Gå til innhold

12 åring og gaming

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjøre dere andre med 12-13 åringer det med gaming på kveldstid? Hvor lenge får de holde på (i helger)? I kveld har vår 12 1/2 åring kost seg med gaming med flere forskjellige venner som vi syns er helt greit, stort sett fin og god stemning. Fikk beskjed i 24 tiden at vi snart skulle legge oss og beskjed om at han også måtte skru av da. 

Han syns selvfølgelig ikke noe om det, et par av vennene spilte fortsatt. Han har den siste tiden blitt tøffere i språket og kan også svare oss voksne tilbake. Forsøker å være tålmodig samtidig som vi sier klart i fra hva som ikke er greit. 

Når kl. nå ble halv ett var siste beskjed å skru av innen 15 min eller så drar vi rett og slett ut kontakten. Han skrudde ikke av, svarte bare frekt og jeg dro derfor ut kontakten. Han ble selvfølgelig sur, og mener jeg er verdens største dust. 

Hvordan ville dere løst det? 

Anonymkode: d836d...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pga. den oppførselen hans, så er det bare å kutte gaming i morgen kveld som konsekvens. Ellers syns jeg midnatt er mer enn lenge nok for en 12-åring å sitte og game. Gaming fram til max 23 holder som en standard regel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel. 12 1/2-åringen her gamer ikke og la seg halv ti. Jeg ville startet med å gi ungen tider for gaming, eller et visst antall timer i uka. Og ingen av dem burde være etter klokka 21.

Anonymkode: cd8d5...f5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt på samme alder må legge seg kl 23 i helgene, og kan gjerne game frem til da. Har ikke skjedd at han ikke har avsluttet når han har fått beskjed om det (selv om det har vært under protest), men jeg ville nok løst det på samme måte som deg, men sikkert vært hakket mindre tålmodig.

Vet andre i klassen hans får holde på lenger, da han flere ganger har fått meldinger rundt midnatt om han vil være med å spille. Men det er ikke relevant for hans leggetid. Mulig andre er bedre i stand til å snu døgnet tilbake raskt, men han er zombie mandag morgen om han får være oppe noe senere enn 23 i helgen.

Det har imidlertid hendt 2-3 ganger at vi har gjort unntak ved spesielle events i spill. Den typen ting de snakker om og venter på i månedsvis og som «alle» deltar på.

Anonymkode: 97a4f...10a

AnonymBruker
Skrevet

Gaming trigger dopamin- belønningssenteret i hjernen. Jo mer han gamer jo mer avhengig blir han. Som alle andre vanedannende ting. Det er deres jobb som foreldre å passe på denne avhengigheten. I verste fall kan alle andre ting som skjer i livet fremstå som kjedelig og trist. Veien er kort til depresjon. Man er ikke er snill og god forelder om man lar barna game ubegrenset. På samme måte som man ikke lar tenåringen være ute så lenge h*n vil om natten og sove så lenge h*n vil om morgenen i helgene. 

I ditt tilfelle ville jeg tatt en prat med sønnen i morgen når han er opplagt på dagtid. Rett og slett ett lite familiemøte der dere lager klare og tydelige regler for gaming tid med konsekvenser dersom reglene brytes. Det er ikke en barnerettighet å game. Dere har all vitenskapelig forsking på deres side om at gaming ikke er bra.

Anonymkode: 8b053...c27

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske klare anbefalinger om hvor mye søvn barn trenger. Og det er selvsagt helt på bærtur at en 12 åring sgamer rundt midnatt. Hadde tatt en skikkelig snuoperasjon nå, ellers er det bare et tidsspørsmål når dette går ut over utdanningen hans.  Hvis dere fortsetter i dette sporet her, hvor er han når han er 16 og er på vdg? 

Anonymkode: 8e5a2...337

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...