Gå til innhold

Hvor mye kan man forvente at far forbereder seg til barnet kommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

22 uker førstegangsgravid. 

Jeg lurer på hvor mye man kan forvente at far forbereder seg til det nye livet som kommer? Jeg syns far godt kan lese seg opp litt om fødsel og barseltid. For mye forlangt? 

Anonymkode: 585eb...c0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke mannen min leste noe. Holdt å bruke hue. Gikk veldig fint. Han er en støttende ektemann og en fantastisk pappa. 

Anonymkode: dd721...60b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Verken mannen min eller jeg leste noe som helst. Det gikk bra for det.

Anonymkode: b4c30...e9f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jaa, syns ikke man kan forlange det. Mange forbereder seg mentalt, ser for seg hvordan livet kommer til å bli.

Ingen av oss forberedte oss noe særlig. Mulig vi snakket litt om forventninger. At jeg ville få til amming, og kom nok ikke til å kunne bidra så mye med husarbeid, men det var mest for forventningsavklaring. At han skjønte hvor viktig det var for meg å amme.

Det kan være greit å ha en samtale om det i det minste. 

(og selvfølgelig gjøre det praktiske, som å skru opp senga osv)

Anonymkode: cfd5b...aa4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! 

22 uker førstegangsgravid. 

Jeg lurer på hvor mye man kan forvente at far forbereder seg til det nye livet som kommer? Jeg syns far godt kan lese seg opp litt om fødsel og barseltid. For mye forlangt? 

Tror ikke det er så interessant for dem😅 Men de lærer underveis. 

Vi mødre går jo gravide, babyen vokser i oss og «på» oss. Vi kjenner bevegelser, spark, symptomer. Kroppen endrer seg, hormoner endrer seg.. Følelsen av alt endrer seg og vi får naturlig en forberedelse på alt som skal skje. Fedrene opplever jo ikke dette, og de kan aldri forstå hvordan det er å gå gravid. De er litt mere « nå er ungen ute, da kan jeg begynne å bry meg» 

Tror ikke det går opp for de før barna er født. De fleste fedre jeg har snakket med har hatt veldig lite forståelse og interesse for alt dette underveis i svangerskapet. Det betyr ikke at de ikke bryr seg, eller ikke kan vise empati og omsorg. De har bare ikke den samme opplevelsen som vi mødre får gå gjennom. 

Men om du ønsker at mannen din skal lese/lære om ting så kan det være fint å finne noen enkle tekster som er viktig for deg/dere at han lærer om. Ikke gi en hel bok og forvent at han skal sette seg inn i alt som står der😅

Mannen min var med på innkjøp av klær og utstyr, jeg spurte han om farger på klæra f.eks, så fikk han enkle valg «den bodyen eller den bodyen»

Han var også med på alle kontrollene, både hos jordmor og på sykehuset. Skal sies at de kontrollene hos jordmor var veldig lite interessant for hans del😅 

Ellers snakket vi gjennom hvordan type foreldre vi ønsket å være, hvilke verdier og synspunkt vi hadde. Økonomi, arbeidsfordeling osv. Vi snakket også om at det kunne bli slitsomt med baby som våkner mye om natten, gråter, er urolig, ammeproblemer, komplikasjoner knyttet til fødsel/KS. Nå endte det med keisersnitt hos oss, og når vi fant ut det (planlagt) så snakket vi om hvordan det kom til å bli etterpå, ift at jeg ikke kunne løfte noe særlig, smerter osv. 

Han har stilt opp 100% fra dagen barnet ble født. Han stelte babyen når vi var på sykehuset, han hjalp meg å pumpe melk, han matet babyen, når vi kom hjem tok han de oppgavene han kunne. Han lot meg sove ut om morningen, han tok mating om natten, gikk på trilleturer så jeg fikk alenetid til dusj og spise litt i fred. 

Underveis har vi begge lært, feila, og belært hverandre 😂 Noen ting funker det best at jeg tar, andre ting er han flinkere på å stå i. Noen ganger har vi veiledet hverandre, og noen ganger har vi ikke snøring på hva vi driver med, da må vi bare prøve oss frem, Google, søke råd og hjelp av andre. 

vær rause med hverandre , kommuniser i forveien om det som er viktig. Vær tydelig på at det kan bli tøft å stå i, det endrer livet deres for alltid ❤️

Prioriteringer (barn,hus,forhold, økonomi, vennskap, sosialt liv osv). Hva er viktig for dere? Vi har f.eks vært veldig nøye på å sette av tid alene. Han tok babyen på kvelden så jeg fikk trene (det var viktig for min psykiske helse), han trente på morningen. 

Ta han med på kontroller på helsestasjonen når babyen er født. Vi var med på COS kurs, anbefaler alle å være med på det 😊

Vi har også vært hos psykolog for å snakke sammen om ting som har vært tøft i forholdet og familien( sykt barn). 

Anonymkode: 53caa...f12

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine unge mannlige kollegaer er med på kontroller og virker veldig dedikerte for oppgaven som kommer. Jobber i det offentlige og mulig det er "enklere" å få fri til dette da. 

Anonymkode: 79612...f60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hverken mannen eller jeg forberedte oss noe særlig. Jeg syns det er personlig tull med bøker og teorier - man får en person man skal bli kjent med og de aller fleste har et instinkt til å reagere på det. Fødsel leste jeg ikke et sekund om. Tenkte at det ofret jeg ikke en kalori på, da det er helsepersonell som er med, som vil hjelpe meg. Der har man null kontroll. 

Anonymkode: e42c2...198

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han forberedte seg nok mye mentalt ved å ordne praktiske ting. Skaffet mye brukt, blant annet vogn, seng, stellebord, etc.

I ettertid skulle han nok ønske at han/vi forberedte oss mer konkret på ting som kan skje (gå skeis) underveis i fødselen. Vi snakket i alle fall en del om det før fødsel nr.2, at hvis slik og sånn skjer igjen denne gangen så ønsker vi at dette og dette skal gjøres. Og ikke minst hva hans rolle er, at han må kommunisere på mine vegne dersom jeg ikke er i stand til det. Og huske ting, jeg husker for eksempel ikke så mye fra første fødsel eller husker noen ting feil.

Men så klart, aller viktigst er innstillingen tenker jeg. Og at han ser deg og hører deg. Og at hvis det oppstår problemer så deltar han aktivt i å finne en løsning. Amming er ikke bare ditt prosjekt og ammeproblemer er ikke bare ditt ansvar å finne ut av, for eksempel. (Hvis dere planlegger at babyen skal ammes, altså:) ) 

Anonymkode: 65a2e...0e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min forbredte seg aldri, men tok det likevel på strak arm begge gangene..

Svært vanlig at de ikke er i samme ekstase som oss som bærer barna, det blir ikke virkelig for dem før barna er ute.

Anonymkode: 15a9b...7cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke man kan forvente det. Jeg leste en del om både fødsel, barseltid og livet med småbarn på sengen om kvelden når jeg ikke fikk sove, og så på alle sesonger av fødeavdelingen. Men det var utelukkende ut i fra eget ønske, fordi alt slikt plutselig interesserte meg noe voldsomt da jeg ble gravid første gang. Venninnen min fikk ikke en slik interesse, holdt seg til skjønnlitteratur og krimserier, og var livredd for å se fødeavdelingen. Hvordan er forbereder seg, og hvilke interesser en har er individuelt.

Mannen min hadde heller ingen interesse av slike ting. Men han lyttet tålmodig til meg når jeg var opptatt av å snakke om det, fortalte hvor stort fosteret i magen var nå osv. Og han er en veldig god far. 

Anonymkode: eea67...af9

Gjest Raphael
Skrevet

Legg vekk kontrollfreak-faktene, så slipper du å bli alenemor. Det er nok det viktigste. Sine greier finner han ut av selv.

AnonymBruker
Skrevet
Raphael skrev (1 minutt siden):

Legg vekk kontrollfreak-faktene, så slipper du å bli alenemor. Det er nok det viktigste. Sine greier finner han ut av selv.

Hvor i all verden får du kontroll-freak fra? Dette forumet… kan jo F… ikke stille et eneste spørsmål uten å bli sett på som den kjerringa. Du har jaggu ikke mye forståelse!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er omsorgsfull og ivaretar deg godt så har han det som trengs. Far til min første leste seg opp, var med på kurs og så stakk han. Bøker, videoer ol hjelper ikke hvis ikke han setter deg høyt.

Anonymkode: 1ac6e...98e

AnonymBruker
Skrevet
Raphael skrev (12 minutter siden):

Menn trenger ikke komme til et kvinneforum for å være neggete. Du kan være her hvis du oppfører deg ordentlig.

Anonymkode: 828cf...7c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min var med på fødselsforberedende kurs, det var bedre for han tror jeg enn å lese en bok. Hvis dere ikke har slike kurs i nærområdet, syns jeg ikke det er for mye forlangt å be han lese litt (et par kapitler, ikke en hel bok) om fødsel og barseltid. Spesielt fødsel og tida etterpå tror jeg det er lurt at de vet litt om, selv om det ikke føles så viktig for dem underveis i graviditeten. Men uke 22 er det enda lenge igjen, jeg og mannen snakket ikke noe særlig om fødsel før etter uke 30.

Mannen min har vært med på alle kontrollene og vi har vært sammen om å handle en del ting og mannen har hentet det meste vi har kjøpt brukt. Vi har snakket litt om forventninger, men her er han litt typisk mann og er bedre på å ta ting som det kommer enn det jeg er 😅 Han har også vært med på digitalt ammekurs, selv om han ikke syns det er så spennende.

Anonymkode: 9f567...045

Skrevet

Mannen min var med på nesten alle kontrollene, tror ikke han leste noe på eget initiativ, men vi syntes begge det var gøy å følge med på fosterets utvikling via app. 

Han var også veldig hands-on når det gjaldt innkjøp til baby, kjøpte og valgte ut ting som vippestol, seng, flasker,etc uten meg. jeg var mer opptatt av klær og velge de rette såpene, kluter etc.

Skrevet

2 ting... kommunikasjon og ikke vtro se han vet hva du føler og tenker 

Mange menn kan få fødsel depresjon.

Husk at vi kvinner ofte mentalt er mer klar for dette...når dere plutselig går fra masse fritid, bare dere 2..til 3 personer...da kan det bli rart for mannen min...og de takler det litt anderledes. Han får plutselig ikke all oppmerksomhet..søvn utgår...og nå handler ikke ting om dere lenger..men baby...sp snakk mye sammen og be hverandre om hjelp.

Og at dere begge kan ting som feber, sykdom, bleie,flasker etc

AnonymBruker
Skrevet

Verken jeg eller mannen leste eller var på noe kurs og slikt før vi fikk barn. Jeg leste meg heller ikke opp på fødsel. 

Men mannen var med på kontroller, vi handlet inn det vi trengte i sammen og han skrudde opp utstyr. 

Anonymkode: 389da...2f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Verken mannen min eller jeg leste noe som helst. Det gikk bra for det.

Anonymkode: b4c30...e9f

Samme her. Vi leste ikke noe. Fødsel gikk veldig bra og barnet kom. Etterhvert kom det flere barn. Gikk bra det også😃

Anonymkode: 9b6cd...d99

AnonymBruker
Skrevet

Han var med på oul begge gongane.

Han skrudde saman møbler

Det gjekk fint. 

Anonymkode: 177bb...90a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...