AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Jeg og kjæresten har vært sammen i 7 år. I løpet av disse årene har vi begge vært studenter, meg først, deretter han (han kom sent i gang). Jeg ble ferdig utdannet for et par år siden og kom meg i jobb med en gang. På disse par årene har jeg rukket å spare opp en EK på 1.200.000kr ved hardt arbeid og bodd dårlig. Kjæresten blir ferdig utdannet nå til sommeren og har ikke spart en eneste krone i løpet av studietiden og hadde heller ingenting oppspart fra tidligere på sparekonto. Jeg er meget lei av å bo i dårlig standard og spart som en gal for å ha mye i EK så jeg vil kjøpe hus når kjæresten er ferdig på skolen. Det vil han også. Han kommer til å få godt betalt jobb etter studiet, mye bedre årslønn enn meg. Hva er lurest når man skal kjøpe hus sammen og kun den ene parten har EK? Anonymkode: a17b6...229
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Jeg ville aldri gjort det i din situasjon Anonymkode: cc115...c99 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Fra 0 til 1,2 mill. på to år? Tell us your secret please 🫨🫨 Anonymkode: 691e1...fac 5 10
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Det finnes mange modeller for dette på internett. I hovedsak så løses det enten med ulik eierbrøk, eller lik eierbrøk/ulik del av lån. For den siste så eier dere bolig 50/50 men han må ta 1,2 mill mer i lån enn deg. Da har dere ikke felles lån. Og klare avtaler. Du bør velge det som gir deg avkastning/prisstigning på din EK. Det er en investering, tenk på det som business, ikke bare gi bort til ham. Anonymkode: 5dfde...275 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 Relativt enkelt. Dere har hver deres lån som hensyntar ulik EK, men eier huset 50-50. Vi gjorde dette. Jeg har 500k i lån, sambo har 2,5 mill. Anonymkode: 691e1...fac 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 To alternativer er: 1. Dere har separate lån og betaler inn ulik sum hver måned. Eierbrøk 50/50. 2. Dere har ulik eierbrøk og felles lån hvor dere betaler inn sammen. Det fins sikkert flere muligheter også. Snakk med banken. Anonymkode: 250be...838 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Kan dere ikke bare ta kontakt med advokat som setter opp avtale etter eierforhold? Så kan dere endre avtalen dersom økonomien endrer seg? Anonymkode: f80be...51d 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Jeg var i nøyaktig samme situasjon, dog ikke med så vanvittig mye ek. Bare 400k. Vi kjøpte sammen 50/50, jeg stilte med egenkapital og en kontrakt med at samboeren min skal matche innskuddet innen 8 år. Det ble gjort i fjor etter bare 6 år og nå har vi lagt inn like mange kroner i boligen. I kontrakten stod det spesifisert at ved evt salg eller brudd skal jeg ha tilsvarende avkastning på min ek som ville blitt ved et evt salg eller brudd. Det har fungert godt for oss, men jeg hadde ingen plan for hva som ville skjedd dersom samboeren ikke matchet mitt innskudd. Anonymkode: e22ff...c2e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fra 0 til 1,2 mill. på to år? Tell us your secret please 🫨🫨 Anonymkode: 691e1...fac Det kan gå hvis man bor og lever som student og jobber heltid pluss masse overtid. Jeg tjente over en million det første året jeg jobbet og kunne fint spart masse den tiden. Anonymkode: 250be...838
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 Han vil få mye bedre lønn enn deg og har råd til større lån. Du bidrar med din Ek på hele en mill (holy shit girl) og tar opp mindre lån. La oss si at han kan få lån på 2. Du kan få lån på 1. Og bidrar med 1 mill. Da har dere lik eieprosent, men ditt lån er lavere. Da kan dere kjøpe noe til 4 mill da, feks. Anonymkode: 4514e...0e9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 Vi var i lik situasjon, og har ulik eierbrøk på huset, han er hovedlåntaker og jeg er medlåntaker, hans EK er bakt inn i de 10% han eier mer enn meg. Det var en enkel og ryddig løsning for oss, men vet at feks en venninne og hennes samboer tok hvert sitt lån da kan ikke ville bruke sin EK på felles lån. Anonymkode: 88de7...9b3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan gå hvis man bor og lever som student og jobber heltid pluss masse overtid. Jeg tjente over en million det første året jeg jobbet og kunne fint spart masse den tiden. Anonymkode: 250be...838 For å ha et overskudd på 1.2 millioner på to år så må man vel ha en årslønn på 1.2 millioner for å sitte igjen med så mye etter skatt, selv om man bor hos mor og far og ikke bruker en krone. Veldig få greier å ha en lønn rett etter studier på 1.2 millioner, da må det vel i så fall være med noe annet enn du har studert (fisker f.eks). Anonymkode: 38b3a...03c 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan gå hvis man bor og lever som student og jobber heltid pluss masse overtid. Jeg tjente over en million det første året jeg jobbet og kunne fint spart masse den tiden. Anonymkode: 250be...838 Gjør det virkelig det? Spare 600 000kr/ året når det er dyrtid? Jøss Ts, er det ikke bedre å vente til kjøresten er ferdig student, siden han kommer til å tjene enda mer enn deg, så har han 2 mill i EK på null komma svisj Løsning: Dere kjøper hus. Du går inn med din EK. Han får 1,2 mill mer enn deg i lån Med deres inntekt så skal dere sikkert kjøpe et hus på ca 12 mill.. Han får lån på 6 millioner Du får lån på 4,8 mill Anonymkode: 0e077...dc2 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: For å ha et overskudd på 1.2 millioner på to år så må man vel ha en årslønn på 1.2 millioner for å sitte igjen med så mye etter skatt, selv om man bor hos mor og far og ikke bruker en krone. Veldig få greier å ha en lønn rett etter studier på 1.2 millioner, da må det vel i så fall være med noe annet enn du har studert (fisker f.eks). Anonymkode: 38b3a...03c Hvis man jobber i rotasjon på oljeplattform (som jeg gjorde) og takker ja til alle tilbud om overtid tjener man veldig bra. Da kan du i tillegg leie ut rommet i kollektiv når du er på jobb. Anonymkode: 250be...838
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 Hvorfor skal man på død og liv kjøpe noe sammen, spesielt når økonomien er så forskjellig? Et tapsprosjekt for ts. Anonymkode: cc115...c99
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan gå hvis man bor og lever som student og jobber heltid pluss masse overtid. Jeg tjente over en million det første året jeg jobbet og kunne fint spart masse den tiden. Anonymkode: 250be...838 Hva jobbet du som tjente over en million første jobbår? Anonymkode: 88834...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #17 Skrevet 6. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Hva jobbet du som tjente over en million første jobbår? Anonymkode: 88834...a1d Jeg skrev det tidligere i tråden. Jobbet i rotasjon på plattform og takket ja til all overtid jeg ble tilbudt. Det var i 2010. Anonymkode: 250be...838 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 Vi kjøpte akkurat leilighet. Samboer legger inn hele sin EK og så har vi delt lånet 50/50. Da eier han 65% og jeg 35%. Anonymkode: 2d91b...e6a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #19 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal man på død og liv kjøpe noe sammen, spesielt når økonomien er så forskjellig? Et tapsprosjekt for ts. Anonymkode: cc115...c99 Tvert imot! TS har muligheten til å kjøpe seg hus med 50-50 eierbrøk og individuelt lån som gjør at TS både lever godt og får meget god råd til ekstra sparing mens samboeren i starten må slite med mye høyere lån. Anonymkode: 691e1...fac
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #20 Skrevet 6. januar 2024 TS her Vet ikke helt hvorfor dere henger dere så mye opp i min EK. Jeg har ikke skrevet noe sted i mitt hovedinnlegg at jeg oppnådde 1.2 millioner i EK på kun 2 år. Jeg var allerede student da jeg traff kjæresten. Det var uansett ikke hovedpoenget med tråden hehe. Anonymkode: a17b6...229
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå