Gå til innhold

Is på innsiden av vinduet - balansert ventilasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har to bad i huset, og på det ene badet blir det dugg nederst på vindu og nå har det faktisk blitt til is. Synes det er så rart. Vi har ellers god ventilasjon i boligen, så hva er problemet med dette badet? Det er jo tydelig at ventilasjonen på det badet er prosjektert feil eller noe? Håndverkerne var og så på det, men de fant ikke noe galt. Nytt hus fra 2021. 

Anonymkode: 9a22e...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi det er svinkaldt ute og innersiden av vindu får lavere temperatur enn frysepunktet. Det skal da ikke mye fykt til før der fryser. Øk temperaturen i rommet.

Anonymkode: da491...b00

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi det er svinkaldt ute og innersiden av vindu får lavere temperatur enn frysepunktet. Det skal da ikke mye fykt til før der fryser. Øk temperaturen i rommet.

Hadde skjønt det du skriver om det var en eldre bolig. Temperaturen er på 25 grader. Det er helt tørt i de andre vinduene, inkludert det andre badet hvor det dusjes og bades mest. Vi har trelags vinduer, nye, så det er supergodt isolert egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde skjønt det du skriver om det var en eldre bolig. Temperaturen er på 25 grader. Det er helt tørt i de andre vinduene, inkludert det andre badet hvor det dusjes og bades mest. Vi har trelags vinduer, nye, så det er supergodt isolert egentlig.

Jeg vet ikke hvilken U-verdi vinduene dine har, heller ikke utetemperaturen. Men, får at vannet skal fryse må temperaturen være på eller kaldere enn frysepunktet, uavhengig av dampinnhold. Varmegjennomgangen er høyere på vindusrammer enn glasset, særlig hvis du også har en innlagt aluminiumprofil. Hvis det først  legger seg et lag vanndamp/tynn is, vil temperaturen i punktet synke fordi mindre varme vil tilføres fra rommet. Dermed fortsetter det å ise. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser nå at vi har fått vann i alle vinduene i hele huset. Vi har aldri hatt problemer med fukt. Kan det være ventilasjonen som har frosset på noe vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk luftinntaket for ventilasjonssystemet! 

Anonymkode: 8f12f...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser ut som dere har kjøpt katta i sekken. Er endel feilkonstruksjon  på balansert ventilasjonsanlegg rundt om i landet, er min erfaring. 

Anonymkode: b995f...c69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser ut som dere har kjøpt katta i sekken. Er endel feilkonstruksjon  på balansert ventilasjonsanlegg rundt om i landet, er min erfaring. 

Enig i den erfaringen.

TS, er det noe faktisk sug i ventilene på badene? Suger de fast et ark som holdes opptil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sjekk luftinntaket for ventilasjonssystemet! 

Anonymkode: 8f12f...896

Jeg ser det er litt is/frost utenpå, men det er tydelig gjennomstrømming.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet, og derfor følger vi det opp med håndverkere, men de har ikke kommet enda. Jeg føler fra før at det har vært dårlig luft i den delen av huset, og har allerede bedt om at de ser på det.

A-hunter skrev (6 timer siden):

Enig i den erfaringen.

TS, er det noe faktisk sug i ventilene på badene? Suger de fast et ark som holdes opptil?

Ja, det er sug, og det virker å fungere.

Jeg ser at det står at rotorføring er begrenset pga høy fuktoverføring. Usikker på hva som menes med det, fant ikke noe i manualen. Og litt usikker på hva som på en måte «kom først».

Har satt på luftavfukter på varmepumpa, og gått over alle vinduer med Kärcher-sugeren, også håper jeg det bare på magisk vis er bedre til i morgen 😄

IMG_9736.thumb.jpeg.8b806de19dee571af5fbd5eaa2359c4a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett hvor dårlig ventilasjonen er vil det ikke ise på et godt isolert vindu. Og selv med verdens beste ventilasjon vil det ise på et vindu som er så dårlig isolert at overflaten innvendig holder temperaturer under null, siden det alltid vil være noe fuktighet i luften.

