AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Hvordan gjør dere som er gift det med økonomien? Deles alt, eller har dere hver deres økonomi? Eller blanding? Har dere hver deres bankkonto og egne kort, eller felles som all lønn går inn på? Hva med sparing? Har dere skrevet ektepakt, hvis dere har forskjellige verdier med inn i ekteskapet? Mye forskjellig som gjøres, så prøver å finne ut hvordan vi skal innrette oss som relativt nygifte 😊 Anonymkode: 80a07...b5a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 Vi har hver vår økonomi, egne konti, egne lån, og egne bankkort. Vi har mange ganger vurdert å ha en felles konto til mat etc, men vurdert at vi ikke trenger det. Vi fordeler regninger mellom oss, og skifter på å kjøpe mat etc. Hvis en har lite på konto overfører den andre. Hvis dere skal ha en felles konto, sørg for å ha separat hovedkonto. Viktig å vite at hvis den som står som eier av konto dør, blir konto stengt. Derfor viktig at du har andre midler for ukene før konto åpnes igjen. Vi har valgt felleseie, så ingen ektepakt med særeie. Vi har dokumentert hva vi hadde med inn i ekteskapet. Penger som stod på konto og ikke bundet til bolig etc blir likevel umulig å ta hensyn til etter mange år hvis ikke hele kontoen har ellers vært ubrukt. Forskjell i midler brukt til bolig er enkelt. Jeg betalte 15%, han 10%, og tilsvarende av boligverdien skal skjevdeles ved et brudd. Anonymkode: 78490...f88 1
Rosa Dartle Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Vi hadde separat økonomi fram til vi giftet oss. Vi har noe privat sparing fra tidligere som holdes utenfor. Nå har vi opprettet noen felles kontoer: regningskonto for løpende utgifter, regningskonto buffer, en til sparing til reise, en til diverse velferdstiltak (dyrere klær, hytteturer osv.), en bufferkonto til bolig (vedlikehold/oppussing/ødelagte hvitevarer), samt en privat sparekonto til oss hver. Vi får alt av inntekter inn på felles regningskonto. Jeg går gjennom hver måned og ser hvordan vi ligger an. Per nå har vi ikke så mye å spare pga dyrtid, men fører over til sammen 1000 for oss hver som fordeles på hver vår fondskonto og hver vår bufferkonto. Setter av litt til felles sparing. Betaler alle regninger og setter alltid litt på buffer til større regninger som vannregning etter nyttår, bil osv. Resterende fordeles likt mellom oss og overføres til hver vår brukskonto. Tar litt tid å sette det opp og få det i gang og har gjort noen endringer underveis, men nå begynner det å fungere godt 😊
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Vi har felles økonomi, noe annet ville vært rart med både felles bolig og barn. Vi tjener ulikt, så vi beholder 10K hver av vår egen lønn hver måned til privat bruk/sparing, også overfører vi alt resten til felleskonto hvor alle utgifter og felles sparing går fra. På den måten har vi ca. det samme å rutte med til det vi selv ønsker å prioritere, men betaler også inn «etter evne». Anonymkode: ef0d7...2c5 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 Vi ble sammen tidlig, og alt vi har har vi fått til sammen. Det er helt naturlig for oss å ha felles økonomi, det var aldri noe vi snakket sammen om. Dette gjør at vi har hver våre kontoer, med hver våre bankkort. Vi har felles sparekonto, og felles regningskonto. Vi har ingen avtale om hvor mye vi betaler inn hver, og vi gjør bare det som passer best. Det er heller ingen fast avtale om hvem som betaler for mat, reiser eller diverse. Vi har god økonomi, men har ikke alltid hatt det. Alltid gjort dere likt uansett. Vi er relativt likestilte, og tjener relativt godt begge to, men det har ikke alltid vært sånn. Felles barn, bikkje og hus. Jeg hadde nok løst det annerledes hvis jeg skulle blitt skilt, og sammen med noen andre nå, siden jeg har barn fra før. Da ville jeg nok hatt delt økonomi. Anonymkode: 63c1e...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har felles økonomi, noe annet ville vært rart med både felles bolig og barn. Vi tjener ulikt, så vi beholder 10K hver av vår egen lønn hver måned til privat bruk/sparing, også overfører vi alt resten til felleskonto hvor alle utgifter og felles sparing går fra. På den måten har vi ca. det samme å rutte med til det vi selv ønsker å prioritere, men betaler også inn «etter evne». Anonymkode: ef0d7...2c5 Slik har vi løst det, også. Vi har en brukskonto hver og én felles konto. Vi har ektepakt da jeg hadde en del midler med meg inn i ekteskapet som jeg ønsker at skal være særeie (arv). Anonymkode: b329d...6c1
strawberry88 Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Nå har ikke vi vært gift mange årene, men vi har snart vært sammen i 15 år og har tre barn, hus og to biler. Men har nesten siden dagen en hatt en form for felles økonomi. Min mann tjener litt over det dobbelte av meg, og betaler deretter på lån og løpende utgifter. Men huset er fordelt 50/50. Han står som eier på den dyreste bilen og jeg på den billigste. Vi har ikke skrevet noe ektepakt, men vi har siden vi kjøpte første leiligheten sammen alltid vært enig i at vi begge skal få igjen det vi har gått inn med i egenkapital. Han gikk da inn med 500k og jeg skarve 50k 🙈. Men med årene så har jeg brukt min bsu til å betale ned lånet (ca. 300k) og 100k som jeg fikk i gave av en slektning. Så ved et brudd skal vi ha tilbake nesten det samme. Men av verdi etter bolig skal vi ha en skeivfordeling på en plass mellom 40/60 eller 30/70.
Vaskeklut1 Skrevet 6. januar 2024 #8 Skrevet 6. januar 2024 Meg og min kone har alt felles. Vi har dog hver vår «lommepengekonto» som er i hvert vårt navn, fordi slik andre har påpekt, vil alle kontoer knyttet til en person bli midlertidig stengt dersom personen dør. Vi bruker også disse kontoene til å føre over vår månedlige «No questions asked” penger, så vi har litt å kjøpe gaver til hverandre for, og hvis man skal ut å ta en øl eller kaffe eller lignende med sine egne venner. Vi gir oss selv ca 800 i måneden til disse kontoene. Jeg kunne ærlig ikke forstille meg å være gift uten felles økonomi. Når alt deles blir vi tvunget til å kommunisere om våre mål, drømmer osv. og vi blir tvunget til å kommunisere når ting er økonomisk vanskelig osv. Det gjør jo også at alle våre økonomiske mål blir felles, noe som er naturlig når man er gift, og det gjør det også enklere å samarbeide om disse tingene. Jeg opplever at vi sparer oss for enormt mye konflikt og stress ved å ha alt felles og sammen legge et tydelig budsjett hver måned. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 Vi er ikke gift enda, gifter oss til sommeren, men vi har hatt felles økonomi hele forholdet. Det vil si. Vi har egne kort, egne kontoer, betaler egne regninger og overfører imellom oss når den ene trenger noe/vi kjøper noe dyrt/det kommer en ekstra regning. Passer på at begge får spart like mye per måned (som går til felles sparing) og vi ender da opp med ca det samme igjen hver måned= 0. 😅 Det er ikke stor forskjell i inntekten vår, men jeg eier bolig med lån og han eier andre ting med lån. Det fungerer fint for oss. Anonymkode: 6b81c...a38
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 Vi har tillitt til hverandre, så vi tenker aldri over hvem sine penger som er mine og hvem som er hans. Jeg blir glad når han har det bra, og han samme med meg. Dette er kjærlighet og vi vet å bruke tiden og ressursene på andre ting enn å telle krone for krone, her stoler vi på hverandre at vi ikke utnytter og stjeler. Så her spiller det ingen rolle om det er meg eller han som handler eller betale resturant regningen. Vi betaler når vi kan, og har aldri hatt noe krangel over dette i alle årene vi har vært sammen. Men ser at folk planlegger ofte for "om" det skal gå galt. Da slår ofte Murphys Law inn og forholdet blir ikke tillitsbasert og man er mer et kjøttstykke man må regne på i forholdet, og det har ingenting med kjærlighet å gjøre. Anonymkode: a22b2...eee 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #11 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan gjør dere som er gift det med økonomien? Deles alt, eller har dere hver deres økonomi? Eller blanding? Har dere hver deres bankkonto og egne kort, eller felles som all lønn går inn på? Hva med sparing? Har dere skrevet ektepakt, hvis dere har forskjellige verdier med inn i ekteskapet? Mye forskjellig som gjøres, så prøver å finne ut hvordan vi skal innrette oss som relativt nygifte 😊 Anonymkode: 80a07...b5a Vi har hver våre bankkontoer og egne kort. Overfører til hverandre ved behov. Som regel er det jeg som har behov for overføring hver måned, siden jeg betaler så godt som alle regninger og utgifter, og tjener mindre enn ham. Han betaler lån og forsikringer, that’s it. Jeg står for sparingen, men det er jo felles midler siden verdiene er opparbeidet mens vi er gift. Vi har ikke ektepakt. I starten eide han mer av boligen siden han hadde mer egenkapital, men så arvet jeg penger som gjorde at vi endret brøk til 50/50. Nå har han arvet en hytte. Siden vi ikke lenger eier alt sammen, ser vi behov for både ektepakt og testamente, så det skal vi ordne. Vi har felles barn, ingen særkullsbarn. Anonymkode: 2a6be...f0d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 Mitt er hans, og hans er mitt. Vi deler men ikke noe slin ned til krona 50/50. Vi er gift, og har barn. Vi deler alt. Folk som er nazi på kronene burde ikke være gift eller barn. Anonymkode: 456ea...ec9 1
frivis Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 Kjenner noen som har veldig stor tillitt og kjærlighet til hverandre. (Nesten slik man ser i hollywood filmer ❤️) Og de tenker aldri på hvem sine penger det er. For dem er det begge sine penger uansett 1
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 6. januar 2024 #14 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har tillitt til hverandre, så vi tenker aldri over hvem sine penger som er mine og hvem som er hans. Jeg blir glad når han har det bra, og han samme med meg. Dette er kjærlighet og vi vet å bruke tiden og ressursene på andre ting enn å telle krone for krone, her stoler vi på hverandre at vi ikke utnytter og stjeler. Så her spiller det ingen rolle om det er meg eller han som handler eller betale resturant regningen. Vi betaler når vi kan, og har aldri hatt noe krangel over dette i alle årene vi har vært sammen. Men ser at folk planlegger ofte for "om" det skal gå galt. Da slår ofte Murphys Law inn og forholdet blir ikke tillitsbasert og man er mer et kjøttstykke man må regne på i forholdet, og det har ingenting med kjærlighet å gjøre. Anonymkode: a22b2...eee Helt enig 🫶🏼
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #15 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan gjør dere som er gift det med økonomien? Deles alt, eller har dere hver deres økonomi? Eller blanding? Har dere hver deres bankkonto og egne kort, eller felles som all lønn går inn på? Hva med sparing? Har dere skrevet ektepakt, hvis dere har forskjellige verdier med inn i ekteskapet? Mye forskjellig som gjøres, så prøver å finne ut hvordan vi skal innrette oss som relativt nygifte 😊 Anonymkode: 80a07...b5a Alt vi har er felles. Tenker ikke over det. Handler mat og betaler regninger osv. Han tjener mest men jeg gjør mest hjemme. Anonymkode: 046d4...931 1
Perfume Skrevet 6. januar 2024 #16 Skrevet 6. januar 2024 Vi har felles økonomi, og tilgang til begge sine kontoer på begges nettbank. Så vi deler utgiftene og setter de til hver våre kontoer( tilfelle noe skjer og den enes konto skulle blitt stengt f. Eks ved død). Men har hver våre matkontoer, hver våre regnings kontoer, hver vår brukskonto og sparekonto. Men da at begge har tilgang til alt. Begge setter inn like mye. F. Eks deler vi bolig utgiftene på to. Samt alt annet deles på to. Alt er åpent og delt. Vi har begge en filosofi om at begges penger er "vårt". Har også det som er til overs etter alt delt slik at vi begge har litt "fritids penger". Funker som bare det 😀
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #17 Skrevet 6. januar 2024 Vi har en blanding; har felles regningskonto hvor vi begge setter inn 15 tusen hver i mnd, her trekkes huslån, strøm, forsikring, kommunale avgifter mm. Resten beholdes på egne kontoer til bilutgifter (vi har hver vår som vi betaler på selv) matinnkjøp og «lommepenger». For oss er dette naturlig så beholder vi litt skille og kan bruke penger på det vi vil uten at partner kan irritere seg, jeg liker å bruke penger på å reise på jenteturer bla. og prioriterer det i min økonomi. Sparer også på IPS og holder styr på barnetrygd, barnas sparekontoer og rammelånet. Omtrent som dette: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/partnerens-pengebruk Anonymkode: 85315...3e4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #18 Skrevet 6. januar 2024 Fellesøkonomi. Alt går inn på én konto. Vi har et fast beløp til «lommepenger» da slik at vi har egne midler til egne greier slik at vi slipper å spørre hverandre om alt mulig, men det er samme sum til hver. Skal nevnes at vi har relativt lik lønn. Anonymkode: 346ac...f06
frivis Skrevet 6. januar 2024 #19 Skrevet 6. januar 2024 Jeg vil heller skille meg enn å leve i et forhold med noen jeg ikke har tilstrekkelig tillitt til. Når man må gå rundt å være redd for om den andre bruker pengene til det beste for oss, så er det et stort rødt flagg og sykdomstegn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #20 Skrevet 6. januar 2024 Vi gifter oss til sommeren, og har hatt 100% fellesøkonomi siden vi ble samboere og kjøpte bolig sammen 😊 Anonymkode: 8fee3...abb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå