AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Ja, altså: er det egentlig mulig å ha en BMI på 35-40 eller høyere over flere år uten forhøyet kolesterol, høyt blodtrykk, diabetes, smerter i knær og ankler osv osv osv? Anonymkode: 56874...86d 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har bmi 42. Har verken høyr blodtrykk, diabetes eller høyt kolesterol. Men er bare 36 Anonymkode: cb5c9...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Sikkert ikke over tid nei. Hadde selv rundt 40 i bmi en god stund, og ingen av de problemene du nevner - faktisk ingen vektrelaterte plager. Anonymkode: 061cb...342
Rødstrupa Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har bmi 42. Har verken høyr blodtrykk, diabetes eller høyt kolesterol. Men er bare 36 Anonymkode: cb5c9...cd1 Hjertet ditt kan umulig ha godt av det. Ta grep nå🤗♥️ Endret 5. januar 2024 av Rødstrupa 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 Mange kan leve godt med fedme i mange år, uten sånne plager. Husk at slanke folk kan også oppleve sykdom Jeg kjenner flere med diabetes 2, uten at de har vektproblemer. Anonymkode: d8c78...fc1 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 Ja, fullt mulig. Jeg har variert i mange år mellom bmi på 35-40 og alle «målinger» er normale. Veldig klar over at dette ikke er sunt og er nå på vei ned i vekt med wegovy. Men, er for så vidt «aktiv» og går tur med stor hund 30-40 min hver dag, litt lavt blodtrykk, ikke diabetes, normalt kolesterol og ingen smerter i ledd. Anonymkode: a206d...ab6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 Mange kan kan leve med sykelig fedme i flere tiår uten veldig store fysiske plager. Enkelte har jo vært feite siden tenårene. Men sannsynligheten for alvorlig sykdom er mye høyere om man er feit. Anonymkode: bdc6e...5dd 7
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 Over tid nei. Det går liksom fint helt til man treffer 50. Da orker ikke kroppen mer, men da er det forsent. Det er som med røyking. Man merker ikke skadene før mange mange år. Og når det smeller er det for sent.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, fullt mulig. Jeg har variert i mange år mellom bmi på 35-40 og alle «målinger» er normale. Veldig klar over at dette ikke er sunt og er nå på vei ned i vekt med wegovy. Men, er for så vidt «aktiv» og går tur med stor hund 30-40 min hver dag, litt lavt blodtrykk, ikke diabetes, normalt kolesterol og ingen smerter i ledd. Anonymkode: a206d...ab6 En tur på 30-40min er ikke aktiv 😂😂 Anonymkode: 9f988...f7c 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har bmi 42. Har verken høyr blodtrykk, diabetes eller høyt kolesterol. Men er bare 36 Anonymkode: cb5c9...cd1 Det hadde ikke jeg heller. Omtrent samme bmi. Så ble jeg 40 år og så gikk det rett i dass. Bare å begynne å forberede deg... Anonymkode: e3185...b40 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 Rødstrupa skrev (4 minutter siden): Hjertet ditt kan umulig ha godt av det. Ta grep nå🤗♥️ Driver med periodisk faste. Allerede gått ned åtte kg, så jobber med saken☺️ Anonymkode: cb5c9...cd1 3 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, fullt mulig. Jeg har variert i mange år mellom bmi på 35-40 og alle «målinger» er normale. Veldig klar over at dette ikke er sunt og er nå på vei ned i vekt med wegovy. Men, er for så vidt «aktiv» og går tur med stor hund 30-40 min hver dag, litt lavt blodtrykk, ikke diabetes, normalt kolesterol og ingen smerter i ledd. Anonymkode: a206d...ab6 Håper hunden din får mer enn 40 minutter mosjon til dagen... Anonymkode: e3185...b40 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #14 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, fullt mulig. Jeg har variert i mange år mellom bmi på 35-40 og alle «målinger» er normale. Veldig klar over at dette ikke er sunt og er nå på vei ned i vekt med wegovy. Men, er for så vidt «aktiv» og går tur med stor hund 30-40 min hver dag, litt lavt blodtrykk, ikke diabetes, normalt kolesterol og ingen smerter i ledd. Anonymkode: a206d...ab6 "Målingene" på vekten din er jo ikke normal. Normalvekt er BMI 18,5-25. Anonymkode: bdc6e...5dd 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 Kjenner flere med høy BMI som ikke feiler noe som helst og så kjenner jeg flere normalvektige som har høyt blodtrykk og hjerteproblemer. Man er da ikke garantert en frisk kropp uansett vekt, fordelen med å være normalvektig er jo at man får skikkelig hjelp for problemene sine og ikke bare beskjed om å gå ned i vekt så blir alt mye bedre. 😜 Man har selvsagt større sjanse for å få problemer på sikt med helsa med høy BMI er jo og en av grunnene for at folk alltid prøver å gå ned i vekt, ingen som har lyst til å blir syke men BMI er mer enn kalori inn og kalori ut, men det er en annen diskusjon. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Målingene" på vekten din er jo ikke normal. Normalvekt er BMI 18,5-25. Anonymkode: bdc6e...5dd Wow så flink du er som klarte å finne BMI skalaen, du er så god. Du forsto godt hvilke målinger hun meinte, om du ikke er på spekteret da i så fall beklager jeg. Anonymkode: 04315...c3a 9 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #16 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har hatt en BMI på over 50 i 29 år nå. Har perfekt kolesterol, normalt blodsukker, plagsomt lavt blodtrykk, ingen tegn til fettlever, ingen tegn til slitasjeskade noe sted annet enn i en skulder hvor leddet er anatomisk feil utformet fra fødselen av. Og ja, leddene ble sjekket i forbindelse med en utredning. Når det er sagt er jeg absolutt ikke frisk, sykdommene mine er bare ikke vektrelatert. Jeg skjønner også at det trolig vil komme plager på grunn av vekta etter hvert som jeg blir eldre (jeg begynner å pushe 50 nå). Anonymkode: 8a822...919 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #17 Skrevet 5. januar 2024 Jeg er 178 cm høy og veier 109 kg. Er 40 år. Har akkurat vært hos legen og blodtrykk, langtidsblodsukker, kolesterol osv er helt fint. Jeg har veid det samme i 15 år. Jeg har lipødem som bare blir verre og verre (men klarer heldigvis å beholde vekten og ikke gå opp mer). Anonymkode: 327dd...97b 1 2
SPOCA Skrevet 5. januar 2024 #18 Skrevet 5. januar 2024 Ja, det selvfølgelig mulig, men så må man se på årsakene til overvekten og hvor lenge man har vært det. Da jeg var toppidrettsutøver ble jeg regnet som overvektig på BMI-skalaen (rundt 35), men jeg var jo i superform og bedre trent enn veldig mange. Trente 20 timer i uka + konkurranser i helgene. Så kom jeg i en vond periode av livet, veide veldig mye, og deretter gikk ned 90 kg etter det. Og nå har jeg gått ned ytterligere kilo etter at jeg valgte å begynne med Wegovy (det handlet ikke om at jeg ikke klarte å gå ned i vekt, men det var for å øke forbrenning og for å endelig føle metthetsfølelse, kroppen har levd på sparebluss i mange, mange år). Uansett, jeg har aldri hatt høyt blodtrykk, jeg har veldig lav hvilepuls, lavt kolesterol, ingen diabetes osv. Jeg er veldig aktiv (jobber med barn, veldig aktiv jobb), bruker kroppen generelt mye. Er veldig sterk, og får alltid skryt av legene (jeg har flere grunnet kroniske sykdommer som ikke er relatert til overvekt) fordi jeg er så aktiv og i god form. Men klart, jeg ønsker jo å gå ned ytterligere ,og det gjør jeg, litt etter litt. Men det tar sin tid, når man har veid mye og man ikke ønsker å gå ned for raskt. 1 3
Fant80 Skrevet 5. januar 2024 #19 Skrevet 5. januar 2024 Ikke lat som dere ikke har besteforeldre som ikke er overvektige. Ikke nødvendigvis,men mer en ofte. Er vel bare å spørre de. Selv har jeg en gammel onkel som er veldig stor. 0 problemos. Vært stor hele livet. Er nå over 70. Som noen sa over - Man kan lett bli syk som tynn også. Er ganske tilfeldig. Man hjelper ikke akurat kroppen med å dytte i den kake hele livet,men det er likevel ikke ensbetydende med problemer. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #20 Skrevet 5. januar 2024 Ikke over tid. Genetikk spiller en stor rolle. Jeg har genetisk høyt kolesterol. Det spiller ingen rolle hvor sunt jeg spiser og hvor slank jeg er; det vil alltid være høyere enn det burde. Det betyr at blodårene mine ville gått med ganske så kjapt opp jeg ble overvektig. Samtidig har jeg naturlig veldig lavt blodtrykk (100/60) og lav hvilepuls (53) til tross for at jeg ikke trener annet enn gåturer med hundene. Har man god genetikk, kan man være i fedme-kategorien lenge uten tegn på problemer, men det VIL tære på kroppen og man vil til slutt merke det. Det er litt som med biler: noen bilmerker kan bære høy vekt over lengre tid før man ser at man må begynne å skifte ut dekk, fjærer, bremseklosser etc, mens andre bilmerker sliter i oppoverbakker fra første stund med ekstra last. Det vi vet er at fedme er ikke bra for kroppen uansett genetic makeup. For noen går det skjeis fortere enn andre. Anonymkode: a6fa8...dac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå