AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Hei, bor i borettslag, og merket idag tidlig at det ikke kommer ut noe vann fra springen på kjøkkenet dersom jeg stiller inn på kaldt. Vender jeg temperaturen på kranen litt mot varmt så kommer det vann som vanlig, men dette blir glovarmt etter hvert. Varmt/kaldtvann fungerer ellers som før på begge badene og i dusjen. Oppvaskmaskinen vil heller ikke ta inn vann og fungerer derfor ikke da denne er koblet til kaldt vann. Noen som vet hva dette kan være? Blandebatteriet er relativt nytt, men kan det være den det er noe galt med? Kommer liksom ikke noe vann ut i det hele tatt når den står på kaldt. Kan det være rørene eller noe annet det er problemer med etter gårsdagens og dagens sprengkulde? Svar tas imot med stor takk. Anonymkode: bde92...692
Katrin94 Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Skjedde hos oss også. Vannet i kaldtvannstørene var frosset
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Blåklokkesvingen? Anonymkode: 46f14...8bb
LadeJarl Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 Frosset..ikke tapp mye varmvann heller fordi det blandes med kaldt i blandeventilen på berederen....Uten det kalde blit det farlig varmt for både rørsystemet og ikke minst mennesker..
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Dette skjedde hos oss. Kaldtvannsrørene var frosseti morges. Vi tinte dem med en liten, flyttbar ovn. Kan være lurt å gjøre det samme raskt, før det blir så mye som er fryst at rørene ekspanderer. Da må det komme rørlegger, og jeg mistenker at de har mye å gjøre om dagen. Anonymkode: eefef...cf9
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Takk for svar alle sammen. Virker som alle er ganske enige i at dette skyldes fryste rør. Hvordan fikser jeg dette da? Har ikke hørt med andre i borettslaget, men antar alle har det samme problemet? Må vel tines på en eller annen måte, for blir jo ikke plussgrader med det første… Anonymkode: bde92...692
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar alle sammen. Virker som alle er ganske enige i at dette skyldes fryste rør. Hvordan fikser jeg dette da? Har ikke hørt med andre i borettslaget, men antar alle har det samme problemet? Må vel tines på en eller annen måte, for blir jo ikke plussgrader med det første… Anonymkode: bde92...692 Du bør kanskje høre med styret. Det er jo ikke sikkert at problemet ligger hos deg/din leilighet hvis du bor i blokk, kom jeg til å tenke på.. Anonymkode: eefef...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du bør kanskje høre med styret. Det er jo ikke sikkert at problemet ligger hos deg/din leilighet hvis du bor i blokk, kom jeg til å tenke på.. Anonymkode: eefef...cf9 Tatt kontakt med styret nå, så får vi se når de plukker opp ballen… Vi har alltid på gulvvarme i hele leiligheten i tillegg til at vi fyrer, så klarer ikke se hvordan problemet skal ligge hos oss. Anonymkode: bde92...692
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 …Men, veldig rart at vi har kaldt vann ellers i leiligheten. I både første og andre etasje fungerer kaldt vannet på badene. Forstår ikke helt hvordan det fungerer ett sted og ikke andre i samme etasje, er der fryst på veien et sted mellom der? Anonymkode: bde92...692
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 Siden det kun er på kjøkkenet, så antar jeg at rørene dit ligger i en kaldere del av huset eller kanskje går gjennom en kald bod? Jeg ville satt opp dører til eventuelle skap foran rørene og økt varmen på kjøkkenet litt. Kanskje det kan være nødvendig å isolere rørene eller trekke en varmekabel så det ikke skjer igjen? Dersom vannet tiner igjen, kan det være greit å la det renne litt mens det er på det kaldeste. https://rorleggertroms.com/hvordan-unnga-frost-i-vannror/ Anonymkode: 95142...479
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Siden det kun er på kjøkkenet, så antar jeg at rørene dit ligger i en kaldere del av huset eller kanskje går gjennom en kald bod? Jeg ville satt opp dører til eventuelle skap foran rørene og økt varmen på kjøkkenet litt. Kanskje det kan være nødvendig å isolere rørene eller trekke en varmekabel så det ikke skjer igjen? Dersom vannet tiner igjen, kan det være greit å la det renne litt mens det er på det kaldeste. https://rorleggertroms.com/hvordan-unnga-frost-i-vannror/ Anonymkode: 95142...479 Takk for svar. Bor i blokk, så vanskelig å vite hvor disse rørene går. Som sagt har vi alltid på gulvvarme i hele leiligheten i tillegg til at vi fyrer, så tror ikke det hjelper å åpne skap osv? Anonymkode: bde92...692
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 Nå lot jeg varmtvannet renne en god stund i håp om at varmen fra varmtvannsrøret kanskje kunne varme opp kaldtvannsrøret, byttet om til kaldtvann på springen nå og det startet smått å dryppe ut, og nå øker trykket mer og mer, så ser ut som problemet er løst! Anonymkode: bde92...692
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå lot jeg varmtvannet renne en god stund i håp om at varmen fra varmtvannsrøret kanskje kunne varme opp kaldtvannsrøret, byttet om til kaldtvann på springen nå og det startet smått å dryppe ut, og nå øker trykket mer og mer, så ser ut som problemet er løst! Anonymkode: bde92...692 Godt det lot seg løse på egenhånd, og at det hjalp å tappe varmtvann. Noen råd var jo helt idiotiske, som ikke var til noe hjelp. Anonymkode: 0dec1...80a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 Så bra det løste seg. Jeg foreslo å åpne skapdører fordi noen ganger er ikke gulvvarme lagt under skap, og da kan litt romvarme inn der hjelpe. Selv ville jeg latt vannet renne litt i natt om det er meldt like kaldt. Rennende vann fryser ikke like lett. Anonymkode: 95142...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå