Gå til innhold

Is på innsiden av vinduet - balansert ventilasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det vet jeg ikke, jeg vet bare at dette skjer kun nå når det er sprengkulde. Har også snakket med naboer, de sier det samme er hos dem. Skal liksom hele nabolaget skifte vinduer? Ehh….

Anonymkode: befa9...6c5

Om det er ventilasjonen som er problemet så trenger ikke problemet være vinduene. Det kan jo være at det f.eks er ventiler som er stengt. 

Anonymkode: 9bd0b...57e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om det er ventilasjonen som er problemet så trenger ikke problemet være vinduene. Det kan jo være at det f.eks er ventiler som er stengt. 

Anonymkode: 9bd0b...57e

Alle ventiler over vinduene er åpne, og jeg har mekanisk ventilasjon i taket på vaskerom, bad og kjøkken. Allikevel blir det is på vinduene, ikke alle.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle ventiler over vinduene er åpne, og jeg har mekanisk ventilasjon i taket på vaskerom, bad og kjøkken. Allikevel blir det is på vinduene, ikke alle.

Men da passer ikke innlegget inn i tråden, den handler om balansert ventilasjon. Da har man ikke ventiler over vinduene.

TS

Anonymkode: 9a22e...05c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har og nytt hus (2018) og får bare sånt når vi har nede plissegardinene som er lystette gardiner nesten helt inn til ruta på soverommene (tilluft). Mener våre vinduer har ca lik U-verdi som dine, kanskje 0,8 eller 0,9. Dette handler om at luftfuktigheten er for høy og temperaturen på vinduet for lav. Da kondenserer vannet og er det minusgrader på vinduet fryser vannet til is. Hos oss blir det borte så fort vi ikke lukker gardinene helt. Vi har bare ventilasjon og ikke varmeovner på soverommene nå, så de holder bare 17-18 grader uten fyring når det er 20 blå. Har du fri flyt av varmluft på innsiden av vinduet (altså ikke gardin)? I så fall bør det ikke være minusgrader på selve vinduet med en U-verdi på 0,8. Så det bør du få sjekket. Ville ringt vindusprodusenten for å høre. Siden du bare har feil på et bad er det jo sannsynlig at det kan være feil på et enkelt vindu.

Er det veldig mye fukt men bare vann på vinduet ville jeg mistenkt ventilasjonen ja. Men 25 grader på et bad inneholder mye luftfuktighet, så det er også godt mulig at du ikke får fuktigheten ut godt nok med ventilasjonen uten at det betyr at ventilasjonen ikke virker, men bare at temperaturen er for høy rett og slett.

Anonymkode: 1515b...c78

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har og nytt hus (2018) og får bare sånt når vi har nede plissegardinene som er lystette gardiner nesten helt inn til ruta på soverommene (tilluft). Mener våre vinduer har ca lik U-verdi som dine, kanskje 0,8 eller 0,9. Dette handler om at luftfuktigheten er for høy og temperaturen på vinduet for lav. Da kondenserer vannet og er det minusgrader på vinduet fryser vannet til is. Hos oss blir det borte så fort vi ikke lukker gardinene helt. Vi har bare ventilasjon og ikke varmeovner på soverommene nå, så de holder bare 17-18 grader uten fyring når det er 20 blå. Har du fri flyt av varmluft på innsiden av vinduet (altså ikke gardin)? I så fall bør det ikke være minusgrader på selve vinduet med en U-verdi på 0,8. Så det bør du få sjekket. Ville ringt vindusprodusenten for å høre. Siden du bare har feil på et bad er det jo sannsynlig at det kan være feil på et enkelt vindu.

Er det veldig mye fukt men bare vann på vinduet ville jeg mistenkt ventilasjonen ja. Men 25 grader på et bad inneholder mye luftfuktighet, så det er også godt mulig at du ikke får fuktigheten ut godt nok med ventilasjonen uten at det betyr at ventilasjonen ikke virker, men bare at temperaturen er for høy rett og slett.

Anonymkode: 1515b...c78

Takk for nyttig innspill! Det er defintivt verst hvis vi har plissegardin nede ja, så nå er vi flinke til å ta det opp og ned. Det er kun det vinduet og ei balkongdør med is.

Vi fikk slått is ut av tilluften i går. Vi skiftet filter igjen, og fikk luftet ut litt og satte opp viftehastigheten litt. I dag er det mer normal luftfuktighet på 30 % her. Det virker som det har vært noe trøbbel, men litt vanskelig å forstå hva som har skjedd.

Enig i det med vinduet, tror vi bør få tatt en titt på det i tillegg til ventilasjonen. Resten av vinduene har det bare vært fukt på, ikke is. Men mye bedre i dag.

• 3 uker senere...
Skrevet

Oppdatering:

Legger inn en oppdatering i tråden siden vi nå har fått svar på hva som var galt. Håndverkerne som satte opp ventilasjonsanlegget hadde ikke satt på varmeelementet. Fikk satt i gang det, så nå er det i orden. Null fukt, god luft og null is på vinduene. Har også fått justert ventilasjonen iht. det som det som prosjekterende hadde planlagt for, innstillingene stod på standard..

TS

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppdatering:

Legger inn en oppdatering i tråden siden vi nå har fått svar på hva som var galt. Håndverkerne som satte opp ventilasjonsanlegget hadde ikke satt på varmeelementet. Fikk satt i gang det, så nå er det i orden. Null fukt, god luft og null is på vinduene. Har også fått justert ventilasjonen iht. det som det som prosjekterende hadde planlagt for, innstillingene stod på standard..

TS

Hvor/hvordan ser man om varmeelementet er på? Vi har samme problem.

Anonymkode: 0bec6...f81

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 0.51):

Hvor/hvordan ser man om varmeelementet er på? Vi har samme problem.

Anonymkode: 0bec6...f81

Har du serviceheftet? Der skal du finne en kode for å gå inn når du velger innstillinger. Firesifret kode på vårt anlegg. Deretter komponenter -> ettervarme -> elektrisk. 

Skrevet (endret)

Skal kjøpe plissegardiner, har sett på disse her. Er det ett problem folk har med fukt?

https://www.plisseshop.no/

Endret av jedimindtriks
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 7.54):

Det vet jeg ikke, jeg vet bare at dette skjer kun nå når det er sprengkulde. Har også snakket med naboer, de sier det samme er hos dem. Skal liksom hele nabolaget skifte vinduer? Ehh….

Hørt det samme. Mange som erfarer problem med de nye tette husene de har betalt dyrt for. Dette vil vi se m et og mer av i tiden som kommer. Surt når en har investert såpass mange mill i "Det aller beste"

Anonymkode: 72f77...753

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hørt det samme. Mange som erfarer problem med de nye tette husene de har betalt dyrt for. Dette vil vi se m et og mer av i tiden som kommer. Surt når en har investert såpass mange mill i "Det aller beste"

Folk flest bør lese manualen til sitt nye hus. Og bilen, når de først er i gang. 
Man kan alltids bo i et trekkfullt hus med dårlig isolasjon og dertil høye oppvarmingskostnader, men komfort er også digg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har ingen problemer så lenge det funker, for å si det sånn 😅 Har nok mest med håndverkernes og vår kompetanse å gjøre. Vi renoverte og satte inn balansert ventilasjon for 2 år siden, og jeg har vært utrolig fornøyd, ventilasjonsanlegget er noe av det jeg er mest fornøyd med i den prosessen 😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...