AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Har et litt dumt spørsmål 🫣 Eldstejenta går siste året i barnehagen nå og skal på skolen til høsten, hun er født sent på året så kommer til å begynne som femåring. Har vært inne i en skikkelig vokseperiode og vi må fornye garderoben litt. Prøver å tenke litt fremover, som at nye vinterklær kanskje skal brukes neste vinter også. Så da lurer jeg på om det er de samme type klærne som gjelder på skolen som i barnehagen? Eksempel; Jeg er ikke fan av to-delt vintersett i barnehage, da dress er varmere og mer fleksibelt å bevege seg i. Tenker at det kan være en fordel i første klasse også at det er enkelt å ta av og på selv. Men er det sånn at dress er helt "ut" på skolen? Har også Kivat balaclava til henne og både jeg og hun er veldig fornøyd med kvalitet og passform på disse, og hvis hun får velge så blir det en ny slik lue. Men vil ikke bruke såpass mye penger på den hvis det av en eller annen grunn er helt avleggs så fort de begynner i 1.klasse? Kan man regne med at det er de samme klærne som gjelder de første par årene på skolen som i barnehagen? Jeg tenker selvfølgelig at det ikke burde ha noe å si hva som er vanlig og sånn, men vet dessverre også at dersom det blir sett på som helt avleggs med balaclava på skolen så kommer jeg ikke til å tvinge henne til å gå med det.. Anonymkode: 3eaff...839
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Det kommer da heøt an på barnet, mitt barn nektet dress , det fikk de velge selv, dress er ikke noe varmere . om noen har brukt balaclava vet jeg ikke Anonymkode: 12de3...df1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kommer da heøt an på barnet, mitt barn nektet dress , det fikk de velge selv, dress er ikke noe varmere . om noen har brukt balaclava vet jeg ikke Anonymkode: 12de3...df1 Ja selvfølgelig skal barnet mitt få gå i dress hvis hun ønsker det selv! Poenget mitt er ikke hvilket type tøy som er varmest, er mer ute etter om noen har erfaring med om det er forskjell på skole og barnehage her? Vet jo at det kan være slik at det plutselig blir flaut eller teit å leke med dukker foreksempel så fort man er på skolen og det er de litt eldre barna som setter standarden for hva som er "vanlig" og ikke. Anonymkode: 3eaff...839
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Her hadde de fleste vanlig dress i 1. klasse og gikk over til todelt i 2. klasse. Balaclava har jeg knapt sett på noe skolebarn her, også i 1. klasse. Anonymkode: e2a0b...371 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her hadde de fleste vanlig dress i 1. klasse og gikk over til todelt i 2. klasse. Balaclava har jeg knapt sett på noe skolebarn her, også i 1. klasse. Anonymkode: e2a0b...371 Ei heller i 1. klasse* Anonymkode: e2a0b...371
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 Min sønn begynte på skolen i høst og han har todelt sett (Helly-Hansen selebukse og jakke) og heldress. Da kan han velge litt etter ønske og behov. Veldig greit med todelt når det er litt varmere og man kan dermed variere jakke. Blir vinterbuksen våt kan han bruke dressen og omvendt. Balaclava nektet han å bruke siste året i barnehagen, så da gikk vi over til vanlig lue og hals. Villa han ha brukt balaclava nå hadde han selvfølgelig fått det. Sånn i tillegg: Helly Hanssen sin selebukse har voksetillegg (en søm man spretter opp nederst så buksa blir lengre). Anonymkode: 3e8f7...a96
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja selvfølgelig skal barnet mitt få gå i dress hvis hun ønsker det selv! Poenget mitt er ikke hvilket type tøy som er varmest, er mer ute etter om noen har erfaring med om det er forskjell på skole og barnehage her? Vet jo at det kan være slik at det plutselig blir flaut eller teit å leke med dukker foreksempel så fort man er på skolen og det er de litt eldre barna som setter standarden for hva som er "vanlig" og ikke. Anonymkode: 3eaff...839 Det kommer helt sn på kullet det året og hvor msn bor og dermed umulig å svare på Anonymkode: 12de3...df1 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Her var det helt uaktuelt med dress på skolen. Balaclava var uaktuelt fra siste året eller så i barnehagen. Anonymkode: b0af8...396
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 Balaclava uaktuelt. Dress ble påtvunget ut andre klasse Anonymkode: c8adf...444
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 Har laget en lignende tråd før, og har selv kommet frem til: -Det varier veldig hva som er vanlig -Har de jakke og bukse så dropper de ofte å ta på bukse fordi de er små, litt vimsete, opptatt av vennene sine og for travle til å ta på bukse. Har de kun dress så må dressen på. -Balaclava er normalt i 1. klasse - Ikke like vanlig å gå i bare ullundertøy som i barnehagen, så «hverdagsklær» i ull kan være noe å ha i bakhodet når man handler.. evt inneklær som har plass til ull under, men kan jo bli varmt. Anonymkode: 1cbca...500 1 1
Arkana Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 Her var det omtrent 50/50 dress og todelt første klasse, mens fra andre brukte nesten alle todelt. Jeg har ikke samme erfaring som AB over her og de med todelt dropper ikke vinterbukse (det ville uansett ikke lærerne eller de SFO-ansatte latt dem gjøre uansett). Balaklava har jeg aldri sett på skolen.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 Her ser jeg barn går i vinterdress helt opp til 4.klasse. Lettere å ta på. Vi prøvde todelt men ofte tok de bare på jakka og løp ut, glemte å ta på vinterbuksen. Så ble de kalde og våte. Så nå har de bare dress på skolen. Anonymkode: 546ad...8b8 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 Mine er mye mer opptatt av å ha funksjonelle klær enn å ha hva andre har, begge jentene på 10 og 12 (5. og 6. klasse) foretrekker heldress. De er mye ute og trenger skikkelig utetøy. Balaclava brukes iøunder sykkelhjelm og alpinthjelm, ellers ikke. Anonymkode: 27075...b93
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 Det kommer nok an på hva barnet selv foretrekker, hva de andre barna i klassen går med, og hvor påvirket barnet blir av andre. Tipper det er lokale variasjoner her, så vanskelig å vite. Men kan ta min som eksempel. I fjor, i første kl, så var dress helt ut. Hun nektet, fordi de andre sa at dette var for barnehagebarn. Nå, i andre kl, har hun funnet ut at dress ikke er så dumt. Det går nemlig en god del fortere å ta på seg, så hun er en av de første som er kledt. Nå i kulda, så ser jeg at flere andre har tatt fram dressen også. Jeg har kjøpt en ny fordi den hun brukte i barnehagen er ganske kort, og satser på at hun vil bruke dress til neste år også. Lue med hals er det visst ingen som har kommentert at hun bruker, og hun er glad i lua si. Det må være 5 minus minst før hun gidder lue da, ellers er det pannebånd som gjelder nå. Hun gidder ikke tynn (bomulls)lue. Jeg bruker forresten mye balaclava selv og synes det er mye mer praktisk enn lue+løs hals eller skjerf. Anonymkode: dd51e...952 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 Spørsmålet er ikke dumt forresten, bare vanskelig for oss å svare på. Anonymkode: dd51e...952
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har et litt dumt spørsmål 🫣 Eldstejenta går siste året i barnehagen nå og skal på skolen til høsten, hun er født sent på året så kommer til å begynne som femåring. Har vært inne i en skikkelig vokseperiode og vi må fornye garderoben litt. Prøver å tenke litt fremover, som at nye vinterklær kanskje skal brukes neste vinter også. Så da lurer jeg på om det er de samme type klærne som gjelder på skolen som i barnehagen? Eksempel; Jeg er ikke fan av to-delt vintersett i barnehage, da dress er varmere og mer fleksibelt å bevege seg i. Tenker at det kan være en fordel i første klasse også at det er enkelt å ta av og på selv. Men er det sånn at dress er helt "ut" på skolen? Har også Kivat balaclava til henne og både jeg og hun er veldig fornøyd med kvalitet og passform på disse, og hvis hun får velge så blir det en ny slik lue. Men vil ikke bruke såpass mye penger på den hvis det av en eller annen grunn er helt avleggs så fort de begynner i 1.klasse? Kan man regne med at det er de samme klærne som gjelder de første par årene på skolen som i barnehagen? Jeg tenker selvfølgelig at det ikke burde ha noe å si hva som er vanlig og sånn, men vet dessverre også at dersom det blir sett på som helt avleggs med balaclava på skolen så kommer jeg ikke til å tvinge henne til å gå med det.. Anonymkode: 3eaff...839 Det kommer an på barnet. Min går i 2.klasse, har fortsatt balaklava og hel dress. Det er heldigvis ikke avleggs på skolen hennes. Mange går med det. Søstreren nektet balaklava og dress på samme alder, det var barnslig. Anonymkode: 0943c...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #17 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Her ser jeg barn går i vinterdress helt opp til 4.klasse. Lettere å ta på. Vi prøvde todelt men ofte tok de bare på jakka og løp ut, glemte å ta på vinterbuksen. Så ble de kalde og våte. Så nå har de bare dress på skolen. Anonymkode: 546ad...8b8 Det var et problem her også. Hun rakk ikke ta på både bukse og jakke før hun måtte løpe til bussen, sa hun. Buksa ble hengende igjen i garderoben. Anonymkode: dd51e...952 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 Åå tide å lære ungen å stå i egne valg når de begynner på skolen. En balaklava kan gå helt fint, men noen foreldre kan godt ment si til sin første klassing at deskal få lue for store. Også blir det negative komentarer mot de barna som bruker balaklava. Jeg var dritt lei, at unger akal komentere andre barns mat, med æsj, det lukter vondt osv. Noe de burde ha lært i barnehagen å ikke gjøre. Mi elsket makrell i tomat og egg på niste. Dette ble selvsagt negativt komentert. Så jeg lærte heller barnet mitt svare tilbake, og viktigheten av å stå i egne valg. Samt ikke komententere andre barns mat . Vanlig lue går nok helt fint, balaklava kan tenkes du må gi barnet verktøy å forsvare. På den måten , lærer også andre unger, at å gå etter din unge, slår hardt tilbake. Anonymkode: a941f...d8b 1
Munchlax Skrevet 6. januar 2024 #19 Skrevet 6. januar 2024 (endret) Her har alle tre barna hel vinterdress. Gutta på straks 9 (3. klasse) hadde todelt både i 1.- og 2. klasse, men i år ønsket de dress. De leker mye friere i snøen uten å risikere å få snøen opp etter ryggen under jakka. Datter i 2. klasse har både dress og balaklava. Hun har fått beskjed fra ett par elever at hun går med "babylue", men hun bryr seg fint lite om hva dem mener om lua hennes. Regner med at hun kommer til å bruke den neste vinter også. Hun har balaklava både fra Huttelihut og Kattnakken. Endret 6. januar 2024 av Munchlax 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #20 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her hadde de fleste vanlig dress i 1. klasse og gikk over til todelt i 2. klasse. Balaclava har jeg knapt sett på noe skolebarn her, også i 1. klasse. Anonymkode: e2a0b...371 Slik er det her også. Anonymkode: 7dcfb...2ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå