Gå til innhold

Hvordan er dine holdninger til orden / rydderutiner, og giverglede ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan  er din holdninger til ordens-og renholdsrutiner  i hjemmet, garasjen, bilen , loftet, og  din giverglede.. ?  Er du blandt dem som har samlemani, og vegrer deg for  gi bort noe eller har vansker med   kaste noe "i tilfelle ein får bruk for det " ?

Julegavene vi fekk i år  har forlengst fått sin plass saman med julegavene vi fekk i fjor, og året før. Til  neste Jul  har vi forlengst  overskudd på julenisser, og julepynt. m.m .  Da vår sønn flyttet fra egen bolig m/ garasje og plenty plass til mindre leilighet m/  bod  på 6 kvm. til oppbevaring var konklusjonen  at eit samler på altfor mye.  De fleste vegrer seg selvsagt for å gi bort "ting og tang" ein har fått i gave, men  kanskje er noen andre som kan ha bruk for dem, og bruktbutikken, og igjennbruk  kan vere eit brukbart  alternativ. Har ofte tenkt på at mange  av dem som står i desse  matkøer ikkje bare mangler mat, men også spill, leker, til barna, og kanskje mangler de en juleduk, eller e.l til jul.   

Endret av Acer
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I helga: Støvsug, vann planter, ta ut søpla, vask toalett og vask på bad.

Hverdager: Rydd overflater, sett inn (evt ta ut) av oppvaskmaskinen, annet ved behov.

(bor alene)

Anonymkode: 134a4...338

• Liker 1
Skrevet

Har vaskehjelp annenhver uke som tar hele huset, både gulv og overflater.

Tar en daglig status på overflater, kjøkken, rydding etc hver kveld mens mannen legger ettåringen, ca 30 min. Går i tillegg som oftest ca en vaskemaskin og en oppvaskmaskin pr. dag som jeg tar meg av i løpet av kvelden.

AnonymBruker
Skrevet

Clean as you go! F.eks skal du dusje så kan du vaske toalettet og dusjdører etter du har dusja. Skal du ta ut noe fra kjøkkenskapet ta en klut og vask det ene skapet eller alle overflater etc etc.. 

Anonymkode: 7cffd...fa4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Clean as you go! F.eks skal du dusje så kan du vaske toalettet og dusjdører etter du har dusja. Skal du ta ut noe fra kjøkkenskapet ta en klut og vask det ene skapet eller alle overflater etc etc.. 

Anonymkode: 7cffd...fa4

Lurt å smårydde og vaske slik (med unntak av at jeg ville vaska do før jeg dusja, ikke etter...)

Anonymkode: 134a4...338

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg innså nettopp at jeg og kjæresten så og si bare vasker før vi får besøk🙈 Heldigvis får vi relativt ofte besøk, men det er en litt dårlig tendens. 

Vi er to voksne uten barn, tipper vi hadde skapt tydeligere rutiner dersom vi hadde barn.😅

Anonymkode: 77d7d...ac6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stue+ kjøkken ryddes og tørkes over hver dag og etter behov etter måltider. 

Annenhver dag, mer ved behov tørker jeg over toalettene,vask og speil. 

Vaske klær/ tørke klær hver dag!! Bretter klær 2-3 ganger i uka (KJEDELIG!)

Støvsuger gang+ trapper ca annenhver dag. Robotstøvsuger går ca annenhver dag. 

Vasker gulv på bad ca 1 gang i uka.

Setter på oppvaskmaskin/ tar ut av den 1-2 ganger per dag. 

Går med søppel ca annenhver dag (kjedelig!!). 

Bytter sengetøy annenhver uke (KJEDELIG!!!).

Vinduer, vegger og tak… 🤔 Husker ikke sist 🤷‍♀️😅 

Vasket ovnen ordentlig for første gang på 5 år sist uke 🤣🤣🤣 Helt som ny den nå 👍

Anonymkode: be435...986

AnonymBruker
Skrevet

Adhd her, så jeg rydder og vasker litt her og der uten at det er noe rutiner rundt det. Kjøkkenet blir som oftest rydda mens middagen koker på plata. 

Anonymkode: 0a50d...975

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaster ikke bare for å kaste og gir ikke vekk tingene mine over en lav sko. Jeg har investert en del for å ha det slik jeg liker å ha det i hjemmet mitt.

Jeg har det rent og ryddig, alt har sin plass men jeg liker ikke den minimalistiske stilen da det ikke kjennes hjemmekoselig ut. Men jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg, det er ganske viktig.

Anonymkode: ae0e6...8a2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lite rutiner for renhold, eller, jeg tar helst litt nå og da. Kriteriet for når jeg skal gjøre noe er når det ikke lenger er bra, men før det blir forferdelig. Jeg har hatt tendenser til samlemani tidligere, men jeg har aldri vært materialist, så det store oppsvinget som minimalisme har hatt, har endret innstillingen min til det å eie ting og hva som gjør et hjem til et hjem. Jeg har noen få sentimentale ting, men ja, den store utfordringen er "i tilfelle jeg får bruk for det".  

En stor hjelp har også gjenbruksstasjonen vært. For jeg slipper å føle at jeg prakker på noen det jeg ikke vil ha selv, samtidig som jeg kan tenke at noen kanskje kan ha bruk for og like noe jeg ikke har bruk for og liker. Jeg har fått mer aksept for det å skifte mening, at jeg ikke trenger å beholde noe for evig bare fordi jeg hadde lyst på det en gang. Men jeg er også mye mer streng når det kommer til å skaffe nye ting, spesielt å kjøpe nye ting. 

Skrevet
Acer skrev (16 timer siden):

Hvordan  er din holdninger til ordens-og renholdsrutiner  i hjemmet, garasjen, bilen , loftet, og  din giverglede.. ?  Er du blandt dem som har samlemani, og vegrer deg for  gi bort noe eller har vansker med   kaste noe "i tilfelle ein får bruk for det " ?

Julegavene vi fekk i år  har forlengst fått sin plass saman med julegavene vi fekk i fjor, og året før. Til  neste Jul  har vi forlengst  overskudd på julenisser, og julepynt. m.m .  Da vår sønn flyttet fra egen bolig m/ garasje og plenty plass til mindre leilighet m/  bod  på 6 kvm. til oppbevaring var konklusjonen  at eit samler på altfor mye.  De fleste vegrer seg selvsagt for å gi bort "ting og tang" ein har fått i gave, men  kanskje er noen andre som kan ha bruk for dem, og bruktbutikken, og igjennbruk  kan vere eit brukbart  alternativ. Har ofte tenkt på at mange  av dem som står i desse  matkøer ikkje bare mangler mat, men også spill, leker, til barna, og kanskje mangler de en juleduk, eller e.l til jul.   

Rydder og vasker jevnlig, samler ikke på ting vi ikke bruker. Klær, sko og ting gis bort til gjenbruksbutikker. Det er vanskelig å få gitt bort møbler til gjenbruk nå, så møbler selges eller gis bort på Finn. 

Julegaver vi ikke bruker gis også bort, vi ser ikke noe poeng i å ha de stående og samle støv. Vi får heldigvis sjelden julepynt i gave, vi har nok som det er. Ga bort ganske mye før jul i fjor. 

Skrevet (endret)

Lykkelig og tilfredsstilt maximalist her:farvel: Å ha huset "fullt i tomt" er den rake motsetningen av både hva jeg trives med og hva jeg ønsker. Har ingen mål om å kvitte meg med noe bare for å kvitte meg med noe eller fordi det er blitt en trend. Men alt brukes, om det så blir brukt for å behage øye eller har en hjemmekoselig effekt. Ting som jeg virkelig ikke bruker, ikke passer inn, osv kastes eller gies vekk ja absolutt men ikke bare fordi det er trendy å være minimalistisk. Jeg skal tross alt trives i mitt eget hjem! Jeg har ingen møbelkatalog hjem men mye forskjellig dill dall som gjør meg både glad og øker trivselen min. 

Alt har sin plass. Hater rot og vasker gulvene hver fredag. Bad minimum to ganger i uken. Steikovnen kan jeg være litt sløv med, men den fikk seg en omgang før jul men kjenner jeg meg selv rett kan det bli noen måneder til neste gang. Lever stortsett aleine så det blir en 40 vask og en 60 vask i uken, klær brettes og legges på plass med en gang. Støv tørkes med jevne mellomrom. Vinduene blir tatt hver 3. måned. Jeg trenger ikke alltid at det ser helt nystrøket ut hos meg men jeg trives ikke i et rotehus.

Men det er to perioder i året jeg ikke er sånn super duper på husvask og det er når (hvis) vestlandet bader i høytrykk om sommeren og det er sol ifra en blå blå himmel.. Da sitter jeg ikke inne å tørker støv for å si det sånn.. og i desember før jul, da er det gavepapir her, Julepresanger der og huset ser ut som det gjør, da og gir jeg veldig blaffen før julevasken taes.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok i overkant glad i å kvitte meg med ting. Kaste eller gi bort til Frelsesarmeen. Det handler om latskap.. vi har tømt loft og kjeller og gått gjennom alt og kvittet oss med det meste. Fordi vi i hverdagen har lett for å sette ting i kjelleren, fremfor å kaste eller gi bort. Da hoper der seg opp.

noe selger vi, som vi kan få noe for. 
Har stort sett kun det vi trenger i huset, pluss pluss. Og er ikke noe samler. 
Jeg liker ikke rot og mye ting. 

Anonymkode: 91659...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...