AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Føler tannpuss er helt forferdelig. Babyen min gråter og hater det, men jeg må likevel pusse siden det er viktig. Når han gråter veldig høyt pusser jeg raskt, også er vi ferdig men er redd jeg traumatiserer han eller noe? Er det noen annen mulighet eller enklere løsning for å pusse? Han er kun 10 mnd så nytter ikke akkurat å forklare Anonymkode: 02230...50d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Selvfølgelig må du forklare selvom det er en baby! Det går seg til etterhvert❤️ Anonymkode: fcac2...f6d 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig må du forklare selvom det er en baby! Det går seg til etterhvert❤️ Anonymkode: fcac2...f6d Jeg forklarer at vi må pusse tenna. Men åpenbart kan jeg ikke forklare at om man ikke pusser så kommer karies og baktus i tenna og lager hull og da får man au og må til tannlege 🙈 Baby forstår jo ikke hva au eller hull eller tannlege er Anonymkode: 02230...50d
Gjest Kanino Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forklarer at vi må pusse tenna. Men åpenbart kan jeg ikke forklare at om man ikke pusser så kommer karies og baktus i tenna og lager hull og da får man au og må til tannlege 🙈 Baby forstår jo ikke hva au eller hull eller tannlege er Anonymkode: 02230...50d Om du stresser med det så vil barnet også stresse. Ta det med ro og ikke gjør tannpuss av et så lite barn til et stort problem. Sier ikke at du gjør det, men noe av det verste du kan gjøre er å tvinge og bruke makt. Endret 6. januar 2024 av Kanino
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 Kanino skrev (1 minutt siden): Om du stresser med det så vil barnet også stresse. Ta det med ro og ikke gjør tannpuss av et så lite barn til et stort problem. Sier ikke at du gjør det, men noe av det verste du kan gjøre er å tvinge og bruke makt. Ja, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få pusset tenna om jeg ikke «tvinger». Tenna må jo pusses, og han er ikke interessert i å holde tannbørsten for da brekker han seg da han trykker den inn i munnen Anonymkode: 02230...50d
Gjest Kanino Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få pusset tenna om jeg ikke «tvinger». Tenna må jo pusses, og han er ikke interessert i å holde tannbørsten for da brekker han seg da han trykker den inn i munnen Anonymkode: 02230...50d Tålmodighet er nøkkelen i mange tilfeller og utfordringer med barn. Får du ikke pusset i dag, nei da prøver man i morgen tidlig.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 3 hours ago, Kanino said: Tålmodighet er nøkkelen i mange tilfeller og utfordringer med barn. Får du ikke pusset i dag, nei da prøver man i morgen tidlig. Dette. Pusser du med barnet? Dine egne tenner! Anonymkode: ca8a7...c69
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Hvor vanskelig kan det være å pusse noen få fortenner? Bruk en bomullspinne, da, om det er lettere, eller en solobørste. Anonymkode: e1f22...747
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 24 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor vanskelig kan det være å pusse noen få fortenner? Bruk en bomullspinne, da, om det er lettere, eller en solobørste. Anonymkode: e1f22...747 Hvor vanskelig? Veldig vanskelig når de stenger munnen. Anonymkode: ca8a7...c69 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvor vanskelig? Veldig vanskelig når de stenger munnen. Anonymkode: ca8a7...c69 Da åpner man forsiktig på leppene og rengjør. Lar man være å vaske babyen ellers også om den «hater det»? Anonymkode: e1f22...747 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette. Pusser du med barnet? Dine egne tenner! Anonymkode: ca8a7...c69 Jeg håper du ikke tror at en 10 mnd gammel baby er kognitivt utviklet til å fatte begrepet tannpuss ved å se at mor/far pusser sine egne tenner? Anonymkode: e1f22...747 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 Jeg tuter på nesa, synger sang og tuller. Får opp humøret på både barnet og meg. Anonymkode: b6451...038
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 Hei! Jeg hadde også ei som ikke likte å pusse tenner… Det var en krig hver kveld, og det hjalp ikke akkurat at papsen hennes ikke prioriterte tannpuss når hun var på samvær (annenhver helg, folkens! Dette er 20 år siden!) - så når hun kom hjem etter pappa-helg, rykket vi tilbake til start. Jeg er selv veldig opptatt av tannhygiene, og tok en prat med tannlegen. Dette sa han til meg: Når barna er så små, er det ikke selve rengjøringen som er viktig. Det som er viktig, er å etablere en pusserutine mens de er små. Så om du bare får pusset litt, så hjelper det. De må vennes til at tannbørsten kommer inn i munnen. Jeg prøvde meg på å forklare at dette MÅTTE vi, og at vi teller : 3-2-1, før vi økte til 5-4-3-2-1 , osv , osv.. Et lite klistremerke på belønnings-skjemaet hver gang jeg fikk ha tannbørsten i munnen så lenge jeg telte. Funka fjell! Nå er hun stor jente, vært gjennom regulering, fortsatt null hull og ferdig utdanna- det går seg til! Lykke til! Anonymkode: c533a...186 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg håper du ikke tror at en 10 mnd gammel baby er kognitivt utviklet til å fatte begrepet tannpuss ved å se at mor/far pusser sine egne tenner? Anonymkode: e1f22...747 Hæ? Selvfølgelig er de det. «Pusse litt hos deg. Pusse litt hos meg» og leke med tannbørsten. Da tror jeg du undergraver barns kognitive evner! De syns det er kjempegøy å gjenta ting som andre gjør. Anonymkode: ca8a7...c69 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #15 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg håper du ikke tror at en 10 mnd gammel baby er kognitivt utviklet til å fatte begrepet tannpuss ved å se at mor/far pusser sine egne tenner? Anonymkode: e1f22...747 Du må ikke undervurdere barn, de er ikke født dumme… Hvordan tror du de lærer ting? De ser, føler, etterligner. Anonymkode: a5038...88f 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #16 Skrevet 7. januar 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Du må ikke undervurdere barn, de er ikke født dumme… Hvordan tror du de lærer ting? De ser, føler, etterligner. Anonymkode: a5038...88f Nettopp. Barnet vårt begynte å koste gulvet (svært dårlig, men ferdighetene økte de), mens han satt for han så vi gjorde det. Han prøvde gre seg selv for vi gjorde det. De gjentar lek hvis man viser dem at man kan gjøre noe med en leke. Barn er ikke dumme, synd noen mener det så sterkt. Anonymkode: ca8a7...c69
IkkeStudentLenger Skrevet 7. januar 2024 #17 Skrevet 7. januar 2024 Jeg forklarer, leker og tvinger til slutt når det ikke går. Måtte tvinge frem til hun var ca 2.
IkkeStudentLenger Skrevet 7. januar 2024 #18 Skrevet 7. januar 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Hæ? Selvfølgelig er de det. «Pusse litt hos deg. Pusse litt hos meg» og leke med tannbørsten. Da tror jeg du undergraver barns kognitive evner! De syns det er kjempegøy å gjenta ting som andre gjør. Anonymkode: ca8a7...c69 Enig! 10 måneder gamle forstår mye, og elsker å herme! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå