AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Hvordan gjøre med luftetur? Han nekter å kle seg 😅 Anonymkode: 3c8b1...f05
Gjest Kanino Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan gjøre med luftetur? Han nekter å kle seg 😅 Anonymkode: 3c8b1...f05 For det første så er det forskjell på raser. Noe du kanskje burde nevnt var hvilken rase hunden er Endret 6. januar 2024 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Min også "nekter" å kle seg, men det bestemmer faktisk jeg som vet hvor kaldt det er. Så jeg kler på han alikevel også går vi. Anonymkode: 1fa44...e56 6 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min også "nekter" å kle seg, men det bestemmer faktisk jeg som vet hvor kaldt det er. Så jeg kler på han alikevel også går vi. Anonymkode: 1fa44...e56 Han vil ikke gå, med klærne på. Skal jeg dra ham? Kanino skrev (3 minutter siden): For det første så er det forskjell på raser. Noe du kanskje burde nevnt var hvilken rase hunden er Langhåret chihuahua. Anonymkode: 3c8b1...f05
Tabris Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 Jeg hadde bare tatt hunden ut, uten klær, på en kort luftetur så han fikk gjøre fra seg og tisse og så gått rett inn igjen. Så kan du heller aktivisere ham inne. En del av aktiviseringen inne kan være tilvenning til klær. F.eks ta på ham et lett dekken eller noe også leker du med yndlingsleken hans eller gir ham noe supergode godbiter/våtfor. Når han har lekt/spist opp så tar du det av igjen. Gradvis tilvenning med korte økter og mye, mye kjekt og belønning som skjer når den er på. 6 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 2 minutter siden, Tabris said: Jeg hadde bare tatt hunden ut, uten klær, på en kort luftetur så han fikk gjøre fra seg og tisse og så gått rett inn igjen. Så kan du heller aktivisere ham inne. En del av aktiviseringen inne kan være tilvenning til klær. F.eks ta på ham et lett dekken eller noe også leker du med yndlingsleken hans eller gir ham noe supergode godbiter/våtfor. Når han har lekt/spist opp så tar du det av igjen. Gradvis tilvenning med korte økter og mye, mye kjekt og belønning som skjer når den er på. Dette! Anonymkode: 065a2...309
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Min aksepterer dekken hvis han får masse godbiter. Jeg passer på at han aldri har det på når han er varm, og har hatt det med og tatt det på når han kjenner på kulda for at ha skal kjenne selv at det varmer godt. Det fungerte og nå er vi enige! Men han vil ikke kle seg fordi mamma fryser😂. Så jeg må fortsatt være 100% sikker på at han er kald hvis jeg skal kle han. Potesokker er det verre med. Jeg prøvde samme strategi der men han forstår ikke poenget med de så han legger seg på ryggen og «kan ikke gå». Jeg får sokkene på, men hunden kan jo ikke bare ligge ute med bena i været😂 Vet ikke annen råd enn å gå korte turer 15-20 min, aktivisere mer inne og smøre potene hver kveld. Nå varer ikke den verste kulda så lenge så jeg lar han få ekstra mye godbiter nå så får vi ta igjen mosjonen når temperaturen stiger. Anonymkode: 4003e...171
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 På med dekken og korte lufteturer. Vi gjør hjernetrim i stua slik at hun blir utslitt😉 Anonymkode: b8795...982
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 Jeg åpner døra ber han om å gjøre sitt mens jeg står i gangen. Anonymkode: 157bc...35c 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 Vi har en valp. Kler på han og går en liten tur på maks 10 min. Inne løper han og henter bamser og leker, drar de med seg inn i «huset» sitt og styrer hele dagen. Huset er et eventyr for han. Bare 14 uker enda. Gjør hunden ekstrem motstand på klær kan dere heller lufte en liten tur bare Anonymkode: 105b0...605
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 Det er meget mulig at klærne du har ikke passer, jeg ser så mange hunder av ulike typer som går med dekken og for den del seler som ikke passer. De må ikke klemme, klype, lugge eller forhindre bevegelsene så blir det stort sett mye enklere å få hundene til å akseptere klær. Min senior på 14 er veldig veloppdragen og høfflig, gjør alt jeg ber han om uten å mukke så på han må jeg virkelig studere kroppsspråket for å se etter de bittesmå tegna på at klærne ikke sitter optimalt. Kortere steg, flatere rygg, litt endring i hvordan han holder hode og hale, smalere beinstilling, opptrukket buk og så videre. Med årstider og åra har kroppen hans endra seg også så de dekkena som passa godt i fjor passer ikke i år. Muskelmasse og bevegelser er i Anonymkode: 14d98...af3 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 Min har underpels og overpels og elsker å være ute i kulda. Trenger ikke klær. Men på skitur har den på sokker for å ungå isklumper mellom poteputene. Dette med at hunder ikke vil ha på noe som helst + ikke vil klippe klør etc har rett og slett med at hundeierene ikke har vendt til hunden slike ting fra den var valp. Den skal tåle å bli undersøkt både her og der, jukseklippe klør, se i ørene, børste selv om det ikke er nødvendig, pusse tenner, kle på sokker etc. Da får du en hund som forholder seg til eier og ikke omvendt. Anonymkode: f50f1...3b1 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Han vil ikke gå, med klærne på. Skal jeg dra ham? Langhåret chihuahua. Anonymkode: 3c8b1...f05 Du må jo venne bikkja til det. Kle på og ut, hver gang. Venner seg til det. Og masse godbiter selvsagt. Anonymkode: 1fa44...e56 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #14 Skrevet 7. januar 2024 Enig med de over. Ikke la hunden bestemme! Første gangen min fikk sokker på gikk den silly walk som John Cleese Men lot som ingenting og gikk bare ut og da gikk den helt normalt. Anonymkode: f50f1...3b1 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Enig med de over. Ikke la hunden bestemme! Første gangen min fikk sokker på gikk den silly walk som John Cleese Men lot som ingenting og gikk bare ut og da gikk den helt normalt. Anonymkode: f50f1...3b1 Da gikk han iallfall. Det er ikke så enkelt for alle. Min er umulig å avlede, ikke de beste godbiter hjelper, spiser opp sokkene og legger seg på bakken. Veldig sta. Har ikke hatt problemer med andre hunder, de har heller ikke likt det, og gått rart i starten. Men ikke så vrien som denne her. Anonymkode: 4003e...171
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 Litt deilig å ha malamute i disse iskalde dager. Slipper alt stress med påkledning 😊 Anonymkode: f0642...9a4 4
Sofakona Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Portugisisk vannhund..dekken og sokker..min bader i snøen og elsker være ute. Så vi er ute 15-20 min. Er vel mer jeg som fryser mer en han he he 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 Vi bruker sokker på vår finske lapphund grunnet saltet. Den elsker å være ute, og liker ikke egentlig sokkene. Men tok svært fort koblingen sokker=utelek, så det er helt problemfritt å ta på. Anonymkode: 3a56b...4e2 1
sicario Skrevet 8. januar 2024 #19 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 12.54): Hvordan gjøre med luftetur? Han nekter å kle seg 😅 Anonymkode: 3c8b1...f05 Gjør ingen ting utover at jeg ikke går de lengste turene. Men det er fordi jeg fryser, ikke bikkja. Han eeeeelsker kulde og snø.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #20 Skrevet 8. januar 2024 De som utdanner vetrinærer i Norge (NMBU) har forsket på hvor godt klær til hester hjelper mot kulde. De fant ut av det var overraskende lite! Så jeg tipper det samme gjelder hunder. Både hester og hunder (de fleste) har jo allerede hårete pels som beskytter bedre enn menneskehud så sånne klær hjelper kanskje bare de som tjener penger på uvitende eiere? Tror særlig små hunder sliter i kulden og raser som ikke er avlet spesielt for kulde (Huskyer, polarhunder, de med tykkere pels). Akkurat som med våre små (babyer) så er hudoverflaten mye større pr volum kropp og varmetapet derfor mye raskere enn for voksne og feks hester. Anonymkode: 988e8...e6f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå