AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har en hund på et år som fort blir redd. Han kan bli redd hvis jeg plutselig kommer inn med en vedsekk eller en koffert. På tur er han red for store hunder til tross for at vi har sosialisert han med store hunder fra han var liten. Noen av disse er fortsatt venner mens andre er han plutselig blitt redd. Han er redd for å gå ut om kvelden og kan da bjeffe på mennesker. Dette er hva jeg allerede har gjort for å forsøke å hjelpe han, Når han ser noen ting som han synes er skummelt pleier jeg å gå bort til tingene og vise han at det ikke er farlig. Da pleier han å komme bort og undersøke, og så finner ut at det ikke er farlig. Når det gjelder hunder holder vi avstand og dette går stort sett greit. Har opplevd at det kan være vanskelig omvei havner på trange steder og passerer eller at andre eiere slipper sin bort selv om vi viser tydelig at vi holder oss unna av en grunn. Da kan han bjeffe og hoppe imot dem. Men stort sett greier jeg å holde kontakt med han og holde avstand. Så kommer det til mørke og mennesker, her kan jeg jo ikke la han stå og bjeffe og jeg kan heller ikke slippe han bort for å sjekke at det ikke er farlig. Er det feil om jeg drar han med meg i motsatt retning? Vil han da tro at jeg også mener at det er farlig? Har fått hjelp av noen hyggelige folk av og til som forstår og som stiller seg rolig og lar han komme bort, undersøke og hilse i eget tempo hvis han vil. Er veldig takknemlig for at noen gjør dette, fordi da får han jo oppleve at det ikke var farlig likevel. Jeg er bevisst på å bygge selvtilliten hans og la han få ut energi. Han får oppgaver som er god på, og jeg passer på å la han få løpe litt fritt for å få ut spenninger. Jeg ønsker så veldig å gjøre han tryggere, og vil gjerne ha tilbakemelding på hva mer jeg kan gjøre eller det er noe jeg gjør feil. Føler ikke at vi har hatt noen fremgang etter dette startet da han ble tenåring. Anonymkode: a7d65...a2b
Tabris Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Gjør det samme med mennesket i mørket som med hunder - få avstand. Noen hunder er engstelige hele livet, men de kan bli mye bedre hvis de gjentatte ganger får gode erfaringer med det som de er redd for. Dvs at hunder og mennesker er på så stor avstand at de mestrer situasjonen og ikke føler på så mye engstelse at de reagerer. Hvis han reagerer og bjeffer, da har han fått en ny negativ erfaring og du ramler tilbake i treningen. I tillegg til avstand kan du motbetinge (endre hundens assosiasjon) ved å gi godbiter når han ser det han synes er skummelt. Du kan lese mer om den fremgangsmåten og hvordan gå frem her: https://siddishundeskole.no/assets/files/Kindereggøvelsen.pdf
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Tabris skrev (2 minutter siden): Gjør det samme med mennesket i mørket som med hunder - få avstand. Noen hunder er engstelige hele livet, men de kan bli mye bedre hvis de gjentatte ganger får gode erfaringer med det som de er redd for. Dvs at hunder og mennesker er på så stor avstand at de mestrer situasjonen og ikke føler på så mye engstelse at de reagerer. Hvis han reagerer og bjeffer, da har han fått en ny negativ erfaring og du ramler tilbake i treningen. I tillegg til avstand kan du motbetinge (endre hundens assosiasjon) ved å gi godbiter når han ser det han synes er skummelt. Du kan lese mer om den fremgangsmåten og hvordan gå frem her: https://siddishundeskole.no/assets/files/Kindereggøvelsen.pdf Takk. Dette med motbetinge har jeg fått til med han når det gjelder ski, akebrett, staver, rullator, barn, rullestol. De vanskeligste situasjonene med mennesker uten akebrett eller rullatorer er at jeg ikke kan vite hvilke som er skumle. Noen ganger når vi skal ut i mørket så er det som om han bare bjeffer uansett hva som er utenfor huset. Når turen starter sånn så blir det gjerne mer. Andre ganger går det problemfritt. Kan hunder ha dårlige dager/humør eller er det noe jeg ikke oppfatter. Når han bjeffer på vei ut døra er det ofte folk på lang avstand. Anonymkode: a7d65...a2b
Tabris Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Takk. Dette med motbetinge har jeg fått til med han når det gjelder ski, akebrett, staver, rullator, barn, rullestol. De vanskeligste situasjonene med mennesker uten akebrett eller rullatorer er at jeg ikke kan vite hvilke som er skumle. Noen ganger når vi skal ut i mørket så er det som om han bare bjeffer uansett hva som er utenfor huset. Når turen starter sånn så blir det gjerne mer. Andre ganger går det problemfritt. Kan hunder ha dårlige dager/humør eller er det noe jeg ikke oppfatter. Når han bjeffer på vei ut døra er det ofte folk på lang avstand. Anonymkode: a7d65...a2b Jeg ville trukket ut på alle mennesker i mørket i første omgang. Ja, hunder kan ha "gode" og "dårlige" dager. Dvs hvis stressnivået deres allerede er høyt så har de så mye mindre å gå på før de reagerer. Hvis du merker at han har en slik dag hvor han "bjeffer på alt", så gi ham mer tid og avstand. Ha gjerne godbitsøk i grøfta (langt borte fra der folk passerer) slik at han får tid til å roe seg ned litt før dere går videre. Gjør gjerne det etter hver passering. Legg gjerne turene til tidspunkt og steder det er færrest mulig mennesker. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 Hunden min på 1 år er også litt engstelig/usikker til tider. Noen dager reagerer han på lite, andre dager bjeffer han på parkerte biler som vi har gått forbi tusen ganger før... dagen etter bryr han seg ikke om den skumle bilen lenger. Lurer virkelig på hva han har i hodet! Unge hannhunder har vel en del stress og generelt masse hormoner i kroppen, så det kan være en grunn for at hunden reagerer på enkelte ting. Jeg gjør det samme som deg, at jeg lar hunden se på/undersøke ting, f.eks. rare steiner og snøklumper, stillestående sykler osv. om han vil. Med mennesker tar det 1-2 positive møter før han stopper å bjeffe, til å ville leke istedet. Det viktigste er nok å se an på hunden om det går fint å gå forbi på andre sida av veien eller gå en helt annen vei. Å tvinge hunden kan gjøre det langt verre i noen tilfeller, så det er bra at du ikke gjør det Du kan la ham se på fra avstand og belønne for å være nysgjerrig, for å så gå en annen vei. Neste gang kan du gjøre det samme, kanskje gå litt nærmere den tredje gangen. Masse lykke til Anonymkode: 305d8...2a3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 Når det kommer til folk, høres det ut som om hunden din er selektiv. Han reagerer ikke på alle, men miljø (mørke) og kanskje hvordan folk er kledd/går (hette, størrelse, måten de går på, om de kommer bakfra eller rett mot etc), kan gi en reaksjon. Jeg tror ikke det hjelper å trene på det med noen folk, for da er han bare ok med akkurat de individene, og kun etter at han har fått luktet på de. Du bør trene på at han skal være nøytral til fremmede. Du bør lære ham at han ikke trenger å bekymre seg for folk eller at han kanskje må ha en interaksjon med en fremmed person på gata, ved å unngå det helt. Én av mine hunder lærte tidlig at fremmede på gata ofte vil prøve å ta på henne. Hun er helt ok med folk og synes det er fint og spennende når vi får besøk, men hun hater å bli klappet på av fremmede før det har vært en ordentlig introdukajon. Resultatet var at hun ofte kunne stivne til om det kom noen rett mot oss eller bak oss når vi var på tur, bekymret for at de kanskje kom til å stoppe og prøve å klappe henne. Jeg måtte bli streng med folk (voksne mennesker kan være vanvittig raske med hendene, og spør sjeldent før de prøver å klappe), og ble vant med å si "hun liker ikke å bli klappet av fremmede" det øyeblikket noen stoppet for å spørre om hunden/rasen. I tillegg begynte jeg å gi henne godbiter hver gang noen stoppet, og resultatet er at hun snur ryggen til folk som vil slå av en prat og fokuserer kun på meg. Hun slipper å forholde seg til de. Samtidig begynte jeg også å si "søk" og kaste godbiter på bakken når det kom folk rett imot oss. Hun lærte at hun ikke trengte å bry seg om fremmede, og at de bare gikk rett forbi om hun ignorerte de til fordel for godbitene. Nå er hun nøytral til passerende fremmede, og ser heller på meg for å sjekke om hun får noe godt. Lær hunden "søk". Begynn inne hvor det ikke er distraksjoner. Si "søk" og kast godbiter på gulvet, gjerne på en måte som gjør at han må se seg rundt. Gjør det til han har lært hva ordet betyr, og begynn å bruke det ute (når det ikke er distraksjoner rundt, gjerne det øyeblikket dere går ut døren så han ser etter godbiter og bruker nesen istedenfor å øyeblikkelig scanne området for noe å bjeffe etter). Når han kan det godt, begynn å bruke det i situasjoner hvor han kan bjeffe. Det øyeblikket han ser en person, si "søk" og kast godbiter på bakken. Kast de gjerne bort/unna det han reagerer på for å skape avstand. Kast nytt når han har tatt alle godbitene. Med tiden bør han assosiere folk i mørket med godbiter, og se på deg når han ser folk med forventninger om godbiter. Om han ikke responderer godt på vanlige godbiter, må du prøve enda bedre godbiter. Ovnstørkede pølsebiter er en god vinner (bare ikke gi ham masse over tid, da det er en god del salt i pølser). Anonymkode: 67b7b...a76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå