Gå til innhold

Vrangforestillinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i det siste fått noen kommentarer fra helsepersonell (ikke lege eller psykolog) om at jeg har vrangforestillinger. Tankene og opplevelsene jeg har gjør at jeg er usikker på om jeg egentlig eksisterer eller om andre gjør det eller om verden bare er en illusjon. Jeg vet at det er litt rare tanker, men samtidig kan jeg ikke noe for at jeg har de og hvordan jeg føler at det rundt meg er. Jeg trodde vrangforestillinger handlet mer om at man feks tror man er forfulgt av noen, eller tror at man har unormale evner og sånt? Dessuten har jeg ingen diagnose som gir vrangforestillinger, så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg i så fall skulle ha det. 

Er det egentlig greit at de sier at jeg har det når det ikke er blitt fastslått av lege eller psykolog? 

Anonymkode: f4257...000

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I hvilke situasjoner er det snakk om at du får sånne tilbakemeldinger ? 
Litt bedre å forstå hvis du forklarer litt mer 

Anonymkode: 5b3b8...fd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

usikker på om jeg egentlig eksisterer eller om andre gjør det eller om verden bare er en illusjon.

Om dette ikke er en vrangforestilling, hva er det da.

- Tro at man ikke eksisterer.

- Tro at andre ikke eksisterer.

- Tro at verden er en illusjon.

Alle tre, men spesielt den siste er en vrangforestilling.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I hvilke situasjoner er det snakk om at du får sånne tilbakemeldinger ? 
Litt bedre å forstå hvis du forklarer litt mer 

Har fått det av miljøpersonale da jeg var innlagt, og av en som jobber i et sånt psykisk lavterskeltilbud i kommunen jeg bor i. Har fått det i situasjoner hvor jeg har skadet meg selv fordi det ble for mye av det, og derfor prøvd å forklare hvorfor jeg skadet meg. Også skrev jeg veldig mye om det da jeg var innlagt, så fikk spørsmål om hva jeg skrev. Også har jeg snakket om det, da det er slitsomt å gå å tenke på det nesten hele tiden, så har prøvd å dele litt for at det skal være lettere. 

Blueberrymuffin skrev (Akkurat nå):

Om dette ikke er en vrangforestilling, hva er det da.

- Tro at man ikke eksisterer.

- Tro at andre ikke eksisterer.

- Tro at verden er en illusjon.

Alle tre, men spesielt den siste er en vrangforestilling.

Men det er ikke sånn at jeg sier at sånn er det og det er bestemt fakta. Det er bare det at jeg føler det og opplever det sånn, og da begynner å tenke mye på det. Men jeg tenker ikke at det nødvendigvis er en absolutt sannhet at det er sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres tøft ut.. mener de at det snakk om at du er en psykose-tilstand når dette skjer ? 
Du bør søke nærmere utredning og hjelp for dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som disse tankene tar såpass mye plass og at de påvirker deg negativt. Så jeg antar miljøpersonalet/ psykepleieren prøver å vise deg at disse tankene er vrangforestillinger og ikke «på ekte», som en form for realitetsorientering. 

Anonymkode: 3c6a8...15f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres tøft ut.. mener de at det snakk om at du er en psykose-tilstand når dette skjer ? 
Du bør søke nærmere utredning og hjelp for dette. 

Nei, det tror jeg ikke. De har bare sagt at jeg har vrangforestillinger også ikke sagt noe mer om akkurat det. 

Jeg går til psykolog og har nevnt noe av dette til ham, men han har aldri sagt noe om vrangforestillinger eller noe sånt, så da syns jeg det er litt rart at annet helsepersonell skal drive å kommentere det. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres jo ut som disse tankene tar såpass mye plass og at de påvirker deg negativt. Så jeg antar miljøpersonalet/ psykepleieren prøver å vise deg at disse tankene er vrangforestillinger og ikke «på ekte», som en form for realitetsorientering. 

Men det blir jo feil å kommentere at det er vrangforestillinger når det ikke er det. Vrangforestillinger er jo en relativt alvorlig psykisk tilstand. 

AnonymBruker
Skrevet

«Vrangforestillinger er oppfatninger som ikke samsvarer med virkeligheten. Forestillingene en person som sliter med vrangforestillinger har, er urealistiske, åpenbart urimelige og deles ikke av andre.» 

De fleste vil mene at både du og andre mennesker eksisterer, og at det er feil og urealistisk å tro at du og menneskene rundt deg er illusjoner. Min erfaring er at det er veldig vanlig at personen selv ikke oppfatter tankene som vrangforestillinger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at du filosoferer litt? Noen ganger kan jo alle tenke på livet og spørsmål som "eksisterer jeg egentlig"? Er normalt å tenke. Jeg tenker heller det er et problem dersom du føler det slik hele tiden. Tror også slike helsepersonell slenger rundt seg begreper de ikke har grunnlag til å gjøre.

Anonymkode: 3ea32...ff6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så veldig rart om man skulle få litt vrangforestillinger midlertidig når man er i en slik tilstand at man må legges inn. Man trenger ikke nødvendigvis ha en "vrangforestillingsdiagnose" for å gjøre det. Selv hallusinerte jeg i korte øyeblikk når jeg var syk med angst. Det er jo ikke vanlig å gjøre det når man har angst, men det var pga. lite søvn, lite mat og at stressnivået mitt var så høyt og hadde vært det lenge.

Anonymkode: ed4f1...347

Skrevet

Høyres ut som dissosiasjon. Er ei eiga diagnose. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...