AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Skrevet 6. januar 2024 Hun er snart 5 år og sovner relativt fort ved leggetid rundt kl 20. Etter dette har hun flere oppvåkninger hver eneste natt hvor hun kommer inn til oss. Noen ganger går dette greit og hun får bli, men i perioder som nå når hun hoster mye og snakker/sutrer i søvne går det ikke. Vi får ikke sove igjen og risikerer ofte å komme på jobb med kun 2-3 timers søvn. Så vi prøver derfor å lære henne å sove igjennom natten på sitt eget rom som er vegg i vegg med vårt rom og med dørene oppe og lys i gangen. Når hun kommer inn er vi rolige og talmodige, bærer henne inn på rommet sitt igjen, stryker henne og kanskje nynner en rolig nattasang, før vi trekker oss tilbake på rommet vårt for å prøve å sove igjen. I de siste månedene har derimot dette skjedd både 3 og 4 ganger i løpet av natta. Og søvnen blir jo dermed ødelagt for alle parter. Nå kom hun inn til oss for tredje gang denne natten. Hoster masse. Og jeg får ikke sove igjen. Vi har mange planer fra formiddagen i morgen og det vil bli en lang dag.. Høres dette helt normalt ut for alderen eller er det et søvnproblem vi burde gå til legen med henne? Vi har jo tenkt det er en fase. Men med unntak at små korte perioder, har hun våknet 2-5 ganger hver eneste natt siden hun var baby. Sjeldent vi får en god natts søvn uten forstyrrelser og det begynner å ta på. Jeg er 35 år og og ser ut som jeg er 50 for tiden🙈 Noen råd? Vil noen dele sine erfaringer? Anonymkode: 032ac...6cd
Fighter83 Skrevet 6. januar 2024 #2 Skrevet 6. januar 2024 (endret) Jeg løste dette ved at ungene fikk ordinære senger som det er plass til oss foreldrene oppi med dem. Litt smalt men går akkurat, 90 cm madrass. Følger barna tilbake til sengen og legger meg oppi med dem til de har sovnet. Sovner ofte selv også men blir litt dårligere søvn. Snur også ofte ryggen til for å vende dem litt av med å sovne i armkroken. Man skal vite at barna sover også dårligere av å sove sammen med noen. Endret 6. januar 2024 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Skrevet 6. januar 2024 Vår 5 åring er lik. Vi følger dog ikke tilbake, hun får alltid sove hos oss om hun trenger det selv om dette gir dårlig søvn for meg. Jeg ligger av og til på gjesterommet slik at jeg får sove uforstyrret. Om 5 åringen legges på et rom sammen med en forelder eller søsken sover hun som en sten natten gjennom. Legges hun alene på sitt rom våkner hun alltid. Vi har aldri tenkt på det som et søvnproblem og ikke vært inne på tanken å søke lege. Hun trenger bare mye nærhet og det er helt ok. Anonymkode: bb0bf...1eb 1 1
atropos Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Det er ikke et søvnproblem, det er et barn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 Det høres ikke ut som et søvnproblem, men som om jenta di sliter ekstra med søvnen når hun er syk (hoster på nettene eller annet). Denne høsten har vært fæl mtp sykdom hos oss også. Da sover min femåring så klart veldig dårlig. Om dere begge sliter med samsoving, ville jeg sovet med henne annenhver natt. Anonymkode: 788fc...032
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå