Gå til innhold

Tørke klær ute om vinteren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser at folk tørker klær ute om vinteren. Hvor lang tid tar det å tørke nå i - 20 gr? 

Anonymkode: e6038...e67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på verdensdelen det, men i Norge er det selvsagt bare tullball i disse dager. Det sier seg jo selv at du ikke kan henge ut fuktig tøy i kuldegrader og forvente at det tørker... 😂

Tror kanskje du ikke har lest det i det hele tatt, men at du skummet overskriftene i en eller annen nettavis der det trolig sto at det var smart å lufte tepper og sengetøy i den kulden vi har nå. Eller hur?

Anonymkode: 63e8e...cd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer vel litt an på verdensdelen det, men i Norge er det selvsagt bare tullball i disse dager. Det sier seg jo selv at du ikke kan henge ut fuktig tøy i kuldegrader og forvente at det tørker... 😂

Tror kanskje du ikke har lest det i det hele tatt, men at du skummet overskriftene i en eller annen nettavis der det trolig sto at det var smart å lufte tepper og sengetøy i den kulden vi har nå. Eller hur?

Jeg tror spørsmålet var stilt til de som vet at klær tørker i minusgrader, ikke til folk som ikke har peiling.

Anonymkode: c4c1f...c6a

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Klær tørker raskt ute i kuldegrader. All vanndamp transporteres raskt fra vått tøy til tørr kald luft. Frysetørring er også en effektiv tørkeprosess for mar, som frysetørret kaffe.

Klærne er stive og harde før de blir varme.

Anonymkode: 7ce5b...b02

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Klær tørker raskt ute i kuldegrader. All vanndamp transporteres raskt fra vått tøy til tørr kald luft. Frysetørring er også en effektiv tørkeprosess for mar, som frysetørret kaffe.

Klærne er stive og harde før de blir varme.

Det er masse videoer på tiktok nå om folk som har tørket klær ute, og så har de fryst til is. Og det betyr at alt vannet ligger igjen i klærne. Is = vann.

Anonymkode: cbedb...2c9

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sier seg ikke seg selv for klær tørker faktisk i minusgrader.  Så lenge lufta er tør så tørker klærne. Varm luft kan være mye mer fuktig enn kald luft. 

Anonymkode: 8959b...0d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er masse videoer på tiktok nå om folk som har tørket klær ute, og så har de fryst til is. Og det betyr at alt vannet ligger igjen i klærne. Is = vann.

Jeg har tørket klær ute hver vinter, og de fryser ikke til is, men blir harde. Når du tar inn klærne er de tørre. Vil du ha dem myke, kjør dem noen minutter i tørketrommel.  Det gjelder også det du tørker inne.

Ta deg er fysikkurs, så skjønner du kanskje vanndamptransport og partialtrykk. Vannet er borte, men tekstilfibrene blir harde.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så tørr som luften er nå tørker de på 5-6 timer. 

Anonymkode: 21d36...822

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da har de tatt inn klærne for tidlig.

Trikset er å vente til klærne blir myke igjen etter å ha frosset til is.  Da har fuktigheten "fordampet" (jeg vet at fuktigheten ikke fordamper, men jeg kom ikke på riktig ord i farten), og klærne er tørre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har de tatt inn klærne for tidlig.

Trikset er å vente til klærne blir myke igjen etter å ha frosset til is.  Da har fuktigheten "fordampet" (jeg vet at fuktigheten ikke fordamper, men jeg kom ikke på riktig ord i farten), og klærne er tørre.

Fukten fordamper, dvs blir vanndamp, siden den kalde lufta er svært tørr. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fukten fordamper, dvs blir vanndamp, siden den kalde lufta er svært tørr. 

Det er det vi sier på folkemunne, men det er ikke helt riktig ord.

Jeg måtte søke opp, og det riktige ordet er "sublimasjon", som også kalles "frysetørring".

https://www.klikk.no/bolig/ja-klart-du-kan-torke-klaer-ute-om-vinteren-2237496

Sitat

Frysetørking, rett og slett

Det er et forholdsvis enkelt prinsipp som trer i kraft når klær tørker ute i minusgrader. Det handler om det fagfolkene kaller sublimasjon og det som vi andre kanskje best kjenner som frysetørking.

Ifølge statsmeteorolog Kristian Gislefoss handler det om at iskrystaller fordufter.

– Det som skjer, er at de frosne vannmolekylene i klærne river seg løs og forsvinner, har Gislefoss uttalt til klikk.no.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Leser at folk tørker klær ute om vinteren. Hvor lang tid tar det å tørke nå i - 20 gr? 

Anonymkode: e6038...e67

Det kommer veldig an på luftfuktigheten. Min erfaring er at -20 ofte er bedre en +1-2-3-4 til  -4-5.

Tørkingen tar noen dager og kjennes forstatt litt fuktig på grunn av kulda så jeg tar en siste finish inne, 1-2 timer.

Den største gevinsten er mindre luftfuktighet inne, nummer to er at vasken tar mindre plass. 

Anonymkode: 32d22...381

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 mindre støv.

Anonymkode: 32d22...381

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det vi sier på folkemunne, men det er ikke helt riktig ord.

Jeg måtte søke opp, og det riktige ordet er "sublimasjon", som også kalles "frysetørring".

https://www.klikk.no/bolig/ja-klart-du-kan-torke-klaer-ute-om-vinteren-2237496

Sublimasjon er fra fast stoff. Fordampning fra vann. Mye av tørkeprosessen skjer før det fryser. 

Skrevet

Jeg henger mine klær på en veldig enkel henger. Og den står på badet med viften på full guffe. Tar en dag. Om kvelden henger jeg opp nye. Så går det sånn i sirkel. Bruker aldri tørketrommel. Har en stående, men kun i nød. 

Skrevet

Tørker klær inne og i tørketrommel hele året.  Men skulle jo ha hivd ut dyna nå ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på hva en tørker og hvor tørr lufta er. Det verste med å tørke klær i kulda er å henge opp den våte vasken, blir så kald på fingrene. 

Anonymkode: a3a0f...cae

AnonymBruker
Skrevet

Fra meg som hadde innlegg #2: Jeg må skamfull innrømme at jeg tok fullstendig feil, og beklager den eplekjekke kommentaren! En god lærepenge for en skråsikker besserwisser... 🙂

Sånn går det når en ikke valgte naturfaglinja på videregående i sin tid, og i tillegg har en bedre halvdel som har håndtert klesvask etc de siste 20 årene. (Men jeg yter min skjerv på andre områder). 😇

Men, det er alltid gøy å lære noe nytt!

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tørker ikke ute nå men lufter dem før jeg tar dem inn og lar det tørke foran varmepumpa. Merker de tørker raskere, så er nok noe med at vannet fordamper ja for det ryker godt av klærne.

Anonymkode: 6f07d...591

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har tørket klær ute hver vinter, og de fryser ikke til is, men blir harde. Når du tar inn klærne er de tørre. Vil du ha dem myke, kjør dem noen minutter i tørketrommel.  Det gjelder også det du tørker inne.

Ta deg er fysikkurs, så skjønner du kanskje vanndamptransport og partialtrykk. Vannet er borte, men tekstilfibrene blir harde.

Jeg også tørker hver vinter, og de blir tørre! 

Men det fysikkurset hørtes ekstremt interessant ut! 😄

Anonymkode: b2cc9...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...