Gå til innhold

Har tenkt til å trene oftere, men blir så støl! Går det over?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spiller fotball og går på ski innimellom, men da blir jeg støl i flere dager etterpå. Er dette noe som til vanlig går over hvis man trener flere dager i uka? At det ikke blir så vondt og langvarig?

Innimellom vil da si en gang hver andre mnd😅

Anonymkode: 13360...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiller fotball og går på ski innimellom, men da blir jeg støl i flere dager etterpå. Er dette noe som til vanlig går over hvis man trener flere dager i uka? At det ikke blir så vondt og langvarig?

Innimellom vil da si en gang hver andre mnd😅

Ja! 

Anonymkode: 161dc...5bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja! 

Anonymkode: 161dc...5bf

Takk, da håper jeg ingen svarer nei! 😅 trenger motivasjon, og tanken på at jeg ikke skal være støl i flere dager etter trening gir meg håp 😄🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare er tegn på at du bruker andre muskler når du går på ski kontra fotballtrening.  
Veldig god kombinasjon , og det er bare gangsperre du kjenner. 
Det går over, og resultatet er at du blir bedre trent 

Anonymkode: 65ad5...44d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette vil gå over så fort du kommer inn i en god trenings rutine der du trener jevnlig (2-3 ggr uken). Går gjerne noen uker før stølheten og vondtene går over. Men den kommer fort tilbake hvis du tar for lang pause fra treningen dessverre. Iallfall etter min erfaring 😊

Anonymkode: 6e6e4...b2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du tøyer etter trening kan du redusere stølheten. Har trent i over 10 år og blir fremdeles støl til tider. Noen ganger vondt for å gå. Men jeg er i 50 årene så ting tar tid. 

Anonymkode: 3311f...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takker for alle svar!

Har prøvd å tøye, spesielt etter fotballtrening, men syns ikke det hjelper... Kanskje jeg ikke gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener flere ganger i uka og blir fortsatt støl. Ikke hver gang, men ofte. Men prøver å øke vekter jevnlig og varierer i øvelser, så mulig det er derfor. Selvfølgelig ekstra støl hvis det er en stund siden jeg har trena. Søstra mi er akkurat lik, så kanskje vi bare er sånn. Men vil tro det blir bedre hvis du øker hyppigheten. 

Anonymkode: 01860...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du trener en gang annenhver måned er det ikke rart du blir støl.

Anonymkode: 59f81...cbf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, når man trener hyppig tolererer muskulaturen det bedre. Med det sagt kan man fint få skikkelig gangsperr om man f.eks trener alternativt selv om man er godt trent. Kulde og stress kan og gjøre vondt verre. 

Anonymkode: a3f38...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du utsetter nå musklene for ekstrem belastning en sjelden gang. Selvfølgelig vil det bli bedre om du belaster musklene jevnere, både i intensitet og i hyppighet.

Nå gir du musklene dine absolutt ingen mulighet til å forberede seg på belastningen, og du gir dem ett "sjokk" hver gang. Klart de også protesterer da.

Jeg blir støl om jeg gjør uvante bevegelser. Jeg blir støl hver eneste vinter etter første snømåkkingen. I februar når kroppen er godt vant til snømåking kan jeg måkke hver eneste dag, og blir knapt sliten og aldri støl. Jeg trener styrke 2-5 dager i uken uten å bli støl, jeg løper lett 5-7 km uten å bli støl.

Anonymkode: bb464...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stemmer i det de andre her sier, den eneste grunnen til at du blir så fryktelig støl er fordi du gjør det for sjeldent. Gjør det oftere, så vil du slippe det.

Anonymkode: d9f0e...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det går over, men du må trene jevnlig (noen ganger i uka). Tøying hjelper ikke. 

Anonymkode: 468f7...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Takker for alle svar!

Har prøvd å tøye, spesielt etter fotballtrening, men syns ikke det hjelper... Kanskje jeg ikke gjør det riktig.

Neida, tøying hjelper ikke mot stølhet. 

Anonymkode: 8fcb6...e1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener 3-4-5 dager i uken og blir normalt aldri støl. 
Kun den første gangen jeg gjør noe nytt evnt. 

Anonymkode: 12e1f...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 19.10):

Neida, tøying hjelper ikke mot stølhet. 

Anonymkode: 8fcb6...e1b

Dette, av og til kan det til og med gjøre det verre fordi man strekker muskler som allerede har fått bank av trening.

Anonymkode: 89e88...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny belastning =støl. Det vil si at regelmessig trening gjør deg mindre støl. Men med en gang du øker belastning, blir du støl igjen. Det er en evig syklus, men du blir ikke klarer-ikke-å-gå-støl da. Cluet er å gå mer jevnlig på ski. 

Tøying hjelper ikke en dritt på stølhet, men å gå deg en rask tur, hjelper etter min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Prøv så får du svaret rimelig raskt:)

se også på hvile og kosthold om du avviker fra normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...