AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #1 Del Skrevet 6. januar 2024 Har en bestekompis som går gjennom en skilsmisse nå. Jeg har vært der, tett på, dette året som har vært opptakten til brudd. Vi prates minst 4-5 ganger pr uke. Jeg strekker meg veldig langt for han fordi jeg er glad i han. Men siden jeg har barn, snakkes vi stort sett på sene kvelder og er stort sett ferdige rundt 2 på natten. Dette skjer flere ganger i uken. Nylig klarte han såre meg litt, noe rart han sa på mld, han sa han ville snakke med meg om det i dag. Vi har pratet tre timer på tlf nå og han nevnte det ikke en gang. Bare skilsmissen det går i. Jeg vet han forventer at jeg er ledig for han imorgen kveld også men da skal jeg på date så det er jeg ikke. Han får sikkert sjokk, både av utilgjengelighet og av date men jeg blir litt vel sliten nå. Som han har mistet evnen til å se meg oppi dette. Forstår det er tøft for han, men det er KUN det det går i.... Krevende. Finnes det en måte jeg kan si det på, uten å såre? At jeg føler det er veldig lite plass til meg i vennskapet nå...? Hva kan jeg si? Vil være der for han men han bruker meg litt opp nå... Anonymkode: cedeb...eb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 6. januar 2024 #2 Del Skrevet 6. januar 2024 (endret) Bare å droppe å ta telefonen. Send melding om at du er opptatt. Ellers så synes jeg det er på tide at han bruker deg til litt annet enn dette. Må jo få være en ordinær kompis. Endret 6. januar 2024 av Fighter83 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #3 Del Skrevet 6. januar 2024 Hei dette var som om å lese om min venninne. Hun går gjennom et brudd nå og har gjort det siden februar 2023. Først nå har de fått solgt huset og kan fysisk flytte fra hverandre. Hun snakker uten stopp kun om han X'n. Det kan bli for mye. Og jeg syns jeg har støttet henne. Gleder meg til hun kan snakke om noe annet. Det blir vel lett sånn, ts. Vet ikke hva annet jeg kan si at vi er flere i samme situasjon. Du har såklart lov å være opptatt av andre enn bare han kompisen. Anonymkode: e5654...e45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #4 Del Skrevet 6. januar 2024 Han trenger det nok.. å prate. Men kan du begrense det litt. Legg opp til samtale når du selv har overskudd til å være tilstede. Dropp samtaler til ut på natten. Tenker det er viktig at vennen din sover også i en slik situasjon? Kam du anbefale han å ringe ambulant akutteam dersom det finnes der du bor? De hjelper folk i livskriser. Evt foreslå mental helse sin hjelpetelefon. Eller fastlege dersom det virker som han har behov for henvisning i forhold til profesjonell oppfølging. Dersom det "bare" er behov for prat med en kompis tenker jeg at det er bra du er der... men også at du setter grenser for deg selv. Anonymkode: b9f49...c2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Del Skrevet 6. januar 2024 Men hvorfor setter du ikke grenser?Det er bare å si etter en halv times tid at du, nå må jeg gå og legge meg. Men ja, det der kan faktisk ta knekken på et vennskap. Rart ikke folk skjønner det. Anonymkode: 52056...184 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Del Skrevet 6. januar 2024 Ta vare på deg selv, ts. Han er ikke ditt ansvar. Du har gjort veldig mye allerede. Anonymkode: 6ce03...c1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Del Skrevet 6. januar 2024 Du kan fortelle han at du gjerne stiller opp for han og at det bare er å ringe, men det er viktig for hans del at han ikke kun snakker om sorgen hans. Hva gjør han om du penser over på andre temaer da? Anonymkode: 7c5b8...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #8 Del Skrevet 6. januar 2024 «Huff, skjønner det er veldig vondt å krevende for deg, men vi skal ikke forsøke å bytte samtaleemne innimellom så du får noe annet på tankene? Kunne vært fint for oss å kanskje komme litt ut av dette spinnet vi surrer på hele tiden?» Eller den litt ærligere: «vettu, nå skal jeg være strenge-vennen din fordi jeg er så glad i deg. Nå har vi time på time snakket om den fæle xxx nå må vi skifte litt tema for jeg kjenner jeg trenger noe litt positivt og det tror jeg du også gjør» Også øver du på et par avslutningsseremonien som du bestemmer deg for å prøve ut. »Du vettu, jeg må få unna et par ting før jeg legger meg så jeg må nesten avslutte nå» «Du, jeg må nesten runde av samtalen nå, vi prates mer en annen dag. Kanskje vi skulle funnet på noe annet enn disse samtalene, opplever de bare psyker deg ned framfor å løfte deg liksom. Vi har jo snakket så mye om dette.» Lykke til! Og du, du bestemmer faktisk selv hva du bruker tiden din på. Og - ekte venner tåler ærlighet. Anonymkode: f7172...114 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Del Skrevet 6. januar 2024 Tusen takk for alle råd. Det gjorde godt og jeg kan fint klare å si noe slikt som dere foreslår. Takk for hjelpen. Kan ikke slite meg ut på dette.... 😔Ts Anonymkode: cedeb...eb3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Del Skrevet 6. januar 2024 Hadde en slik venninne som gikk gjennom et brudd. Jeg følte meg som en psykolog 24/7 og jeg ble sliten etterhvert. Jeg sluttet etterhvert å ta tlf, komme med unnskyldninger at jeg ikke kunne snakke osv.. Anonymkode: c20a0...43a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 7. januar 2024 #11 Del Skrevet 7. januar 2024 Når han ringer send sms om at du er opptatt. Og når klokka blir 23 si at du må legge deg. Han kan ikke holde deg våken halve natta 🤔😱 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #12 Del Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 3.55): Hei dette var som om å lese om min venninne. Hun går gjennom et brudd nå og har gjort det siden februar 2023. Først nå har de fått solgt huset og kan fysisk flytte fra hverandre. Hun snakker uten stopp kun om han X'n. Det kan bli for mye. Og jeg syns jeg har støttet henne. Gleder meg til hun kan snakke om noe annet. Det blir vel lett sånn, ts. Vet ikke hva annet jeg kan si at vi er flere i samme situasjon. Du har såklart lov å være opptatt av andre enn bare han kompisen. Anonymkode: e5654...e45 Jeg tror kanskje vi kjenner samme person, og det er erfaringen min med denne personen som er grunnen til at jeg svarer TS som jeg gjør. Til TS Vil du fortsette å ha denne kompisen i livet ditt? Da er det til hans beste om du setter grenser! Som jeg skrev over her, det er en konkret hendelse som er bakgrunnen for svaret mitt til deg. Siden ingen satte grenser for henne mistet hun alt under samlivsbruddet fordi hun ble så intens, og slet ut alle rundt seg. Naboer og bekjente begynte å gjemme seg når de så henne, klassevenners foreldre unngikk henne så langt det lot seg gjøre, og vennene prøvde så godt de kunne så lenge de kunne, men jeg vet at hun har mistet de fleste av dem også. Det beste for henne hadde vært om noen hun hadde tillit til hadde sagt at "jeg setter for stor pris på vennskapet vårt til å fortsette slik". Anonymkode: 68195...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #13 Del Skrevet 7. januar 2024 Denne vennen utnytter din snillhet og sliter ut deg samtidig. Her må du nok være både ærlig og streng. Si det som du skriver i overskriften: "jeg har ikke lyst til å såre deg, men jeg blir forferdelig sliten av nonstop pratet ditt om skilsmissen din." Still deg et spørsmål: hadde denne vennen vært like tålmodig med deg om rollene var omvendt? Anonymkode: 6a873...220 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå