Gå til innhold

Burde jeg skjønt at svigers forventet hjelp til å måke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De er velstående mennesker på straks 70 begge to nå. Svigermor er har veldig vondt i ryggen, men svigerfar er frisk og rask. 

De har fått hjelp til å måke innkjørselen av en traktor med brøyteskjær de huka tak i og betalte et par hundrelapper, men ville visst ha hjelp til å måke terassen også (uten at de formidlet dette til oss). Det har jo vært sinnsyke mengder med snø. Snø som vi ikke fikk måket vekk selv, når det begynte, fordi vi var bortreist nyttårshelga og ikke kom hjem før mandag kveld. Skoler og barnehager stengt. Min samboer var hjemme med barna på tirsdag mens jeg var på jobb 12,5 timer. I tillegg satt jeg meg fast hjem fra jobb så det ble sent. Dagene etterpå var vi begge på hjemmekontor og skulle forsøke å gjøre en jobb mens tre unger løp rundt her (sendte eldstemann etterhvert). 

De bor bare et par minutters gange (når det ikke er så mye snø da) unna oss. De har ikke spurt om hjelp. Nå kommer det frem at de ikke ville klare å måke terassen uten hjelp og fikk hjelp av en nabo. Og gnir dette laaangt opp i ansiktet til min samboer. Sier også at hennes andre sønn tilbød seg å FLY ned fra vestlandet for å hjelpe (har ikke unger, men har jobb). Men de spurte aldri oss? 

De hjelper aldri oss. De hjalp ikke til med jula, de hjelper ikke til med barnepass, kjøring eller noe som helst. De gir gaver til barna til jul, men bare noe småtteri. Sånn har det i grunnen alltid vært. 

Burde jeg forstått at svigers forventet hjelp fra oss mht. måking? 

Anonymkode: 170fe...8d0

• Liker 3
  • Hjerte 12
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra det du skriver er dette mennesker dere med fordel kan holde på en armlengdes avstand fordi de har en giftig måte å kommunisere på. 

Men nei dere trenger ikke tenke på at dette var noe dere skulle ha forstått. Voksne fornuftige mennesker forstår at verandamåking kommer langt bak i leksa når det gjelder oppgaver for en småbarnsfamilie med fulle jobber, og forholder seg deretter.

• Liker 23
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Det at de gir barna «småtteri» i gaver. Hva i all verden har det med dette å gjøre?

Anonymkode: 9b963...479

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, synes det bør være en selvfølge å hjelpe sine foreldre. Dessuten bor de så nære at det iallfall ikke er noe argument. Du nevner deres økonomi og ‘’litt smålighet’’ men det ville jeg ha hevet meg over. De virker litt’’passiv agressive’’ men igjen så synes jeg man bør stille opp. Det er tydelig at dere ikke bldrar noe særlig når den måkingen av terassen ikke var i deres tanker samt st du stiller spørsmål i dette forum. Dersom dere blir litt mer rause mot dem kan det faktisk hende de er rause tilbake. Barnevakt i ny og ne mm. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tenker jeg dere burde skjønt ja, mye snø og de er gamle 

Anonymkode: d508d...a12

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det tenker jeg dere burde skjønt ja, mye snø og de er gamle 

Det er en terrasse. Den er det neppe veldig viktig å få måket omgående midt i et pågående snøkaos. 

• Liker 29
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (3 minutter siden):

Ja, synes det bør være en selvfølge å hjelpe sine foreldre. Dessuten bor de så nære at det iallfall ikke er noe argument. Du nevner deres økonomi og ‘’litt smålighet’’ men det ville jeg ha hevet meg over. De virker litt’’passiv agressive’’ men igjen så synes jeg man bør stille opp. Det er tydelig at dere ikke bldrar noe særlig når den måkingen av terassen ikke var i deres tanker samt st du stiller spørsmål i dette forum. Dersom dere blir litt mer rause mot dem kan det faktisk hende de er rause tilbake. Barnevakt i ny og ne mm. 

Du jeg har vært så raus at du kan faktisk ikke ane det. Jeg har prioritert dem over oss så lenge.

Etter å ha valgt vekk å gi min mann bryllupsgave når vi giftet oss (der røk den anonymiteten) så har jeg valgt vekk å prioritere dem.  Det vil si at jeg har ikke dårlig samvittighet. Da burde kanskje svigerfar hatt dårlig samvittighet for at ikke han måket en liten vei for oss når vi kom fra tur mandags kveld? Jeg mener ikke han burde ha gjort det eller ha dårlig samvittighet for at han ikke gjorde det, altså. 

Jeg bare lurer på om det er noe vi burde skjønt av oss selv, at de forventet hjelp med å måke terrassen. Skjønner at du synes det. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Det er en terrasse. Den er det neppe veldig viktig å få måket omgående midt i et pågående snøkaos. 

Det kommer da heøt an på, kanskje har de noe stående der som må måkes

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det at de gir barna «småtteri» i gaver. Hva i all verden har det med dette å gjøre?

Anonymkode: 9b963...479

De har masse penger, som de velger å bruke på seg selv istedenfor andre. De kan bruke dem til å leie noen til å måke. 

• Liker 13
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det kommer da heøt an på, kanskje har de noe stående der som må måkes

Da formidler man det. Man antar ikke at andre skal forstå det uten at det blir sagt. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde ikke skjønt det, men nå er ikke jeg den som skjønner hint heller.. Uansett om jeg hadde skjønt det hadde jeg ikke brydd meg, mannens foreldre, han oppgave å skjønne hint/spør deg om hjelp.  Eventuelt dårlig samvittighet får mannen din ta seg av.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du jeg har vært så raus at du kan faktisk ikke ane det. Jeg har prioritert dem over oss så lenge.

Etter å ha valgt vekk å gi min mann bryllupsgave når vi giftet oss (der røk den anonymiteten) så har jeg valgt vekk å prioritere dem.  Det vil si at jeg har ikke dårlig samvittighet. Da burde kanskje svigerfar hatt dårlig samvittighet for at ikke han måket en liten vei for oss når vi kom fra tur mandags kveld? Jeg mener ikke han burde ha gjort det eller ha dårlig samvittighet for at han ikke gjorde det, altså. 

Jeg bare lurer på om det er noe vi burde skjønt av oss selv, at de forventet hjelp med å måke terrassen. Skjønner at du synes det. 

Med det været nå ville jeg forventet at man spurte om de trengte hjelp ja 

Anonymkode: 7634f...ba1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (4 minutter siden):

Da formidler man det. Man antar ikke at andre skal forstå det uten at det blir sagt. 

Du om det

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (16 minutter siden):

Det er usosial oppførsel som har sine konsekvenser som at andre (b.l.a. familie) holder seg unna. Men TS kan for all del si direkte hvis svigers, mot formodning, skulle spørre direkte hvorfor TS holder seg unna. Men det er jo svært usannsynlig at svigers gjør. 

Anonymkode: 75faf...ea1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå kommer det frem at de ikke ville klare å måke terassen uten hjelp og fikk hjelp av en nabo. Og gnir dette laaangt opp i ansiktet til min samboer. Sier også at hennes andre sønn tilbød seg å FLY ned fra vestlandet for å hjelpe (har ikke unger, men har jobb). Men de spurte aldri oss? 

Jeg skjønner ikke helt hvor det kom frem at de forventet hjelp fra dere. Jeg ser jo at her ligger det veldig mye mer bak din reaksjon, men jeg skjønner ikke helt hva de har gjort feil her. Til spørsmålet om dere burde skjønt, så tenker jeg at hvis man trenger hjelp til noe så bør man kommunisere det. Så nei.

Anonymkode: 66ea7...8d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du bitter for noe? Høres ut som de behandler dere dårlig generelt?

Anonymkode: 3123a...75a

• Liker 1
Skrevet

Om man trenger hjelp, så spør man. Andre folk er ikke tankelesere. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

På en måte burde dere kanskje forstått at de ønsket hjelp. MEN høres ut som om dere har hatt hendene fulle, og jeg ville nok i lignende situasjon sagt at «jeg skulle gjerne hjulpet til, men vi har ikke kapasitet til det».

Anonymkode: b2db2...284

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det ligger masse historikk bak her, som jeg ikke kjenner til. 

Jeg er enig med deg, at svigers må belage seg på å klare seg selv. Akkurat som småbarnsforeldre må. 

Og hvis de allikevel forventer hjelp fra dere er det to forutsetninger:

1 De må si ifra. Ikke bare «forvente»

2 De må yte noe tilbake (enten nå, eller at de gjorde det da de var yngre/sprekere)

Å mene noe annet blir bare dustete. Men du virker litt irritert når du skriver, og det er mange på KG som kun klarer å si seg enige med de som er selvutslettende/grenseløst diplomatiske. 

Anonymkode: d7e94...3d8

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ja om du har helsa i orden. Men terasser, inngangs parti osv er utrolig dårlig utformet i Norge tatt i betraktning vinter. Om du har noe snekker kunskap prøv å foreslå ombygging som forhindrer snø på altanen for fremtiden. Bygge tak over samt levegger er som oftest ikke allverdens med kostnad

Anonymkode: 8a72c...024

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...