AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Tror vi må bytte den gamle vår, da den ikke klarer å avgi mer enn 19 grader ca nå som det er -25 ute,.. Pumpa er 15 år så det er vel kommet noe som funker bedre nå? Vurderer en i begge etasjer, men hørt litt forskjellig om å ha 2 innedeler på en utedel? Anonymkode: 98df8...cf0
Bombasi Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 (endret) Jeg har Toshiba Daiseikai 9 s35 7,7kW. En av toppmodellene. Koster flesk, men definitivt verdt det. Anbefaler dere å kjøpe en dyrere pumpe av et godt, kjent merke. F.eks Toshiba. For når det kommer til varmepumper så får dere det dere betaler for. Med høyest mulig SCOP-verdi med tanke på strømregningen. Jeg ville oppsøkt en lokal forhandler om råd, tips og priser. Endret 5. januar 2024 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Bombasi skrev (7 minutter siden): Jeg har Toshiba Daiseikai 9 s35 7,7kW. En av toppmodellene. Koster flesk, men definitivt verdt det. Anbefaler dere å kjøpe en dyrere pumpe av et godt, kjent merke. F.eks Toshiba. For når det kommer til varmepumper så får dere det dere betaler for. Med høyest mulig SCOP-verdi med tanke på strømregningen. Jeg ville oppsøkt en lokal forhandler om råd, tips og priser. ja, vi tenker å legge litt i det. Ser at mitsubishi, panasonic, toshiba feks kommer greit ut. Men hvordan skal man klare å velge blant disse tror ikke det er noen lokale her som fører alle merkene, så må ha inne flere, men regner med alle vil selge "sitt" merke og sier det er best uansett Anonymkode: 98df8...cf0
Rosa Dartle Skrevet 6. januar 2024 #4 Skrevet 6. januar 2024 Vi har Toshiba Signatur og er fornøyde med den, men aner ikke hva som finnes der ute. Den jobber på som bare det. Synes den klarer å varme opp huset vårt temmelig godt.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #5 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tror vi må bytte den gamle vår, da den ikke klarer å avgi mer enn 19 grader ca nå som det er -25 ute,.. Pumpa er 15 år så det er vel kommet noe som funker bedre nå? Vurderer en i begge etasjer, men hørt litt forskjellig om å ha 2 innedeler på en utedel? Anonymkode: 98df8...cf0 Jeg har ikke prøvd noen andre enn Mitsubishi, og er godt fornøyd med den. Men jeg vil kommentere det uthevede. Hvis du skal ha to innedeler på en utedel er det et par ting du må være klar over, og det ene er lavere varmekapasitet på hver innedel. For eksempel hvis du har en Mitsubishi Duo 7000 har denne en varmekapasitet på 7 kW ved plussgrader. Med to innedeler vil denne kapasiteten splittes, og hvis begge innedelene går på fullt vil hver av dem ha 3,5 kW kapasitet. Ved -15 grader oppgis varmekapasiteten til å være garantert 6,4 kW, splittet i to er kapasiteten redusert til 3,2 kW. Til sammenligning vil Mitsubishi Kaiteki 6600 med en innedel ha en varmekapasitet på 6,6 kW, og en garantert kapasitet ved -15 på 4 kW. En annen ting er at det anbefales at begge innedelene er på samme vegg for best utbytte. Til slutt er det prisen. Vi fikk et tilbud på en Duo med montering og to innedeler til 51 000 kr. To separate varmepumper med montering kom på 43 000 kr. På grunn av disse tre faktorene valgte vi to utedeler i stedet for en duo. Anonymkode: 0bb37...418 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #6 Skrevet 6. januar 2024 Jeg har en Mitsubishi Iguru. Selve varmepumpa er helt super. Men Wifi-styringen var et h... å få satt opp og krevde omtrent doktorgrad i Wifi-oppsett, og appen som hører til har brukergrensesnitt og brukervennlighet som hører til tidlig på 2000-tallet. Noe sier meg at dette er felles for alle Mitsubishi-varmepumper. Anonymkode: 5c1e0...d3f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #7 Skrevet 6. januar 2024 Jeg får mannen min til å pumpe meg varm 😆 Anonymkode: 86665...ace
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #8 Skrevet 7. januar 2024 flere erfaringer? Anonymkode: 98df8...cf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå