sommermor Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEm4E9/barn-leker-ute-i-kautokeino I en barnehage i Kautokeino sendes barna ut for å leke selv i over 40 kuldegrader. Barna blir rastløse av bare å være inne. Det har jo også med at en må bare lære seg å takle kulde når en bor i Finnmark. Og det gjelder også å kle seg riktig og ha nok varme klær. Barna er ute i 15 til 20 minutter så det er ikke så lenge om gangen. I Kautokeino og Karasjok har de ikke en nedre temperatur for når barna ikke skal være ute. Det fungerer ikke der. 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Deler du et sammendrag av artikkelen? ☺️ Anonymkode: 473ff...d35 1
Gjest Sunfl0wer Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Helt supert at de går ut i all slags vær😁
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Godt vi ikke bor der da Anonymkode: bf18d...92b 4
Jadaomatte Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 Så lenge de voksne følger godt med, så går det vel greit? De må passe godt på ansiktet og at de har vottene på seg. Om det er fart i ungene, holder de seg noenlunde varme. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 Det hjelper nok at det stort sett ikke finnes innflyttere i kommunen så de fleste foreldre har vett til å kle barna sine skikkelig. Anonymkode: 7daa1...d5d 10
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 Bra de er ute! Barna trenger å leke og lære i naturen. Frisk luft er godt for hodet (både for barn og voksne). Blir helt galehus i barnehagen om man ikke skal gå ut døra ila dagen🤭 Anonymkode: 2756d...a34 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bra de er ute! Barna trenger å leke og lære i naturen. Frisk luft er godt for hodet (både for barn og voksne). Blir helt galehus i barnehagen om man ikke skal gå ut døra ila dagen🤭 Anonymkode: 2756d...a34 Neida, det blir det ikke om man har gode rutiner , deler i grupper osv Anonymkode: bf18d...92b 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 Er det egentlig bra for små barn å puste inn så kald luft? Anonymkode: fba56...f41 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Neida, det blir det ikke om man har gode rutiner , deler i grupper osv Anonymkode: bf18d...92b Alle barn fortjener å ut i frisk luft og bevegelse. De trenger å få utløp for energien sin , å ikke bli holdt tilbake fordi voksne syns det er for kaldt ute… Anonymkode: 2756d...a34 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det egentlig bra for små barn å puste inn så kald luft? Anonymkode: fba56...f41 Ikke for babyer/ barn under to år Anonymkode: 6695f...3f0 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Alle barn fortjener å ut i frisk luft og bevegelse. De trenger å få utløp for energien sin , å ikke bli holdt tilbake fordi voksne syns det er for kaldt ute… Anonymkode: 2756d...a34 Det var snakk om når det var veldig kaldt! Anonymkode: bf18d...92b
Luckiness Skrevet 5. januar 2024 #14 Skrevet 5. januar 2024 Jeg tenker de ansatte i denne barnehagen har gode rutiner for påkledning, sørge for aktiv lek for å holde varmen og observasjon for å tidlig oppdage om barna begynner å bli kald og bør gå inn. I tillegg er vel foreldrene vant til været, så barna har nok klær til å tåle en liten stund ute i kulden. 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 Når det er snakl om så kort tid og de følger evt råd fra kommunelegen er det vel greit det. De voksne følger med på barna, holder inne de med feks astma (jeg kan IKKE gå ut i 40 mi us med mine lunger... 20 minus er også krevende). Anonymkode: 69e8d...628
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #16 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var snakk om når det var veldig kaldt! Anonymkode: bf18d...92b Å hva er egentlig problemet med at det er kaldt? Anonymkode: 2756d...a34 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #17 Skrevet 5. januar 2024 I Kautokeino vet de å kle seg godt. De er vante til kulde, og vet hva de holder på med. Dessuten er det ofte vindstille, og da oppleves kulden helt annerledes enn ved vind. Jeg har bodd på kysten nordpå, og med iskald kuling ble barna holdt inne. Det ble da målt over 50 effektive kuldegrader på vindmåleren på flyplassen, og den vinden er vanskelig å kle ut. Anonymkode: a9af8...f20 9 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #18 Skrevet 5. januar 2024 sommermor skrev (47 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEm4E9/barn-leker-ute-i-kautokeino I en barnehage i Kautokeino sendes barna ut for å leke selv i over 40 kuldegrader. Barna blir rastløse av bare å være inne. Det har jo også med at en må bare lære seg å takle kulde når en bor i Finnmark. Og det gjelder også å kle seg riktig og ha nok varme klær. Barna er ute i 15 til 20 minutter så det er ikke så lenge om gangen. I Kautokeino og Karasjok har de ikke en nedre temperatur for når barna ikke skal være ute. Det fungerer ikke der. 15-20 min med mye klær og i aktivitet tenker jeg går helt fint, som de sier så må barna venne seg til det. Her i sør hvor det sjelden blir så kaldt er det litt annerledes. Mange av barna der jeg jobber har dårlige klær og ikke er de vant til veldig kulde heller. Å sende dem ut i 20 minus i tynne dresser og dårlige vintersko gjør vi ikke. Anonymkode: b9719...0d5 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #19 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 15-20 min med mye klær og i aktivitet tenker jeg går helt fint, som de sier så må barna venne seg til det. Her i sør hvor det sjelden blir så kaldt er det litt annerledes. Mange av barna der jeg jobber har dårlige klær og ikke er de vant til veldig kulde heller. Å sende dem ut i 20 minus i tynne dresser og dårlige vintersko gjør vi ikke. Anonymkode: b9719...0d5 Det er jo også en vesentlig forskjell. Gode klær! Man skal ikke gå ut for en hver pris. Hvis barnet ikke har gode nok klær så er det absolutt ikke til barnets beste å gå ut. Vi har vært mye inne med småbarnsavdelinga her i Trøndelag i vinter. Det har ikke vært så kaldt i temperatur alltid, «bare» 12 minus her i dag men iskald vind. Vi var ute med de eldste (2-3åringene) på småbarn (i vår barnehage har barna stort sett gode klær), men måtte gå inn med alle etter 45minutter. De fleste klarer vi å fenge og holde i aktivitet, men noen måtte vi ta med inn etter 20 minutter fordi de ble for passive og klarte ikke å holde varmen. De yngste (ettåringene) har vi holdt inne hele denne uka. Anonymkode: 4f999...0c4 2
KraKriAm Skrevet 5. januar 2024 #20 Skrevet 5. januar 2024 Skulle tro folk er vokst opp i Spania. Brukes det varme og fornuftige klær, sko og tilbehør er det ikke farlig å være ute i kulda. Vurdere innedag og passe godt på de helt minste selvfølgelig. Er på vokst opp på Østlandet og det var vanlig med mye snø og minus 20, vi lekte ute i all slags vær. Sikkert ikke i 5 timer i slengen, men nå høres jo folk litt vel engstelige for veldig mye. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå