Gå til innhold

Reaksjon etter at jeg gjorde en stor feil på jobb..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde nylig en skikkelig feil på jobb. Det var en stresset situasjon og jeg tok feil avgjørelse. Jeg er så flau over at jeg ikke klarte å tenke lengre enn det jeg gjorde. Jeg mistolka både hvilken tid vi hadde til å gjennomføre det aktuelle og også forsvarligheten med det... mitt valg gikk ut over andre. Jeg sliter med å fungere skikkelig etter dette. Jeg gruer meg til det skal tas opp i fellesskap neste uke. Jeg må bare legge meg flat. Jeg har tanker om at jeg ikke er god nok til å jobbe i den jobben jeg har... jeg får ellers gode tilbakemeldinger og vet rasjonelt sett at jeg er kompetent nok.. men nå føler jeg meg bare flau og dum. Jeg lot meg lede og tok en forhastet situasjon som var til det beste for en annen avdeling og ikke vår egen..og på ingen måte det beste når jeg tenker på det i etterkant. Det er liksom så åpenbart feil, hadde jeg brukt litt mer tid til refleksjon og ikke forhastet meg hadde ikke dette skjedd... Jeg er bare skikkelig skikkelig flau og gruer meg sånn til mandag. Sliter med å fungere. Spiser dårlig og kjenner meg nedfor.. våkner av at jeg gråter natten. Det er fordi jeg synes det er så ubehagelig at det jeg gjorde fikk negative konsekvenser for mange... jeg er redd for å begynne å gråte når vi skal ta det opp samlet mandag morgen. Beklager rotete innlegg... vet ikke hva jeg vil med dette, bare føler meg skikkelig trist og lei i dag..

Anonymkode: 96295...12e

• Liker 2
  • Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenk deg selv noen år frem i tid- da er dette bare et minne og en del av din utvikling og lærdom. Har denne situasjonen da gjort at du har utviklet deg? Blitt en endra dyktigere arbeidstaker fordi fu har lært av din feil? 
Denne tiden der dette bare er et minne vil komme raskere enn du tror:) 

Har det skjedd store «pinlige» ting i livet ditt tidligere som du har kommet deg gjennom uten å gå til grunne? Da vil du klare dette også.

Tenk at du er i fremtiden der dette er kun det minnet. Det vil gå bra! 

Anonymkode: 21da8...0a7

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har hatt kollegaer som har gjort dumme feil, og om de har erkjent det, så tenker jeg ikke nødvendigvis dårlig om de. Jeg er mye mer urolig for, og skeptisk til, de eplekjekke allviterne.. Du får ikke gjort noe annet nå enn å erkjenne det og kanskje ha noen tanker om hvorfor det ble som det ble og hindre lignende ting i fremtiden.

og… et PS.. Norge stengte alle skoler i covidtida. Tenk så dum ting de gjorde der! Jeg jobber ennå med å hjelpe noen av de barna som fikk det vanskelig pga dette… 4 år etter. Ingen mista jobben pga det. Og jeg liker jo fortsatt de personene som var med på å beslutte det☺️

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er menneskelig å feile og ALLE feiler på jobben gjennom livet.

Akkurat nå er det tungt, men de andre tilgir og glemmer snart. Det må også du gjøre! Du må tilgi deg selv og fortsette å være god. 💙

• Liker 4
  • Hjerte 5
Skrevet
Frøkenfryden skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt kollegaer som har gjort dumme feil, og om de har erkjent det, så tenker jeg ikke nødvendigvis dårlig om de. Jeg er mye mer urolig for, og skeptisk til, de eplekjekke allviterne.. Du får ikke gjort noe annet nå enn å erkjenne det og kanskje ha noen tanker om hvorfor det ble som det ble og hindre lignende ting i fremtiden.

og… et PS.. Norge stengte alle skoler i covidtida. Tenk så dum ting de gjorde der! Jeg jobber ennå med å hjelpe noen av de barna som fikk det vanskelig pga dette… 4 år etter. Ingen mista jobben pga det. Og jeg liker jo fortsatt de personene som var med på å beslutte det☺️

Kjempegodt poeng! Landets ledere gjorde mange feil og fomlet i halvmørke. Så hvis ikke både de og vi andre skal få tilgivelse så blir det mørkt!

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har også gjort en alvorlig feil i en tidligere jobb. Prosedyren var lik for alle, men feilen ble oppdaget ved at det ble oppdaget da jeg gjorde det en gang.

Hele feilet kostet firmaet ett 6 sifret beløp. Jeg ble innkalt til sjefen for en samtale og fortalte hva jeg hadde gjort. Sjefen sa at prosedyren nå skal endres og heretter snakker vi ikke mer om saken. Sjefen var like blid etterpå og vi alle lærte den nye prosedyren kjapt.

Jeg glemmer det aldri, men sitter heller ikke å dveler med det idag. Nå har jeg dessuten en helt annen jobb hvor feil også kan gjøres. De feilene jeg kan evt gjøre nå er enda verre enn den ovennevnte hendelsen.

Vi er mennesker og vi kan gjøre feil.

Gå på jobb på Mandag og ikke vær redd for å innrømme feilen om noen spør. Bare si det var mye stress og at du har lært. Andre snakker kanskje litt om det, men det finnes masse andre ting de heller vil snakke om.

Dette ordner seg 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan gjøre feil. Det viktigste er at man lærer av feilene, ikke kun som individ, men som team også. En gjennomgang av en prosess hvor det har oppstått en feil er læring, dog er det viktig at man ikke skylder på personer. Det er lett å se tilbake i etterpåklokskap og se hva man skulle gjort annerledes. Hvordan kan man unngå at det skjer igjen? Pust med magen! Dette ordner seg.

Anonymkode: 8496c...78b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan gjøre feil, og det sier mye om en person som tør å legge seg langflat, innrømme egne feil og forhastede beslutninger. Jeg stoler mye mer på en slik person, enn en som benekter feil og ikke ser egne begrensninger. 

Anonymkode: 2d716...3ca

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for det dere skriver. Jeg skal prøve å ta det til meg.. jeg kjenner på veldig mye skam og bare ser for meg reaksjonene til de andre.. men må bare stå i dette, har ikke annet valg. Det går fort ut over min selvfølelse da jeg sliter med den fra før av.. og har fått beskjed opp igjennom årene (i privat relasjon) at jeg ikke duger til mye. Får kanskje en ekstra sterk reaksjon grunnet det.. 

Dere gjorde dagen litt lettere, takk💛

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat tatt faget organisasjonspsykologi. Der snakket vi masse om at mange går rundt og tror at mennesker er rasjonelle og tar rasjonelle avgjørelser der man har tenkt gjennom alle muligheter og overveie disse før en beslutning tas. Sannheten er at vi har begrenset kognitiv kapasitet, de fleste av oss kommer til et alternativ vi ser som godt nok, og gir oss med å tenke der. Og i de aller, aller fleste situasjoner går det helt fint. Og vi har verken tid eller kapasitet til å tenke gjennom alle muligheter. Ofte har vi heller ikke nok tid eller informasjon. 

Når det er sagt, så gjør sånne situasjoner som du har vært gjennom at vi tenker oss om en gang til neste gang vi møter på noe lignende. Og husk at det verste som kan skje, ofte er at vi blir så usikre at vi ikke tar et valg i det hele tatt. At usikkerheten gjør oss handlingslammet. 

Anonymkode: 66de3...330

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for det dere skriver. Jeg skal prøve å ta det til meg.. jeg kjenner på veldig mye skam og bare ser for meg reaksjonene til de andre.. men må bare stå i dette, har ikke annet valg. Det går fort ut over min selvfølelse da jeg sliter med den fra før av.. og har fått beskjed opp igjennom årene (i privat relasjon) at jeg ikke duger til mye. Får kanskje en ekstra sterk reaksjon grunnet det.. 

