Gå til innhold

Hvilke oppdragelsesmetoder bruker man på kattunge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å vise at det ikke er greit å hoppe på benker og bord, klore på møbler osv? Vi sier ganske bestemt nei og tar katten ned fra bord og benk og ved kloring forflytter vi pusen til klorestativene, uten at noe av dette ser ut til å hjelpe.

Anonymkode: 5af85...8b9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje katten bare forstår engelsk, eller polsk? 

det er en KATTUNGE, den forstår ikke "nei". 

Anonymkode: 4e49c...6a1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er nok vanskelig selv pusejenta til min avdøde far er nå 17.5 år og går på bordet og holder meg med selskap ved middagsbordet  klore på møbler gjør hun ikke mer Tussegutt på 9 år klorer heller ikke mer 😻😻

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For å vise at det ikke er greit å hoppe på benker og bord, klore på møbler osv? Vi sier ganske bestemt nei og tar katten ned fra bord og benk og ved kloring forflytter vi pusen til klorestativene, uten at noe av dette ser ut til å hjelpe.

Vi hadde en liten sprayflaske med vann stående, når kattungen gjorde noe vi ikke ville den skulle gjøre ga vi den en liten dusj. Pus lærte fort. Om mulig gjør det så katten ikke ser at dere spruter på den.

Endret av Kjetil E
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjetil E skrev (8 minutter siden):

Vi hadde en liten sprayflaske med vann stående, når kattungen gjorde noe vi ikke ville den skulle gjøre ga vi den en liten dusj. Pus lærte fort. Om mulig gjør det så katten ikke ser at dere spruter på den.

https://www.agria.no/katt/a-fa-en-kattunge/
«Du bør ikke sprute vann på katten, kjefte eller straffe den på noen annen måte dersom katten gjør noe den ikke skal. Dette vil bare ødelegge forholdet mellom dere.

Ved uønsket adferd gjør jeg ingenting annet enn å bare løfte katten bort og ikke gi dem noe ytterligere oppmerksomhet bortsett fra det.Dette har vi gjort på alle kattene her i hus og de lærte fort :) 

Anonymkode: 858b3...83a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ved uønsket adferd gjør jeg ingenting annet enn å bare løfte katten bort og ikke gi dem noe ytterligere oppmerksomhet bortsett fra det.Dette har vi gjort på alle kattene her i hus og de lærte fort :) 

Gjort akkurat det samme selv og funker her også

Endret av Diamant20
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter har tillit til deg til du viser ar du ikke fortjener den. Og du kan ikke forklare noe til den for å fikse det. Da blir det ganske idiotisk å ødelegge det over en kjøkkenbenk mens pus er liten. Katter forstår ikke regler om kloring og kjøkkenbenker av seg selv.

Det er bare en ting som virker om du vil beholde den tiliten og få puser som samarbeider med dine ønsker:

positiv forsterking, samme som anbefales til barn og hunder. 

som ab over skriver overse negativ adferd, evt avled pus, og overøs den med skryt og positiv oppmerksomhet når den gjør ønsker adferd. Da vil du se pus vokser og deres relasjon vokser. 

Og takk for at du spør hvordan du skal løse problemet, og for alt i verden ikke rop eller sprut vann på pus. 

Anonymkode: b4dc6...6e3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Å klore med neglene på klosestativet når pus klorer feil seg, men du lokker og avslutter med at pus er flink hjelper også. 

min pus er blir syv i år og, hun løper til kloreplassen for å vise meg hvor flink hun er daglig enda.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (45 minutter siden):

Klart det fungerer - men man bør vi ikke drive med dyremishandling av den grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tatt kattungen fra møblene, og vist den klorestativet. Det må gjentas flere ganger, men etter mye jobb og frustrasjon så har de da lært.

Du kan legge aluminiumsfolie på bord og benk, så slutter den temmelig kjapt sies det.

Anonymkode: 66e94...f0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å klore med neglene på klosestativet når pus klorer feil seg, men du lokker og avslutter med at pus er flink hjelper også. 

min pus er blir syv i år og, hun løper til kloreplassen for å vise meg hvor flink hun er daglig enda.

Det gjør kattene her også! De blir så stolte når jeg skryter av hvor flinke de er til å kvesse klørne på klorestativet🫶🏼

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi freser til kattene når de gjør noe de ikke skal, og hjelper ikke det så flytter vi på enten katten eller tingen (det som er enklest), de lærer veldig fort at fresing betyr "nei", det er jo sånn kattemor gjør også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Klart det fungerer - men man bør vi ikke drive med dyremishandling av den grunn. 

Det er ikke dyremishandling å sprute vann på en katt men en sprayflaske.

Anonymkode: 14bfc...557

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan man oppdra katter? 

Anonymkode: 38251...c71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min gamle katt går på bordet.Jeg har klorestativ som han klorer på. Da holder han seg unna å klore på møbler. Det er vanskelig å oppdra en katt. Kanskje du ikke burde ha noe katt? 
Du må tåle å ha dyret der. Kanskje han går på bordet men hva så? Jeg har aldri oppdratt mine katter. Men de har klart seg greit fordet. 

Anonymkode: d7450...cff

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Min gamle katt går på bordet.Jeg har klorestativ som han klorer på. Da holder han seg unna å klore på møbler. Det er vanskelig å oppdra en katt. Kanskje du ikke burde ha noe katt? 
Du må tåle å ha dyret der. Kanskje han går på bordet men hva så? Jeg har aldri oppdratt mine katter. Men de har klart seg greit fordet. 

Anonymkode: d7450...cff

Jeg er forsåvidt enig med deg i at man må tåle dyret. Og tillate dem å utfolde seg, men man kan absolutt oppdra katter. 

Mine bruker vannklosett, som sparer meg for masse kattesand og sandkasserensing. De viser så å si aldri «uønsket adferd». Reglene er å ikke klore på møblene, ikke gå på kjøkkenbenken eller bord som vi spiser av. De greier å skille mellom ulike benker og ulike bord. Og å «oversette» det til når de er på besøk. De kommer på tilkalling uavhenging om de er inne eller ute. Og leker med pinneleke etter tur, basert på hvilket navn jeg bruker. (Ellers tar ene pusen over, mens andre trekker seg).

Begge kan flere forskjellige triks vi har kommet frem til sammen, men de er ikke de samme, siden de tolker oppgaver på ulike måter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, det er det. 

Hadde du brukt samme metoden på et barn? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...