Lawyam Skrevet 8. januar #21 Del Skrevet 8. januar (endret) Jeg svarte han som ville ha det til at det var klarsynte som inviterte og holdt amatørforestilling, men at det var motsatt og at klarsynte evner var noe mer enn empati, så han behøve ikke å ha blandet inn klarsynte her. Han behøver hellrr ikke klandre publikum for at noen inviterer dem på scenen. Det var ikke på en klarsynts initiativ. Hva som var så ille med empatien når det ble bedt om empati, skjønte ikke heller jeg så jeg sa i fra om det. Hvorfor skal klarsynte få skyld i noe de ikke er en del av? Jeg har ikke skrevet noe negativt om ts, så ta den beskyldningen på egen kappe om du ønsker hun skal ta det opp slik. Jeg svarte han og har ikke svart henne. Jeg fokuserte på hans spørsmål om klarsyn. Med vilje, fordi jeg ikke trodde på at å søke empati er riktig. Det er noe man får og ikke søker aktivt etter, men om noen søker etter empati får de vel det en tid fremover. Det er ikke klarsyntes feil om noen blir lurt til å tro de snakker med en klarsynt eller om de etterlyser klarsynte på et forum. Klarsynte skal se objektivt der andre ikke klarer det fordi de er så mye indre følelser så de klarer ikke å se objektivt på det selv. De er trenet opp til å ikke reagere med å synes så synd på dem som oppsøker dem at de ikke har hjerte til å fortelle dem noe annet enn mamma kan slik at barnet får sove. De er trenet opp til å ikke la seg vippe av pinnen fordi hvis de gjør det når de hører de verste historier blir de empatisører. Klarsynthet ER ikke empati. Empati er ikke klarsyn! Empati er evne til medfølelse, men empatien blir iverksatt når vi hører eller ser noen har det tungt og når noen fremlegger hvor tungt de har det og vi ser og hører tårer og fortvilse er det en reaksjon som fremkaller et behov for å trøste og klappe og si; 'dette kommer til å gå bra, vennen min, det går over og snart skinner sola igjen'. Ingen sier det motsatte uten at de er onde og ingen klarer å motstå å få medfølelse heller, men når da noen ber om å få klarsynt hjelp så la dem få det og ikke ha så lite respekt for dem at dere løper til med empati under et dekke av å ha klarsyn, men klarsynte bør få lov å slippe å få bli sammenlignet med noen som ikke er det. Klarsynte jobber under fire øyne og ikke som sirkusartister. 'Alle' som ber om klarsynt hjelp vil ha hjelp innerst inne, men noen vil bare ha svarene de ønsker å få, de vil bare ha empatien og godfølelsen som vil ha sin virkning mindre enn firetyve timer og er brannslukking. Hvis behovet for å vise empati er der er det ingenting i veien å si; 'jeg føler med deg og gjerne føy til alt det andre som sies, men spesifiser at det ikke er klarsyn da slik at noen ikke blir møtt med falske forhåpninger, men forståelse. Fordi i møte med en klarsynt vil ikke hovedfokuset være å være forståelsesfull, men å se om det ligger noe til grunn for det som har hendt og prøve å få fokuset over på hva som kan gjøres for å få det lettere slik at den vonde perioden kan gå over eller de kan mestre den på en helt annen måte enn å indirekte eller direkte fortelle personen at 'du må få snakket med flest mulig mennesker og høre at de har medfølelse med deg og når du har fått det vil du få det bedre. For da kommer vennene dine og partneren til å forstå deg...'. Når problemet ikke ligger i at de ikke forstår, men at hen ikke forstår at de forstår, hva da? Det er det dårligste rådet noen kan nå - fordi noen behøver hjelp til det som fører til det store behovet for det. Det kan ikke medfølelse alene hjelpe til med, selv om det der og da føles som hjelp når noen får delt alle følelsene og får respons kan noen ikke fortsette å behandle det store behovet noen har for å bli sett og forstått med å forsøke å mette det på den måten i lengden og ikke bli møtt slik. Det er ikke bærekraftig. Venner og kjæreste skal ikke måtte se på noen som de må ha mest mulig empati med for å kunne elske dem. Noen må ikke lære at for en dag å forstå at de er elsket må de få fyllt opp med nok empati først. Klarsynte hadde ved slike henvendelser bedt dem snakke med psykolog fordi det tar tid å snu et usunt tankemønster og psykologen hadde IKKE gitt noen enda flere verktøy for å finne ut hvordan få empati må vite. De må få bort den lave selvfølelsen og bli sikker i seg selv og lære at selvfølelse må bygges opp innenfra fordi de har det i seg, ved å få snudd tankene bort fra at de behøver publikumsklapp for å være godkjent. Det er alle enig om så heller ikke helt elemetære ting er klarsynthet. Noen søker jo egentlig applaus, men søker den desverre via det å få mest mulig empati - og får det....? Hvis jeg skulle gå på konsert vil jeg da aldri gå bort til artisten og fortelle ham at jeg har empati og spurt om han trengte å snakke ut... Det er et stort spenn mellom applaus og empati. Normalt ønsker ingen å ha et publikum som føler empati med seg, men ha et publikum som applauderer er ønskelig og for å få det inviteres ikke til empatistund. Før du gulper opp noe mer vil jeg bare si at jeg har forståelse for ts og at hun har det vanskelig, men at det ikke er klarsynt hjelp hun har behov for, men hjelp til å elske seg selv. Det kan hun få hos psykolog, men ikke ved å forsøke å føle seg elsket eller sett med å lete etter empati da det å elske noen og se på dem sympati ikke er samme slags kjærlighet. Endret 8. januar av Lawyam 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå