Gå til innhold

Hvorfor så stor forskjell i lønn IT

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sett over en lang periode her inne at folk som har utdanning innen IT tjener veldig forskjellig. Noen opp i millionen, kanskje litt mer. Andre helt "vanlig" lønn på 5-600.000kr. Er det som regel de som har tatt master innen dataingeniør som tjener så bra eller mens de som kun har fagbrev eller bachelor tjener dårlig?

Anonymkode: 0508e...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva man driver med innenfor IT. Er man ekspert på IT sikkerhet og lignende så er ikke årslønn på 1 million og opp så uvanlig. Drifting og support kommer typisk et godt stykke ned på lønnskalaen. Og ren utvikling et sted i mellom, selv om man også her kan tjene godt om man er god. Det har blitt strengere med formell kompetanse innenfor IT de fleste steder, særlig etter dotcom på begynnelsen av 00 tallet hvor hvem som helst som kunne litt html fikk seg jobb. Men det finnes også selvlærte som er dyktige også, men de aller fleste som ansetter innenfor IT krever minimum bachelor (om det ikke er mer drift, da kan man ofte komme langt med fagbrevet innenfor IKT).

Nå er jo arbeidsmarkedet innenfor IT litt shaky, iallefall for de som er nyutdannede. IT bransjen er et av få steder hvor man ofte skal ha gjort litt prosjekter på si for å få sin første jobb, i allefall nå. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Litt feilaktig, drift krever mye mer enn man tror er min påstand. Det henger også sammen med sikkerhet, selv om det ofte er dedikerte roller som kontroller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilbud og etterspørsel.

Vi gjorde akkurat noen nyansettelser på IT-ops og kunne velge og vrake blant gode søkere.

Vi har også tidligere søkt etter utviklere uten å få en eneste søknad. Jeg tror imidlertid dette er i ferd med å forandre seg og at mangelen på utviklere ikke lenger er like akutt som den engang var.

Anonymkode: f5e18...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (2 minutter siden):

Litt feilaktig, drift krever mye mer enn man tror er min påstand. Det henger også sammen med sikkerhet, selv om det ofte er dedikerte roller som kontroller..

Det jeg skrev var ganske generelt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er også forskjell i lønn på om man jobber offentlig eller privat eller konsulent. 

Anonymkode: 05201...104

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tilbud og etterspørsel.

Vi gjorde akkurat noen nyansettelser på IT-ops og kunne velge og vrake blant gode søkere.

Vi har også tidligere søkt etter utviklere uten å få en eneste søknad. Jeg tror imidlertid dette er i ferd med å forandre seg og at mangelen på utviklere ikke lenger er like akutt som den engang var.

Anonymkode: f5e18...ad2

Hvorfor er det sånn nå tror du? AI? Rente? Mange søkere?

Anonymkode: 9e19d...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det sånn nå tror du? AI? Rente? Mange søkere?

Anonymkode: 9e19d...3da

Renten og økonomien generelt. Ting er dyrere, folk har mindre råd og selskapene gjøre det dårligere. Det første man kutter da er nyutvikling og investering. Når selskapene utvikler mindre nye ting, så trenger de mindre folk. Da ansetter de ikke ny ansatte, og kutter også konsulenter. Konsulenthusene sliter da med å selge ut folk og ender opp med å ha folk sittende på benken (som de taper penger på). De må da også slutte å ansette og eventuelt også nedbemanne. 

I tillegg er det flere som har begynt eller skifter over til IT enn før. Så da er arbeidsmarkedet dårligere enn før.

Det sagt, det er ikke kjempedårlig marked, det er bare dårligere.

Anonymkode: bb3e2...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Renten og økonomien generelt. Ting er dyrere, folk har mindre råd og selskapene gjøre det dårligere. Det første man kutter da er nyutvikling og investering. Når selskapene utvikler mindre nye ting, så trenger de mindre folk. Da ansetter de ikke ny ansatte, og kutter også konsulenter. Konsulenthusene sliter da med å selge ut folk og ender opp med å ha folk sittende på benken (som de taper penger på). De må da også slutte å ansette og eventuelt også nedbemanne. 

I tillegg er det flere som har begynt eller skifter over til IT enn før. Så da er arbeidsmarkedet dårligere enn før.

Det sagt, det er ikke kjempedårlig marked, det er bare dårligere.

Anonymkode: bb3e2...3f4

Forståelig, takk for svar 👍

Anonymkode: cc4a1...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sett over en lang periode her inne at folk som har utdanning innen IT tjener veldig forskjellig. Noen opp i millionen, kanskje litt mer. Andre helt "vanlig" lønn på 5-600.000kr. Er det som regel de som har tatt master innen dataingeniør som tjener så bra eller mens de som kun har fagbrev eller bachelor tjener dårlig?

Anonymkode: 0508e...510

IT er et stort område med fag og sånn sett ikke ett enkelt yrke. Lønn varierer veldig mye, fra folk med lav utdanning og lite erfaring som bor på småsteder, til erfarne folk med mastergrad i f.eks. Oslo. 

Det er fremdeles stor etterspørsel etter erfarne eksperter innen alle displiner av IT. Det virker som konsulenthus som har satset på mengde sliter nå. Det er ingen tvil om at markedet (endelig) er i endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det i en del yrker. Er også enorme lønnsforskjeller blant de best og dårligst betalte juristene og økonomene. Det handler jo om at det er svært stor forskjell på ferdigheter, arbeidsoppgaver, arbeidstid, osv innad i disse bransjene. 

Anonymkode: fda01...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Erfaring, ferdigheter og hvor god du er. Jeg tjener litt over en mill i jobben jeg startet i rett før nyåret. Før det tjente jeg 850k i en jobb som jeg vil si underbetalte meg (ikke lønnsøkning på over 2år), men erfaringen jeg har er ganske god, og jeg har mange spennende prosjekter å vise til. 10års erfaring, ingen master. Lønnsforhandlinger er viktig også, aldri si hva du tjener nå.

Anonymkode: a9825...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er også at det er mange som bytter jobb etter 2-5 år, og man får ofte høyere lønn i nye stillinger. Man kan presse lønnen opp på den måten. I tillegg er ofte lønn basert på prestasjon i det private, så hvis man er veldig flink kan man ligge godt over de andre. 

Anonymkode: e2e98...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er da like store lønnsforskjeller innen feks helse? En hjernekirurg tjener da mye mer enn en vasker etc.

Anonymkode: 3b2c5...94e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...