Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har reist mye i Nord-Italia tidligere, men til sommeren blir det i sør. Der har jeg vært i Napoli og Sorrento tidligere, men det er alt. Vi skal være der alt fra to til fire uker, så har god tid.

Foreløpig, ute å ha satt meg så veldig inn i det, så tenker jeg Amalfikysten og Sicilia, og mulige dagsturer til Capri og Ischia. Men så er spørsmålet: hvor ellers? Er det noen ekstra fine byer/områder sør for Salerno? Vi er interesserte i god mat, kultur, historie og arkitektur. Strandliv er ikke noe must.

AnonymBruker
Skrevet

Amalfikysten er ekstremt overbefolket og dyr i høysesong. Sykt vakkert, ja. Men ville valgt en annen tid på året. Av samme grunn ville jeg styrt unna Capri.

Sicilia er fantastisk, men fortjener en ferie der man bare drar dit.

Hvis du ser litt på andre siden av kysten og innover i landskapet, finner du mange fantastiske steder. Vi har vært på flere turer nedover østkysten, og kan anbefales på det sterkeste. Polignano a Mare, Alberobello, fantastiske Matera, gamlebyen i Lecce og mye, mye mer. Prisene er også en go del lavere på denne siden av kysten. 

Anonymkode: 7e0d9...408

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i Bari på østkysten. Veldig koselig og ikke så mange turister. Du merker at folk har dårligere råd enn i i Milano for å side det sånn, men det er egentlig litt fint å se. 

Anonymkode: a005e...66d

Skrevet

Mulig dere har rett. Har sett det samme i forhold til priser og overbefolkning i det området, og østkysten er veldig fin den også. Takk for gode tips :)

Skrevet

Er det ikke mye bomveger i Italia? Er sikkert varmt klima der i sør. Kanskje tørt også? 

Skrevet
Aristoteles skrev (På 6.1.2024 den 8.29):

Har reist mye i Nord-Italia tidligere, men til sommeren blir det i sør. Der har jeg vært i Napoli og Sorrento tidligere, men det er alt. Vi skal være der alt fra to til fire uker, så har god tid.

Foreløpig, ute å ha satt meg så veldig inn i det, så tenker jeg Amalfikysten og Sicilia, og mulige dagsturer til Capri og Ischia. Men så er spørsmålet: hvor ellers? Er det noen ekstra fine byer/områder sør for Salerno? Vi er interesserte i god mat, kultur, historie og arkitektur. Strandliv er ikke noe must.

Hvis dere reiser til Sicilia vil jeg annbefale en tur opp på Etna. Man kan kjøre opp til Sivestrikratrene på 1900 meters høyde. Her er det suvernirbutikker og resturanter. Og man kan gå rundt flere av sidekratrene som ligger her. Det er og mulig å ta gondolbane ennå høyere opp på Etna. Hvordan det er med utflukter dit opp vet jeg ikke (Var med utflukt organisert av cruiseskipet jeg reiste med). Men var både turistbusser og mange privatbiler der oppe. Fin fjellvei med god standard oppover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi likte oss veldig godt i salerno. Ikke så presset og overbefolket som stedene langs amalfikysten, men samtidig liv og røre, mye butikker og restauranter, strand og lett å komme seg rundt med både tog og båt. 

Anonymkode: f6d77...b51

Skrevet
Kjetil E skrev (7 timer siden):

Hvis dere reiser til Sicilia vil jeg annbefale en tur opp på Etna. Man kan kjøre opp til Sivestrikratrene på 1900 meters høyde. Her er det suvernirbutikker og resturanter. Og man kan gå rundt flere av sidekratrene som ligger her. Det er og mulig å ta gondolbane ennå høyere opp på Etna. Hvordan det er med utflukter dit opp vet jeg ikke (Var med utflukt organisert av cruiseskipet jeg reiste med). Men var både turistbusser og mange privatbiler der oppe. Fin fjellvei med god standard oppover.

Ja, det blir en uke på Sicilia, så Etna er på programmet sammen med Taormina og Trapana. Og Palermo selvsagt :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi likte oss veldig godt i salerno. Ikke så presset og overbefolket som stedene langs amalfikysten, men samtidig liv og røre, mye butikker og restauranter, strand og lett å komme seg rundt med både tog og båt. 

Er Salerno verdt mer enn et par dager? Tenker akkurat nå innom Massa Lubrense (sitronfestival), Ravella og Vietri på Amalfikysten. Men så tar vi ferge fra Salerno til Sicilia, og jeg hadde egentlig tenkt 1,5 dager der. Blir det for lite tror du?

Skrevet
Aristoteles skrev (24 minutter siden):

Er Salerno verdt mer enn et par dager? Tenker akkurat nå innom Massa Lubrense (sitronfestival), Ravella og Vietri på Amalfikysten. Men så tar vi ferge fra Salerno til Sicilia, og jeg hadde egentlig tenkt 1,5 dager der. Blir det for lite tror du?

Så dere tar den fergen fremfor den fra Villa San Giovanni til Messina. Dere bør besøke Pompeii hvis dere ikke har vært der. Veldig spesiell opplevelse 

Skrevet
Kjetil E skrev (Akkurat nå):

Så dere tar den fergen fremfor den fra Villa San Giovanni til Messina. Dere bør besøke Pompeii hvis dere ikke har vært der. Veldig spesiell opplevelse 

Har noen dager i Napoli først, så blir Pompeii, ja. Tar den lange sjøveien ned, men når vi er ferdige på Sicilia, så krysser vi bare stredet. Må finne ut hvilke steder som er fine å stoppe en dag eller to derfra til Bari. Scilla i hvert fall (så noe derfra med Gino D'Acmapo). 

Skrevet
Aristoteles skrev (På 6.1.2024 den 8.29):

Reis! Uansett hvor dere lander i Italia er det mye å oppleve og oppdage. Jeg har reist mye til Nord-Italia de siste årene og skal snart tilbake. Det er et fantastisk land på mange måter. Jeg har lært mye om mat, drikke, helse og mentalitet. 

Skrevet
Rogamannen skrev (3 minutter siden):

Reis! Uansett hvor dere lander i Italia er det mye å oppleve og oppdage. Jeg har reist mye til Nord-Italia de siste årene og skal snart tilbake. Det er et fantastisk land på mange måter. Jeg har lært mye om mat, drikke, helse og mentalitet. 

Det er i grunnen sant :) Har aldri vært noe sted i Italia hvor jeg ikke storkoste meg.

Skrevet
Aristoteles skrev (2 minutter siden):

Det er i grunnen sant :) Har aldri vært noe sted i Italia hvor jeg ikke storkoste meg.

Venezia kanskje? Stort å oppleve, men for et turistkaos. Liker småbyer som Modena og selvsagt rundt Garda og sjøene i nord :) 

Skrevet
Rogamannen skrev (1 minutt siden):

Venezia kanskje? Stort å oppleve, men for et turistkaos. Liker småbyer som Modena og selvsagt rundt Garda og sjøene i nord :) 

Jeg tror jeg har vært i alle kriker og kroker av Nord-Italia. Venezia var fint, utenfor sesong, for 20+ år siden. Nå er det bare mas og kaos 😕 
Det er i sør jeg ikke har reist, har ikke vært sør for Sorrento på vestkysten, og ikke sør for Bari på østkysten.

Annonse
Skrevet
Aristoteles skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg har vært i alle kriker og kroker av Nord-Italia. Venezia var fint, utenfor sesong, for 20+ år siden. Nå er det bare mas og kaos 😕 
Det er i sør jeg ikke har reist, har ikke vært sør for Sorrento på vestkysten, og ikke sør for Bari på østkysten.

Jeg har vært en dag i Bari, på båtur (kommersiell ferge) fra Albania. Det er meget flott der!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (23 timer siden):

Vi var der 4 dager, men brukte en dag til pompei, og en dag med båttur langs amalfikysten. Hadde planer om en tur inn til Napoli også, men orket ikke pga varmen. 🤭

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...