cdb...7b6 1 1
Gjest Acer Skrevet 6. januar 2024 #20 Skrevet 6. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hi spør om folk flest, folk svarer om akkurat seg selv. Var på cafe med en bekjent som ikke syntes kaffen hadde gått opp i pris, fordi hun tok ekstravakter og var ferdig med boliglån.. Jeg vet ikke om de fleste vil gå ned i kjøpekraft , men forskjellen vil fortsette og øke. Er man gjeldsfri og har god inntekt vil nok lønnsstigningen dekke prisstigningen på varer og tjenester så man kan fortsette og shoppe og reise og bestille take away som før. Folk med gjeld vil få dårligere kjøpekraft og folk i lavtlønnsyrker vil få dårligere kjøpekraft. Selv er jeg gjeldsfri , men lønnen min økte ikke like mye som prisveksten. Merker at det går en høyere andel av lønn til nødvendige utgifter og at jeg har mindre lommepenger, og antar det fortsetter i dette året. Det er egentlig ingen krise med litt mindre shopping og færre ferier. Faren for og stå uten jobb er der, utgiftene for bedriften jeg jobber i har økt voldsomt, og i fjor gikk det akkurat rundt. Det blir det mest spennende for meg i året som kommer, og det er en situasjon mange er i. Anonymkode: b429c...c32 Kjøpekraften påvirkes av lønn, prisstign. renter,skatt-og avgifter, og gjeldsgrad, Dessuten er det å ha en helse så ein kan få "stå opp" om morgenen å gå til en jobb vel så viktig .. Mange legg idag tilsynelatende opptil en levestandard som om de forventer å bli 100 år, og uten tanke på de blir en dag eldre for hver dag, og kan bli råka av en sykdom arbeidsløshet, permiteringer, samlivsbrudd o.s.v. Idag er 2-inntektsfamilier mer vanleg en uvanleg på grunn av høy gjeldgrad, og ikkje minst fordi dei ønsker å opprettholde en viss levestandard, og krav til den. Enslige forsørgere m/ omsorgsansvar ,og enslige uføretrygda har ingen å del kostanden sin med, og merker aller best at kjøpekraften er svekket som følge av økte renter,matvarepriser, og strøm etc. Ti tross for dyrtid er det både vinnere og tapere, og de med høy gjeld nok de største taperne, og mye er nok sjølvforskyldt på grunn av levestandard ikkje har stått i samsvar med inntjening.Mange har finansiert sin velferd, og levestandard med lånte penger ,og har nok aldri opplevd en renteøkning. Lønnskildnadene har økt vesentlig de senere, og Norge har fått mange nyrike personer, og den andelen vil troleg øke. Myndighetene sin målsetting om å jevne klasseskille / skildnadene har vert totalt misslykket. Endret 6. januar 2024 av Acer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå