Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når en baby nekter å ta puppen og flaske er det da rett å «tvinge/lure» i han flaske?
 Jeg fikk ikke til å amme, så det ble flaske. Men han nektet det også. Var innlagt en liten stund med han og da gjorde sykepleierene det, tvang i flaske. Mens baby gråt. Samme gjorde samboeren da vi kom hjem. Jeg blir helt dårlig av å tenke på da!  Det var et styr hver eneste gang. Han var syk de første ukene, så hadde sonde en liten stund. Så måtte få han til å spise normalt da han ble frisk.  Men når jeg tenker tilbake på det så blir jeg kvalm og syns så synd i babyen min💔tenker på hvordan han hadde det da. Når alle tvinger mat i han.. fikk beskjed om å gi flaske hver 3 time. Men han nektet nesten hver gang. Var vi heldig så drakk han kanskje 50 ml den ene flaska.  Jeg mener absolutt ikke at han skulle gå sulten. Men tenker på at vi sikkert kunne gjort noe annerledes, prøvd det på en annen måte osv. Ååh som jeg sliter med de tankene😭nå er han ferdig med flaske, men tenker fortsatt på det og bare måtte få det ut.. hva gjør/gjorde dere hvis babyen ikke ville amme eller ta flaske? 

Anonymkode: 37d80...41c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen andre alternativer her. Tvang må til hvis det står om liv og død

Anonymkode: cc54f...f76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff.. ja, men så er jeg redd vi har stresset for mye pga helsesøster og leger sier at han MÅTTE gå opp så og så mye i uka, for det er det som er normalt for babyer. ( det har ingenting med at han var syk i begynnelsen, helt frisk ). Vi slappet ikke av et sekund, alle snakket bare om hvor lite han gikk opp, men han var alltid en kjempe blid og glad baby, ofte tissebleier. Når jeg hører på andre, så slapper alle av og sier at alle babyer er forskjellig. Noen går fort opp i vekt og noen litt sent.  Vi måtte følge alt etter «boka». Glemmer ikke når sykepleieren tvang flaska i munnen, mens han hylskreik og brekte seg, til slutt ga han opp og drakk en del. Men noen ganger kastet han opp rett etterpå. Er vell ikke sånn det skal være??

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan virkelig en baby sulte seg?? Spiser de ikke til slutt uansett? Er jo ingen som vet hvor mye ml en baby får ut av en pupp på hvert måltid? Her måtte han drikke ca 90-120 ml hver 3 time. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må lure/ tvinge han!

Anonymkode: c55f6...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Prøv med skje eller kopp.

Anonymkode: 60ade...d58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må lure/ tvinge han!

Anonymkode: c55f6...1f4

Dette er lenge siden! Er bare jeg som tenker ofte på det! For har alltid lest og hørt at en aldri ska tvinge.. og da begynte jeg å tenke at det var jo det vi gjorde. 

det står i innlegget at han er ferdig med flaske:)  

dette er 11 mnd siden! Nå spiser han Mat☺️måtte bare få det ut, og høre hva andre har/hadde gjort i en sånn situasjon 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du på dette fortsatt? Du burde kanskje snakke med noen når det er ett år siden… Selvfølgelig må det skje med tvang for at barnet ikke skal sulte i hjel. Du klarer ikke lure en 1 uker gammel baby til å ta flasken. Ellers blir det innleggelse og sonde. Og det er hvertfall ikke behagelig. Vi må også tvinge i babyen et bestemt ml mat. Han sovnet ofte før han spiste nok, så vi måtte dra litt i kinn og ører, gnikke på nesa og lage lyder. 

Anonymkode: b4f3f...0e5

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår deg godt, jeg har dårlig samvittighet leeeenge etter at det har skjedd noe kjipt med babyen. Som da han datt ned fra sofaen, eller når mormor skulle være barnevakt en kveld og han hylskrek i over en time, fordi han ville ha mammaen sin (sluttet sekundet jeg kom inn døra) 😭 

Det som hjalp meg var å vite at nyfødte har svært kort hukommelse. De husker vel bare rundt 14 dager tilbake i tid.

Og selv om det var ubehagelig for babyen din å bli tvunget til å ta flaske, så ble det fort glemt, og det er jo på en måte slettet hos han. Det er jo bare du som må gå med de minnene, og det er unødvendig selvtortur å gå å ha dårlig samvittighet for det! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er lenge siden! Er bare jeg som tenker ofte på det! For har alltid lest og hørt at en aldri ska tvinge.. og da begynte jeg å tenke at det var jo det vi gjorde. 

det står i innlegget at han er ferdig med flaske:)  

dette er 11 mnd siden! Nå spiser han Mat☺️måtte bare få det ut, og høre hva andre har/hadde gjort i en sånn situasjon 

Høres ikke ut som han har tatt skade av det. Jeg også måtte tvinge i flaske på min. Da jeg plutselig mistet melk.

Men jeg prøvde fikk i litt ga litt pause og tvang i litt og ga pause. Det var jo noe styr,men etter litt var det føst vræl og frusteasjon, også tok han flaska. Etterhvert så gikk også vræl over. Man har ikke helt valget heller da, når det er sånn

Anonymkode: 69a22...537

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man tvinger da ikke i babyer melk så de brekker seg og gråter. Herregud😨 Da får man bruke sonde en periode, og mate med sprøyte (litt og litt). 

Vi brukte sprøyte i starten, så kopp, så flaske… Etter 1 uke matet vi hver 5 time med flasken (spiste ikke på natten) da rakk babyen å bli ordentlig sulten og drakk selv med en gang flasken kom. 

Hvor ofte fikk dere beskjed om å mate? Er babyen frisk så regulerer de dette selv, men vi fikk beskjed av HS at det ikke bør gå mer enn 5 timer mellom mating på dagtid. Vi reiste også inn på sykehuset for veiing hver dag i starten, pga lav vektoppgang (veide ikke så mye når vi reiste hjem fra sykehuset, var ca 2850 gram, og hadde litt gulsott). 

Anonymkode: d4ad8...721

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, man tvinger da ikke i babyer melk så de brekker seg og gråter. Herregud😨 Da får man bruke sonde en periode, og mate med sprøyte (litt og litt). 

Vi brukte sprøyte i starten, så kopp, så flaske… Etter 1 uke matet vi hver 5 time med flasken (spiste ikke på natten) da rakk babyen å bli ordentlig sulten og drakk selv med en gang flasken kom. 

Hvor ofte fikk dere beskjed om å mate? Er babyen frisk så regulerer de dette selv, men vi fikk beskjed av HS at det ikke bør gå mer enn 5 timer mellom mating på dagtid. Vi reiste også inn på sykehuset for veiing hver dag i starten, pga lav vektoppgang (veide ikke så mye når vi reiste hjem fra sykehuset, var ca 2850 gram, og hadde litt gulsott). 

Anonymkode: d4ad8...721

Det står mye opplysninger i hovedinnlegget! 

Anonymkode: b4f3f...0e5

AnonymBruker
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (3 timer siden):

Jeg forstår deg godt, jeg har dårlig samvittighet leeeenge etter at det har skjedd noe kjipt med babyen. Som da han datt ned fra sofaen, eller når mormor skulle være barnevakt en kveld og han hylskrek i over en time, fordi han ville ha mammaen sin (sluttet sekundet jeg kom inn døra) 😭 

Det som hjalp meg var å vite at nyfødte har svært kort hukommelse. De husker vel bare rundt 14 dager tilbake i tid.

Og selv om det var ubehagelig for babyen din å bli tvunget til å ta flaske, så ble det fort glemt, og det er jo på en måte slettet hos han. Det er jo bare du som må gå med de minnene, og det er unødvendig selvtortur å gå å ha dårlig samvittighet for det! 

❤️uff, er ikke gøy å ha det sånn..

det var sånn fra han var nyfødt til ca 5mnd😢håper det er glemt 💔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...