Gå til innhold

Til barnefamilier - når planlegges årets sommerferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tittelen sier vel sitt. Jeg lurer altså på når ca på året dere med barn (både i barnehage- og i skolealder) planlegger og booker årets sommerferie? Hvor tidlig legges feriekabalen til folk? 

Så langt har mannens arbeidsgiver vært sen hvert eneste år med å lande ferielistene, noe som har gjort planlegging og booking utfordrende. Så nå slo det meg, hva er egentlig vanlig når det kommer til dette for andre folk? 😊

Anonymkode: 91475...3f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger sjelden noe før i mai. Vi bestemmer selv når vi tar ferie, men er ikke personer som planlegger. 

Anonymkode: d3eca...813

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig ikke en planlegger, men har skjønt at ferie med ungene er noe vi bør lande forholdsvis tidlig. Og det blir tidligere og tidligere hvert år. Rundt desember /januar.

Ikke noe booket for sommeren 2024 enda, og det irriterer meg. For i år aner jeg ikke hva vi skal finne på. Og jeg vet at tilgang på feriehus og hytter minker for hver dag nå.

Anonymkode: f9235...de5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tittelen sier vel sitt. Jeg lurer altså på når ca på året dere med barn (både i barnehage- og i skolealder) planlegger og booker årets sommerferie? Hvor tidlig legges feriekabalen til folk? 

Så langt har mannens arbeidsgiver vært sen hvert eneste år med å lande ferielistene, noe som har gjort planlegging og booking utfordrende. Så nå slo det meg, hva er egentlig vanlig når det kommer til dette for andre folk? 😊

Jeg jobber også i ett firma hvor ferien må søkes om og vi er livet svar innen 1 April.  De som søker seg jobb midt på vinteren og som stort sett ikke er noe problem har ofte fått svar 1 uke før planlagt ferie kan starte. En kollega skulle med hele familien til hjemlandet (ett sted i Afrika) til både bryllup og ferie. Alt var bestilt og betalt, men fikk avslag uken før ferien skulle starte. Den kollegaen reiste likevel og klaget på for sent svar. Da han kom hjem igjen og møtte opp på jobb, så la det brev til han på pulten om at ferien ble innvilget. Datert midt i ferien hans.

Ledelsen får selvsagt alltid fri på røde dager og innvilget ønsket ferie. Vi som jobber på gulvet må bare vente med planlegging og evt endre planer pga avslag på ønsket ferie. Jeg ønsker stort sett ferie etter skolestart og da er de fleste tilbake, men allikevel har jeg fått avslag. Den kampen tar jeg med ledelsen da de ikke kan skylde på dårlig bemanning pga ferietid. Får alltid hva jeg ønsker etter diskusjon og krav om å få se bemannibgslisten for de ukene jeg ønsker.

Sånne sjefer som skal være vanskelige gjør så folk ikke får planlagt eller bestillt flybilletter og hotell før prisen er skutt i taket. Gjør alt for å være vanskelig føler jeg.

Anonymkode: 4128d...543

AnonymBruker
Skrevet

Er leder selv. Ferieønsker før sommeren skal inn senest 15. mars og innvilges innen 1. april. ikke jeg som har laget den regelen. 

Men jeg prøvde å gjøre det i januar en gang. Drøftet med tillitsvalgte og kommuniserte i november at ferieønskene skulle inn i januar. Aldri igjen. 

Det ble så ekstremt mye ønsker om endringer i ferieplanen og sånn enorm misnøye når det ikke lot seg gjøre. Vi er tross alt nødt til å ha grunnbemanning på plass. 

Anonymkode: c6f3d...0b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men skal du på populære skandinaviske/europeiske barnefavoritter med gode overnattinger i fellesferie så book nå i januar!

Anonymkode: c898f...3ff

AnonymBruker
Skrevet

Reisen til sommeren ble planlagt og booket i september, trengte noe å glede meg til etter at sensommeren druknet i Hans og flom. Jeg jobber som lærer og har stort kalenderspenn å planlegge i. Fjorårets ferie ble bestilt i desember. 

Anonymkode: e76f5...008

Skrevet

Gjerne et år i forveien. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger grovt rundt påsketider, og lander detaljene i juni. 

Feriedatoene er fastlagt av arbeidsgiver så datoene er klare et par år på forhånd. (Er lærere)

Anonymkode: 69683...36d

AnonymBruker
Skrevet

Når vi hadde mindre barn: ett år i forveien. Alltid iallfall ferdig bestilt før jul. 
Nå: mot sommeren. Dette året skal vi bare ta småturer til Østlandet og fjellturer. Så da blir det ingen planlegging

Anonymkode: 15eb8...765

AnonymBruker
Skrevet

Min arbeidsgiver er alltid sen så vi får aldri bestilt noe til en grei pris, så vi drar stort sett på campinghytte eller noe dit finværet er..

Anonymkode: f31a5...4fd

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk så mye for svar. Da skjønner jeg at det varierer veldig rundt omkring. Selv skulle jeg veldig gjerne ha hatt muligheten til å booke noe allerede nå, men kan ikke ta sjansen på det når man rett og slett ikke vet hvilke ferieuker man lander på til slutt. 

AnonymBruker
Skrevet

Alltid rett etter nyttår :) Liker å vite hva vi skal i forhold til andre planer på sommeren og også god tid til å glede oss.

Anonymkode: 78ac1...da1

AnonymBruker
Skrevet

Rundt jul.

Anonymkode: 566bf...dad

AnonymBruker
Skrevet

Er arbeidsgivar og må alltid vita at ting går opp før eg tar ferie. Det er umulig å planleggje noko godt i forkant. Har gjort nokon tankar rundt februar. Som regel tar eg ferien på tidspunkt andre ikkje har ferie. Som rett før fellesferien eller september. 

Anonymkode: ef68f...594

Skrevet

Det er jo venskelig når man ikke vet åssen ferien på arbeidsplassen blir lagt opp da. Dessuten har vi barn i skole alder og må dele opp ferien for og dekke hele den ferien da vi får begrenset med hjelp av besteforeldre. Men nå er allerede planlagt. Vi har bestilt billetter og hotell til Bjørneparken👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...