Gå til innhold

Larver i hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bakgrunn: bor i et hus fra 80-tallet, har bodd her i ca 10 år. For et år siden tilbake oppdaget jeg en glipe bak søppelbøttene i kjøkkeninnredningen der noe søppel kan ha hopet seg opp. Måtte ta ut listen nederst i innredningen, og der var det litt småsøppel som hadde "hopet seg opp", noe levende larver og en del døde. Etter det vasket jeg ned hele kjøkkenet / støvsuger alle kriker og kroker flere ganger. Tømte ut mat, fant dessverre larver i grøtris og mel. Har alltid vært veldig nøye med renhold, og har vasket kjøkkenet en gang i året (synd det med glipa har uteblitt dog🙈). Etter det har jeg funnet larver i skapene i ny og ne, ikke mange, men stort sett i skapet det jeg oppbevarer forskjellige typer mel. Alt mel har plastikkpose utenpå seg knytt godt sammen, så jeg har ikke funnet noe i maten men i skapet.. En i november, en i romjulen, og en nå.. De var levende. Den som jeg fant nå lå på siden av hylla/i glipa..  

Er det mulig å få bort disse? Vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på å rengjøre/støvsuge kjøkkenet, men de dukker opp likevel :( Vi skal snart rive ut kjøkkenet og pusse opp hele overetasjen, i mellomtiden skal vi bo i hytten, men er altså redd for at disse larvene på en måte greier å overleve i huset og kommer tilbake på nykjøkkenet.

Hjelp! Tips, råd tas i mot med takk.

20240106_114637.jpg

20240106_114654.jpg

Anonymkode: 10324...218

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått møll! Jeg fikk en jævlig møllangrep selv, måtte vaske og støvsuge over alt, kjøpte møllfeller fra skadedyrshop og hengte opp, ble til slutt kvitt det, men få tak i fellene! 

Du har sikkert sånn matmøll som jeg hadde og ikke klesmøll, heldigvis.

Anonymkode: 3967b...bc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 16.27):

Du har fått møll! Jeg fikk en jævlig møllangrep selv, måtte vaske og støvsuge over alt, kjøpte møllfeller fra skadedyrshop og hengte opp, ble til slutt kvitt det, men få tak i fellene! 

Hvordan får man det? Hvordan kan det forebygges? 

Er livredd for å få det😢

Anonymkode: c570d...a97

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men de likner på larvene til melbille eller pelsbille. 

Hadde fått skadedyrkontroll til å komme.. 

Anonymkode: 2bb33...0b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 16.27):

Jeg synes de lignet mer på fleskebillelarver eller no sånt enn møll.

Skrevet

Klannerlarve kanskje

Anonymkode: 74ec6...bf0

Skrevet

Har googlet litt, tror ikke det er møll. Jeg ser jeg har lagt ut litt dårlige bilder. Her ser dere litt nærmere.

1 år siden jeg oppdaget de første. 

Screenshot_20240110_225914_Gallery.jpg

Skrevet

Tror også det er klannere etter all søkingen på nett. Ekle greier :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...