Gå til innhold

Hvilket garn er best egnet til denne strikkeoppskriften?

sonush

Anbefalte innlegg

Garnet oppskriften innholder er Drops Extra Fine. Spurt andre, de anbefaler ikke extra fine. Den siger lett, til voksen strikk, sier de. 

Har dere noen anbefaling for en koftelignende oppskrift? 

Ønsker at den henger slik bilde viser, ikke en som når henne til knærne etter et par vask. 

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=5261&cid=1

Beste garn, som er kløfri og myk, men kanskje ikke så myk som Drops Extra Fine. 

IMG_3797.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har strikket flere kofter i drops extra fine, uten å oppleve sig. Jeg strikker fast. Jeg har også hørt noen som klager på at det siger, mens andre synes det er et veldig godt garn. Kanskje du bør prøve det. 

Anonymkode: e6304...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drops Lima er i samme garngruppe, men er ikke spesielt kløfritt. Det er et "vanlig" ullgarn; et typisk koftegarn. Jeg har brukt det ganske mye, og har vært fornøyd med kvaliteten. Lima er ikke spesielt stikkende, men heller ikke garantert kløfritt. En kofte av denne typen har knapt hudkontakt, så man skal være bra sensibel før den MÅ være strikket i kløfritt garn. 

Rauma 3 tråds eller Sandnes Peer Gynt er andre alternativer. Alle disse KAN klø for noen. 

Anonymkode: 975c7...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har heller ikke opplevd sig med merino extra fine. Har opplevd det med drops big merino.

Anonymkode: 8d77d...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste til flerfargestrikk er ren ull, helst norsk. Det oppfører seg på en måte som gjør at det jevner seg veldig ut i vask. Merino vil fort se veldig ujevnt ut hvis du ikke strikker veldig jevnt. Merino er bedre egnet til andre plagg som ikke er mønsterstrikk. 

Hvis du er følsom kan lamull være et godt valg. Både Rauma og Hillesvåg har lamullgarn i ulike tykkelser. 

Anonymkode: 7e978...0fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rauma finull eller lamull er aller finest til kofter, det blir den rette og tradisjonelle looken. Begge disse garntypene blir ekstra myke ved vask og klør aldri for meg ihvertfall. OG det er norsk ull ❤️

Anonymkode: 5cf70...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kløsensitiv er du?

En kofte blir penest og siger minst i kardegarn, f.eks. finull fra Rauma.

Kamgarn som Peer gynt fra Sandnes vil antakelig klø litt mindre. 

Jeg er svært kløsensitiv, virkelig unormalt kløsensitiv. Synes mohair kan klø/stikke rett mot huden, og det eneste som ikke klør/stikker noe er fin merino, myk alpakka og kasjmir. 

Likevel har jeg strikket gensere av tynn peer gynt og mohair fordi resultatet blir så fint, og jeg holder ut den lille kløen der jeg ikke har noe mellom genseren og huden.

Neste gang jeg strikker kofte, skal jeg prøve meg på kardegarn som finull eller lamull, da resultatet blir veldig fint og fordi kofte da ikke siger. Må bare passe på å ha noe under for å unngå direkte kontakt med huden. 

Anonymkode: 34024...056

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er kløfrihet og slitestyrke motsetninger. Jeg ville ikke valgt merino extra fine her, plagget kan fort bli ubrukelig.

Jeg har som en annen god erfaring med Lima. Peer Gynt er en arbeidshest i riktig tykkelse, her får du et plagg du kan ha livet ut.

Anonymkode: 12149...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...