Dere gjorde dagen litt lettere, takk💛

Ts

De aller fleste er ganske støttende hvis man er et velfungerende team med gode kollegaer. Jeg klarte selv å gjøre en feil i min nåværende jobb, min sjef sa «Åja! Men du, det fikser vi sammen». Det formet meg som leder i min karriere også, for å gi rom til feil og læring. Jeg ville aldri sett ned på eller vært frustrert over en feil gjort av en ansatt. I såfall har vi feilet sammen. Tror du kan senke skuldrene. Tenk på det slik: om de reagerer med sinne eller skyld mot deg, så er det kanskje ikke et sted du har lyst å jobbe på sikt heller!

Anonymkode: 8496c...78b

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Frøkenfryden said:

Enig med deg. Vi som gjør alle feil. Føler det som teller er at man erkjenner feilene og at man lærer av feilene. 

Klarte selv å gjøre en del dumme ting på jobben i fjor. En av de beste beslutningene jeg tok i fjor var å til sjefen å fortelle hva jeg hadde gjort.  Hadde som trådstarter gått med klump i magen, men da jeg innrømte feilen og la meg flat så ble ting enormt mye bedre. Da var det verste over for min del. I tillegg fikk jeg beskjed om at det jeg hadde gjort var en ærlig feil som alle kunne gjøre og at skryt for at jeg faktisk turte å si ifra og la meg flat. Fikk også beskjed fra sjefen om at han så at jeg var en som gjorde mitt beste på jobb og var motivert til jobben og at det var det som telte og ikke om jeg gjorde en dum feil. I tillegg passet jeg på at jeg ikke gjorde feilen på nytt.  

Anonymkode: f25ec...e0d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder og mange av mine medarbeidere har gjort feil oppigjennom åra. Jeg tenker aldri dårlig om de som har gjort feil. 
Men det er forskjell på de som snakker om feilen og vil lære av den, og de som bortforklarer den eller skylder på andre. Så lenge du vil lære går dette så fint atte 😊

Anonymkode: 37a54...144

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er ydmyk og legger deg flat så er folk sjelden sure er min erfaring! 

Jeg er selv en overtenker som har fått mye kritikk så jeg skjønner deg VELDIG godt. Men det kommer til å gå helt fint ❤️

Anonymkode: a3739...547

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er leder og mange av mine medarbeidere har gjort feil oppigjennom åra. Jeg tenker aldri dårlig om de som har gjort feil. 
Men det er forskjell på de som snakker om feilen og vil lære av den, og de som bortforklarer den eller skylder på andre. Så lenge du vil lære går dette så fint atte 😊

Anonymkode: 37a54...144

Dette! Jeg vil også råde deg til å ta en samtale med lederen din i forkant av felles gjennomgang hvis du ikke allerede har gjort det. Føles mye bedre når man står samlet og har snakket ut litt før man involverer andre som ikke har lederansvar.

Anonymkode: 12fa8...d33

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er dessverre den tunge veien som kalles "erfaringbygging". Den er grisetøff, men helt nødvendig. Jeg har selv gjort mange, MANGE tabber i mitt liv. Jeg jobber I olje og gass, og det tok ikke mange månedene før nyutdannede meg ble medlem i den erverdige "millionklubben". Oss som er medlem der, har sløst vekk millioner av kroner av arbeidsgivers penger i enkelthendelser.

Jeg har gjort så mange tabber at jeg en gang sluttet i en jobb fordi jeg mente at jeg var så udugelig at jeg ville skjerme arbeidsplassen fra flere problemer fra meg. Men tror du ikke at lederen min, til min enorme overraskelse, jobbet hardt for å overbevise meg til å bli? Det viste seg nemlig at jeg var veldig dyktig i jobben, og jeg blåste opp tabbene i hodet til å være større enn de var.

Nå har jeg mange års erfaring, og jeg er leder for prosjekter i milliardklassen med hundrevis av personer som rapporterer i min linje. Hvordan kan det ha seg, med alle de enorme tabbene jeg har stelt i stand? Jo, jeg har bygget meg masse erfaring. For hver tabbe har satt seg i ryggmargen, og jeg får nå en umiddelbar reaksjon, nesten som en intuisjon, når jeg kjenner igjen noe som ligner noe jeg har tabbet meg ut på før. Denne erfaringen er altså så mye verdt, og jeg er helt avhengig av den i jobben.

Når det kommer til møtet på mandag, så regner jeg med at det er snakk om en "lessons learned", hvor man fokuserer på hendelsen og ikke situasjonen. Vi gjør det mye hos oss, for å dele erfaringer på tvers. Da skal man selvsagt ikke henge ut folk, det er ikke poenget. Poenget er at feilen som er gjort, er noe de fleste andre like gjerne også kunne gjort, og nå har vi en mulighet til at andre kan få en erfaring uten å måtte gjøre feilen selv. 

Hvis du har en leder som er verdt lønna si, er det slik dette møtet holdes. Også tenker jeg som en annen sier over her, at hvis lederen er en man kan snakke med, så ta gjerne en prat i forkant av møtet. Da kan dere også snakke litt om hvordan dette skal vinkles, så du er sikker på at det blir presentert som sak og ikke person.

Men altså: en tabbe gjør deg absolutt ikke inkompetent, og du ser jo selv hva du gjorde feil. Det er jo nettopp et bevis på kompetanse at du ser dette. Dette gjør deg ikke til et dårlig menneske/arbeidstaker/kollega, men det gjør det til et helt vanlig, normalt menneske. 

Anonymkode: 76b34...443

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette! Jeg vil også råde deg til å ta en samtale med lederen din i forkant av felles gjennomgang hvis du ikke allerede har gjort det. Føles mye bedre når man står samlet og har snakket ut litt før man involverer andre som ikke har lederansvar.

Anonymkode: 12fa8...d33

Dette!! Du MÅ ha en samtale med din leder i forkant, kjempeviktig!! Der kan du få tømt deg bak lukket dør, og sammen legger dere opp en plan for hvordan saken skal tas opp og bearbeides videre. Det kan også tenkes at leder kan prate med de andre ansatte uten deg til stede først, dette finner du og din leder ut av sammen. Har hadde jeg faktisk ikke nølt med å kontakte min leder selv om det var helg, for å si at nå har du det veldig vanskelig. 

Anonymkode: 1ead6...184

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har en god egenskap som innser feilen og tar det til deg, den samme egenskapen rammer deg litt hardt nå. Vit at denne egenskapen er det en arbeidsplass trenger, det er slik man lærer og slik man retter opp i feil. Være ikke redd.

Anonymkode: f4588...baf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helsevesenet? Jeg har hatt mange arbeidssteder, men det å gjøre en feil ift pasientbehabdling er noe som har plaget meg mer enn andre ting. Og jeg synes ikke det er riktig, for feil kan skje alle steder og vi må lære av de. Jeg bare kjenner igjen ts sin forferdelig følelse, og det å grue seg sånn. Det er noe eget når man jobber i pleien.

Anonymkode: 2e1da...cee

Skrevet

Støtter alle de gode ordene du har fått over her, dette settes inn på kontoen for læring, og du kommer aldri til å gjøre en sånn feil igjen 😊

Angående det å ikke gråte - jeg er en veldig lettrørt type - prøv å pust gjennom nesen, laaangt ned i magen, og ut igjen. Gjør utpustet så langt som mulig. Det tar den verste brodden av.

Prøv å gjør noe hyggelig i helgen som hindrer deg fra å tenke så mye på alt som har skjedd. Ta vare på og vær snill med deg selv ☺️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...