Gå til innhold

Hvorfor "glemmer" man å puste når man har angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres jo helt idiotisk ut. Men jeg tar meg selv ganske ofte i at jeg ikke puster. Det er som om jeg holder pusten. Jeg legger ikke merke til at jeg stopper å puste, men legger merke til det etterhvert at jeg plutselig ikke puster. 

Hva er egentlig grunnen til det? Det går jo ikke å glemme å puste...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bra spørsmål! Følger. 

Anonymkode: 6ac92...840

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi kroppen og muskelcellene går i frys-modus og spenner seg. 

Anonymkode: d597e...92e

• Liker 4
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Stoltskeiv said:

Det høres jo helt idiotisk ut. Men jeg tar meg selv ganske ofte i at jeg ikke puster. Det er som om jeg holder pusten. Jeg legger ikke merke til at jeg stopper å puste, men legger merke til det etterhvert at jeg plutselig ikke puster. 

Hva er egentlig grunnen til det? Det går jo ikke å glemme å puste...

Tenker det er gamle tannhjul fra tiden vi ikke var på toppen av food-chainen.

Ved å fryse til, så tiltrekker man seg også mindre oppmerksomhet, litt som katter som plutselig oppdager et annet dyr.

Edit: For å utrede dypere, så har vi klart å klatret oss på toppen av food-chainen fordi vi har mange "funksjoner" som er effektiv til svare på så utallige mange type farer som kan være ute etter å ta livet av oss. I disse "fredelige" tider så trenger vi egentlig ikke disse systemene, men vi kan ikke slå dem av.

Ta hyperventilering som eksempel - Hvorfor i alle dager har vi en ukontrollerbar pusting som om hjertet skulle sprenge ut av brystkassen? Jo fordi i en plutselig fare så trenger vi eksplosiv styrke og utholdenhet til å løpe og kjempe. Systemet vet ikke at sabeltann tigre er for lengst utdødd, men den aktiveres fordi du, f.eks rett før du skal holde en offentlig tale tror at du er i fare og pøser kroppen med oksygen og adrenalin for å gi deg en fordel.

Endret av umAxa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg slutter å puste, kan jeg høre andre lyder bedre. Jeg er helt, helt stille og lytter med hele meg. Om noen lager lyd da kan jeg bli veldig irritert, helt ute av balanse, for da hører jeg ikke lenger. 

Jeg tror det handler om opplevde traumer. Jeg har i alle fall vært i veldig mange situasjoner der akkurat det å være så stille og høre etter fare var ekstremt viktig. 

Anonymkode: 7b708...877

AnonymBruker
Skrevet

I fryktmodus har man flere forsvarsmekanismer. Første er flight, man bruker all energi på å flykte. Har man ikke fluktmuligheter så er det fight-modus. Begge deler er ganske så viljestyrte og modene beslutningsprosesser. Om det man står ovenfor ikke kan bekjempes så er neste steg freeze-modus. Det er en ikke-viljestyrt (autonom) og umoden prosess i kroppen. Da må man gjøre seg usynlig for å deeskalere og virke uinteressant. Kroppen regulerer ned hjerterytme blodtrykk, respirasjon og temperatur og man får tunellsyn. Hjernen kobler ut forsyning til alt annet enn det helt basale nødvendige for overlevelse. 

Anonymkode: 154ff...2ba

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I fryktmodus har man flere forsvarsmekanismer. Første er flight, man bruker all energi på å flykte. Har man ikke fluktmuligheter så er det fight-modus. Begge deler er ganske så viljestyrte og modene beslutningsprosesser. Om det man står ovenfor ikke kan bekjempes så er neste steg freeze-modus. Det er en ikke-viljestyrt (autonom) og umoden prosess i kroppen. Da må man gjøre seg usynlig for å deeskalere og virke uinteressant. Kroppen regulerer ned hjerterytme blodtrykk, respirasjon og temperatur og man får tunellsyn. Hjernen kobler ut forsyning til alt annet enn det helt basale nødvendige for overlevelse. 

Anonymkode: 154ff...2ba

Du framstiller det som en slags trinnvis prosess, men det stemmer ikke. Du glemte forøvrig fawn, hvor man overgir seg/pleaser for å redde seg selv. 

Det stemmer heller ikke at fight/flight er viljestyrte prosesser. 

Anonymkode: 7b708...877

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...