Gå til innhold

Drapsmannen fra Kongsberg som drepte 5 personer krever å bli løslatt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Så det på nettet i stad og bare "Hæ!? Dette må være en spøk!". 

• Liker 5
Skrevet

Beviser vel i grunn at han på ingen måte er frisk. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Han ble dømt for å være utilregnelig og fikk tvungen psykisk helsehjelp i stedet for fengsel. Med andre ord, retten mente at han drepte fordi det klikka for han. At det klikker for folk har sammenheng med helse, situasjon, tid og sted, og hvor gal man er varierer (minner om at han tidligere år ikke var så gal at han drepte noen). Det er fullt mulig at han ikke  er like gal nå som da det klikka, ergo så reduseres behovet for tvungen psykisk helsehjelp.

Jeg mener at drap ikke skal være mer lovlig selv om det klikker for folk slik at de blir spenna gærne.  Tenk på de som dreper kona si. Scenario 1: Tiltalte sa han drepte fordi det klikka og han hadde blitt spik spenna gæærn: Tvungen psykisk helsehjelp. Scenario 2: Nøyaktig det samme men tiltalte sa at det svartnet fordi han var sjalu (som betyr klikka og spik spenna gæærn): Fengselsdom. (i eksemplene forutsetter jeg at psykiatriske sakkyndige er enige med den gale mannen for at dommen skal bli som i eksemplene).

Egro bør man vurdere å dømme de gærne, men gjøre en totalvurdering under soning om de skal overføres til galehuset, og flyttes tilbake til fengselet når de blir friske fra galskapen.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Skrevet
I Grosny skrev (3 timer siden):

Han ble dømt for å være utilregnelig og fikk tvungen psykisk helsehjelp i stedet for fengsel. Med andre ord, retten mente at han drepte fordi det klikka for han. At det klikker for folk har sammenheng med helse, situasjon, tid og sted, og hvor gal man er varierer (minner om at han tidligere år ikke var så gal at han drepte noen). Det er fullt mulig at han ikke  er like gal nå som da det klikka, ergo så reduseres behovet for tvungen psykisk helsehjelp.

Jeg mener at drap ikke skal være mer lovlig selv om det klikker for folk slik at de blir spenna gærne.  Tenk på de som dreper kona si. Scenario 1: Tiltalte sa han drepte fordi det klikka og han hadde blitt spik spenna gæærn: Tvungen psykisk helsehjelp. Scenario 2: Nøyaktig det samme men tiltalte sa at det svartnet fordi han var sjalu (som betyr klikka og spik spenna gæærn): Fengselsdom. (i eksemplene forutsetter jeg at psykiatriske sakkyndige er enige med den gale mannen for at dommen skal bli som i eksemplene).

Egro bør man vurdere å dømme de gærne, men gjøre en totalvurdering under soning om de skal overføres til galehuset, og flyttes tilbake til fengselet når de blir friske fra galskapen.

Problemet er jo hvor godt man kan vurdere mentale helsen til et menneske. Mange kan ha øyeblikk der sinnet tar overhånd fullstendig. "Klikker" et lite øyeblikk.

• Liker 1
Skrevet
Concert skrev (2 minutter siden):

Problemet er jo hvor godt man kan vurdere mentale helsen til et menneske. Mange kan ha øyeblikk der sinnet tar overhånd fullstendig. "Klikker" et lite øyeblikk.

"For å kunne straffes må lovbryteren være tilregnelig på handlingstidspunktet. Lovbryteren er ikke tilregnelig dersom han på handlingstidspunktet er a) under 15 år, b) psykotisk, c) psykisk utviklingshemmet i høy grad, eller d) har en sterk bevissthetsforstyrrelse. Bevissthetsforstyrrelse som er en følge av selvforskyldt rus, fritar ikke for straff"

Straffeloven. 

Handler ikke om å klikke. I norsk rett, så kan man ikke dømmes hvis man oppfyller et av vilkårene a til b. Utfordringen med rettfølelse vil komme hvis personen hadde enn psykotisk tilstand med god mulighet til helbredelse. Et eksempel kan være en reaktiv psykose.

Hvis man skal prøve seg på et teoretisk eksempel så kan man tenke seg at noen ble psykotisk av en virusinfeksjon i hjernen, begår noen grusomme drap på grunn av dette, og så blir frisk. Det er klart at personen aldri hadde gjort det den gjorde hvis den ikke hadde fått denne virusinfeksjonen. Skal den da sitte i fengsel i mange år fordi den var uheldig og fikk denne smitten?

I dette teoretiske eksemplet, vil vel kanskje den alminnelige rettfølelse være i trå med loven. Men hvis noen på grunn av langvarig stress utvikler en reaktiv psykose (med omfattende vrangforestillinger og hallusinasjoner), vil folk flest fortsatt kunne akseptere enn frifinnelse, når det ikke er aktuelt med tvunget psykisk helsevern da personen har blitt frisk kort tid etter drapshandlingene?

• Liker 2
Skrevet

Han der kommer aldri ut..om så - fy faen for et land vi lever i..han kommer til å ta et liv om ikke flere så fort han er ute…🤯🥵😤😢😖

• Liker 2
Skrevet

Det burde vært livstid sikring av folk som dreper i psykose. Tar man bort rus og psykopati er det ofte lite psykose igjen. Studier gjort om utilregnelige drapsmenn viser det er de som i tillegg til å ha en psykoselidelse, også har psykopati/sosiopati/antisosial personlighet, er de som dreper eller utøver vold. Psykotiske uten slike trekk er harmløse. Psykopati er ikke noe som kan behandles bort, slik psykose kan. Ergo er sikring på sin plass. 

• Liker 2
Gjest Luksusbia
Skrevet

Han har rett til å kreve løslatelse, men håper han får mere hjelp og ikke slipper ut enda!

Skrevet
I Grosny skrev (6 timer siden):

Men det blir noe annet etter at han har gjort dette. Hvis han er ved sine fulle fem nå, da må han vel være veldig veldig redd for å bli så syk at han kan komme til å gjøre noe slikt igjen?

• Liker 1
Skrevet
kvinneguide skrev (2 timer siden):

Men det blir noe annet etter at han har gjort dette. Hvis han er ved sine fulle fem nå, da må han vel være veldig veldig redd for å bli så syk at han kan komme til å gjøre noe slikt igjen?

Umulig å si hva han er redd for.

Skrevet

Han kan jo ikke bli løslatt nå!

Han skjøt og drepte fem personer, og skadet flere med pil og bue! (Jeg ser fremdeles for meg videoen av en politimann med en pil i ryggen...)

Skrevet
Dumi2 skrev (9 timer siden):

Han kan jo ikke bli løslatt nå!

Han skjøt og drepte fem personer, og skadet flere med pil og bue! (Jeg ser fremdeles for meg videoen av en politimann med en pil i ryggen...)

Han var sinnsyk. Drepte masse folk. Kom på sinnsykehus i stedet for fengsel. Sinnsykehuset var sinnsykt bra, og han ble frisk i sinnet. Problem løst. Han kan vandre ut i byen som en fri og snill mann som ikke gjør sinnsyke ting igjen med mindre sinnsyken rammer han en gang til.

Innlegget er semi-ironisk. Jeg er ikke sikker på at det er riktig å stille mindre krav til ikkevoldelighet til sinnsyke. Jeg tror ikke det var sykdommen som drepte, men legger skylda på drapsmannen. Jeg krever at folk ikke skal gå rundt og drepe selv om de er splitter pine gale.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at han nok blir sittende der han er i lang, lang tid 😊 Han har nok sikkert lov til å begjære seg løslatt, men det kommer nok neppe til å skje 😊

• Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (13 timer siden):

Han var sinnsyk. Drepte masse folk. Kom på sinnsykehus i stedet for fengsel. Sinnsykehuset var sinnsykt bra, og han ble frisk i sinnet. Problem løst. Han kan vandre ut i byen som en fri og snill mann som ikke gjør sinnsyke ting igjen med mindre sinnsyken rammer han en gang til.

Innlegget er semi-ironisk. Jeg er ikke sikker på at det er riktig å stille mindre krav til ikkevoldelighet til sinnsyke. Jeg tror ikke det var sykdommen som drepte, men legger skylda på drapsmannen. Jeg krever at folk ikke skal gå rundt og drepe selv om de er splitter pine gale.

Jepp, så faller han tilbake, blir syk igjen, og...

• Liker 1
Skrevet

Han er farlig., og kan ikke slippe ut . Han har  kommet med trusler mot familien , før Kongsberg drapene, og han var  til behandling på DPS, dette uten at man fanget opp hvor farlig han var . 

Tviler på  at  de slipper han ut på mange år enda. Håper aldri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...