Jeg hadde sett på selve vinduet først. 

Anonymkode: beb69...8ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Uansett hvor dårlig ventilasjonen er vil det ikke ise på et godt isolert vindu. Og selv med verdens beste ventilasjon vil det ise på et vindu som er så dårlig isolert at overflaten innvendig holder temperaturer under null, siden det alltid vil være noe fuktighet i luften.

Jeg hadde sett på selve vinduet først. 

Vi har vi duer fra 2013, de skal da ikke være dårlig isolert?

Anonymkode: 0bec6...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I utgangspunktet ikke, men det finnes forskjellige isolasjonsklasser for vinduer, og de som isolerer best er også dyrest. Dessuten kan vinduer bli ødelagt. Punkterte vinduer isolerer veldig dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må skifte ut en del i «vifteanlegget» for boligen (husker ikke hva det heter akkurat nå). Det vil ta 8 uker før kommer 😐
Det her er på stuevinduene nå: 

IMG_3932.thumb.jpeg.5d9f42671c2720bdcca511bbd4f62bd2.jpeg

Temperaturen ute er -17.

Jeg fikk luftet litt ut, så på noen andre steder i huset er det ikke rim lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Idag får man trelags vinduer med i-verdi på 0,8, men for ti år siden var det fort 1,2 eller høyere. Jo lavere verdi jo bedre isolert. 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peanut skrev (22 minutter siden):

Vi må skifte ut en del i «vifteanlegget» for boligen (husker ikke hva det heter akkurat nå). Det vil ta 8 uker før kommer 😐

Temperaturen ute er -17.

Jeg fikk luftet litt ut, så på noen andre steder i huset er det ikke rim lenger. 

Siden du har en aluminiumsprofil mellom glassene, vil varmeledningen her være høyere enn resten av vindu. Du får minusgrader i overgangen glass/ramme, og det fryser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (4 minutter siden):

Idag får man vinduer med i-verdi på 0,8, men for ti år siden var det fort 1,2 eller høyere. 

Vanlig med 1.8 da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Peanut skrev (1 time siden):

Temperaturen ute er -17.

Jeg har også slik på mine vinduer men kun når det er sprengkulde, altså over 30. I dag er det rundt 20 grader og da har jeg ikke dette på vinduene, kun når det blir over 30. 

Så for min del, trenger ikke å skifte vinduer.

Anonymkode: befa9...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har også slik på mine vinduer men kun når det er sprengkulde, altså over 30. I dag er det rundt 20 grader og da har jeg ikke dette på vinduene, kun når det blir over 30. 

Så for min del, trenger ikke å skifte vinduer.

Er ikke problemet med is på innsiden av vinduer todelt? Det ene problemet er at vinduene ikke isolerer godt nok. Det problemet er kan være et problem kun på de kaldeste dagene. Det andre problemet er at ventilasjonen ikke er god nok. Det er vel noe som gjelder generelt og ikke kun på de kaldeste dagene. 

Uten at jeg er noen ekspert. 

Anonymkode: 9bd0b...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måtte inn i Boligmappa for å sjekke u-verdi på og de er på 0,8. 

Jeg synes fortsatt det virker som det er noe feil med ventilasjonen, også siden det står at rotor er nedsatt pga høy fukt.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er ikke problemet med is på innsiden av vinduer todelt? Det ene problemet er at vinduene ikke isolerer godt nok. Det problemet er kan være et problem kun på de kaldeste dagene. Det andre problemet er at ventilasjonen ikke er god nok. Det er vel noe som gjelder generelt og ikke kun på de kaldeste dagene. 

Uten at jeg er noen ekspert. 

Anonymkode: 9bd0b...57e

Det vet jeg ikke, jeg vet bare at dette skjer kun nå når det er sprengkulde. Har også snakket med naboer, de sier det samme er hos dem. Skal liksom hele nabolaget skifte vinduer? Ehh….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...