Gå til innhold

Jeg drikker ikke alkohol lengre, hvordan forholde meg til venner og festing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den siste tiden (året) har jeg nesten ikke drukket alkohol. Jeg blir så dårlig av det og fungerer ikke neste dag og sover selvsagt ekstremt dårlig den natten uavhengig om det er 1-5 glass med vin. Så jeg har kutta ut en del fester (er i 30-årene).

Jeg er fornøyd og alt er bra. MEN, jeg får stadig kommentarer at jeg er døv og kjedelig og "kom igjen da" når det er fester og jeg drar tidlig hjem. Hater fulle folk, så jeg drar hjem når promillen øker.

Hva sier jeg til de som kritiserer meg?

Anonymkode: 23bdb...6b9

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å gjenta du blir dårlig av alkohol til de blir vant til det. 

Folk som tar sunnere livsvalg kan bli et uvelkomment speil for noen 

Anonymkode: eab84...b1b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette venner eller "venner"?

De høres veldig umode ut til å være i 30 årene.

Jeg hadde sagt: "Beklager, men dere er ubehagelige å være rundt når dere har drukket for mye. Jeg går hjem mens leken er god."

Anonymkode: 50771...68f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale boka Sober curious av Ruby Warrington. Der tar hun opp hvordan forholde seg til rekasjonene du beskriver og hva du kan gjøre for å navigere rundt det. 

Anonymkode: dfa26...a18

Skrevet

Tror kanskje jeg hadde tatt en prat med dem når de er edru (vet ikke om du allerede har gjort det?).

Jeg kuttet alkohol helt for 1,5 år siden og får heldigvis lite kommentarer. Syns det er synd at du opplever det motsatte. De burde respektere deg og dine valg.

Jeg personlig hadde nok tenkt tanken på å kutte de som ikke respekterer meg. Er jeg ikke ok å være med som edru så får de ha det så godt, men forstår om du ikke ønsker det samme.

Håper det ordner seg! 

AnonymBruker
Skrevet

Du forholder deg til det som du vil. 

Når jeg bikka 25 så slutta jeg å feste til etter kl 24, jeg klarer bare rett å slett ikke å holde meg våken/interessert lenger. Da ble det masse sånne kommentarer, men det gikk over på veldig kort tid. 

Nå er det memet i vennegjengen vår: Vi må planlegge ting tidlig nok sånn at vi får meg med på festlighetene. De kjenner mine begrensninger til å holde meg våken sent på kvelden, og legger opp løpet etter det. De kan jo gjøre hva de vil, jeg sier aldri noe om at de vil fortsette, så det er jo ikke noe drama. 

Det er forresten tre i min vennegjeng som ikke drikker alkohol. De er likevell alltid med, kjøper forskjellige alkolfrie øl/drinker, og ingen sier noe på det. Er bare vanesak og hva som legges i det. 

Ikke stopp, bare fortsett og la de bli vant til at dette er den nye deg. Så lenge du ikke sitter å er kjipesen mcKjipern som slenger kommentarer om at alhohol er djevelns drink, eller at alle som drikker er teite, så er det jo ikke en grunn til at noe skal endre seg egentlig. 

Anonymkode: 8c915...c01

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Ha med noe uten alkohol å drikke på? Da tenker ikke folk så mye over det. Og ikke nevn at du ikke drikker i kveld. Det er din sak :)

Da jeg kom uten drikke før, så ble det en greie ut av det. Men om jeg tar med meg noe brus eller noe alkoholfritt fra polet, så sluttet folk å kommentere. De kan jo tro at colaen er blanda med sprit. Og jeg kommer automatisk på andre sitt nivå på fester når det er god stemning. Folk bryr seg ikke da har jeg erfart :) 

Endret av Stoltskeiv
  • Hjerte 1
Skrevet

Merkelig omgangskrets du har, må jeg si🤔 Der er mange år siden jeg sluttet å drikke alkohol. Har aldri fått èn eneste negativ kommentar fra de rundt meg. Hadde først og fremst tatt det opp med dem når de er edru, og sagt at de må slutte med disse tullete kommentarene. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den siste tiden (året) har jeg nesten ikke drukket alkohol. Jeg blir så dårlig av det og fungerer ikke neste dag og sover selvsagt ekstremt dårlig den natten uavhengig om det er 1-5 glass med vin. Så jeg har kutta ut en del fester (er i 30-årene).

Jeg er fornøyd og alt er bra. MEN, jeg får stadig kommentarer at jeg er døv og kjedelig og "kom igjen da" når det er fester og jeg drar tidlig hjem. Hater fulle folk, så jeg drar hjem når promillen øker.

Jeg blir også dårlig av alkohol, men jeg kan være med på spillkveld og annet uten å drikke. Jeg er ikke kjedelig av den grunn, ellers er jeg en trygg sjåfør for andre venner. 

Jeg bryr meg lite om fulle folk, men har begynt å dra hjem tidligere fordi jeg blir så trøtt. 

Anonymkode: f57ce...a43

Skrevet

At når man har blitt godt voksen, så er et utrolig spesielt å klage på at andre ikke drikker alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår godt at dette kan være vanskelig. Folk er ikke nødvendigvis dårlige venner fordi de vil at du kan bli med på å dele en flaske vin eller lignende.

Selv har jeg inke drukket alkohol på fire måneder. Det har gått greit for min del men jeg merker jo at folk synes det er litt kjedelig.

Rent praktisk pleier jeg ofte å gjemme meg bak at jeg kjører. 

En god venn - mann - som er ganske høy og kraftig, sluttet med alkohol for noen år siden. Har ble utsatt for utrolig mye drikke- mas. Etterhvert begynte han å si at han lett ble voldelig i fylla. Det var jo ikke sant men det stopper maset effektivt.

Litt synd at det skal være så vanskelig. Alkohol er jo absolutt ikke bra for oss så avhold burde applauderes ikke kritiseres. Men vi er ikke der ennå.

Anonymkode: ecb59...38e

AnonymBruker
Skrevet

Du må sitte hjemme alene og låse døra dobbelt. 

Anonymkode: b9174...53f

AnonymBruker
Skrevet

Fuck dere

Helt enkelt. 

Anonymkode: b9174...53f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare si at du ikke drikker mer, at du har kuttet ut alkohol. 
Trenger ikke forklare hvorfor, da sier de bare at du kan jo bare drikke det og det. 
vær kort og kontant. 
Hvis de begynner å diskutere ka. Du si at du ikke ønsker noe diskusjon rundt dine alkoholvaner, og at du er ute for å kose deg 

Anonymkode: 9342a...4d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...