Fighter83 Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 (endret) Akkurat søkt om dette til mine barn via DNB da mine barn har lite kontroll på hvor de legger pengene sine og er fryktelig dårlig på å bruke de. Særlig sparing er de dårlige på. Blir litt utfordrende å se statistikk osv for å kunne lære de diverse om pengebruk om de kun har fysiske penger. Tenkte at mine kun får tilgang på kortene sine fredag ettermiddag til søndag kveld og evt fritt frem i ferier. Hvor mye kan man som forelder sette grenser ang bruk av kortene og hvordan? Noen som har tips ang bruk barnebankkort o.l? Endret 5. januar 2024 av Fighter83
Gjest takinova Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Fighter83 skrev (4 minutter siden): Akkurat søkt om dette til mine barn via DNB da mine barn har lite kontroll på hvor de legger pengene sine og er fryktelig dårlig på å bruke de. Særlig sparing er de dårlige på. Blir litt utfordrende å se statistikk osv for å kunne lære de diverse om pengebruk om de kun har fysiske penger. Tenkte at mine kun får tilgang på kortene sine fredag ettermiddag til søndag kveld og evt fritt frem i ferier. Hvor mye kan man som forelder sette grenser ang bruk av kortene og hvordan? Noen som har tips ang bruk barnebankkort o.l? Har aldri hørt om at man kan sette begrensninger på tidsrom kortet kan brukes i, men mulig DNB har det. Beløpsgrenser skal ikke være noe problem. Vet ikke om DNB har noe tilsvarende som Sparebank1 sin Spink, men sistnevnte fungerte veldig fint for mine barn. En app hvor man blant annet kan sette opp sparemål. Mobilbank for barn | SpareBank 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Å stenge for bruk i uka tror jeg ikke en får. Men beløpsgrensen er det. Vet der mine hadde i sin tid. De fikk ikke kort før de var 12 og 13. Så var det max 300kr uka den gangen. Men her fikk de kun det som var mnd lønn som var 250 kr. De tjente egene penger og, men de ble satt på sparekonto og måtte avtales med oss før bruk. Ser den dag i dag ho på 17 sender mld å spør om det er greit ho kjøper noe selv om ho har egene penger. Tilogmed eldste som er lærling fører pengene over på en annen bruks konto uten kort. Og spør og til tider når det er noe dyrt han ska kjøpe om er greit, selv om han vet vi nå ikke kan avgjøre hva pengene brukes til Anonymkode: 95403...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Vi har barnebankkort hos DnB. Har løst det ved å ha en sparekonto hver i tillegg, hvor jeg fører frem og tilbake for dem. Dette gjør at de ikke har mye tilgjengelig på bankkortet hele tiden. Vi har satt opp vipps (de kan ikke vippse til andre, kun motta) slik at de kan følge med på saldo på kortet. Hvis de får penger til bursdag eller av oldemor ber de selv om at deler av det settes på sparekonto. Sparekontoen benyttes ikke som sparekonto i form av «til du blir voksen», men til når de ønsker seg noe spesielt. Eldste sparte f.eks til gamingpc. Anonymkode: 3d4ac...3b7 2
Fighter83 Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å stenge for bruk i uka tror jeg ikke en får. Men beløpsgrensen er det. Vet der mine hadde i sin tid. De fikk ikke kort før de var 12 og 13. Så var det max 300kr uka den gangen. Men her fikk de kun det som var mnd lønn som var 250 kr. De tjente egene penger og, men de ble satt på sparekonto og måtte avtales med oss før bruk. Ser den dag i dag ho på 17 sender mld å spør om det er greit ho kjøper noe selv om ho har egene penger. Tilogmed eldste som er lærling fører pengene over på en annen bruks konto uten kort. Og spør og til tider når det er noe dyrt han ska kjøpe om er greit, selv om han vet vi nå ikke kan avgjøre hva pengene brukes til Anonymkode: 95403...eb4 Hahaha🤣 Vanene er vanskelige å bryte evt så vil de ha feedback og at dere er stolte av dem💓
Fighter83 Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har barnebankkort hos DnB. Har løst det ved å ha en sparekonto hver i tillegg, hvor jeg fører frem og tilbake for dem. Dette gjør at de ikke har mye tilgjengelig på bankkortet hele tiden. Vi har satt opp vipps (de kan ikke vippse til andre, kun motta) slik at de kan følge med på saldo på kortet. Hvis de får penger til bursdag eller av oldemor ber de selv om at deler av det settes på sparekonto. Sparekontoen benyttes ikke som sparekonto i form av «til du blir voksen», men til når de ønsker seg noe spesielt. Eldste sparte f.eks til gamingpc. Anonymkode: 3d4ac...3b7 Ja, jeg tenkte også på at jeg må nok opprette en sparekonto itillegg. Tenkte å sette alle pengene fra kortet over på sparekonto hver søndag kveld også sette over ukelønnen hver fredag ettermiddag evt så må jeg fysisk oppbevare kortene men tenker at oppbevaringen er en del av læringen også så...
Schmuhu Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 (endret) Må bare spør siden det er problemer med oppbevaring av kontanter, har du kjøpt en skikkelig lommebok og en skikkelig sparegris til barna? Schmuhu Endret 5. januar 2024 av Schmuhu
Fighter83 Skrevet 6. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2024 Schmuhu skrev (15 timer siden): Må bare spør siden det er problemer med oppbevaring av kontanter, har du kjøpt en skikkelig lommebok og en skikkelig sparegris til barna? Schmuhu Ja, men de gjemmer de så godt bort at de glemmer hvor de har dem evt så roter de litt i tingene til hverandre sånn at penger blir "borte". Lite hyggelig + at skal jo ikke gå rundt å anklage folk uten bevis. Så jeg tenker at vi forebygger alle problemene ved å ha pengene et sted, det er et bra register på inn/uttak mm og de forsvinner ikke/kan ikke tas av andre uten å ha faktisk brukt kortet.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #9 Skrevet 6. januar 2024 Mine har bankkort på en konto med ukelønn og småbeløp de får i gaver. Det er en beløpssperre vi kan endre, men aldri vurdert det. Det er uansett ikke så viktig at de ikke svir av alt med en gang. Jeg har aldri gått inn og sjekket hvor de bruker pengene, men ser jo hva de kjøper/gjør. De har oppbevart kortene selv, hatt kort fra de var 10 år. Anonymkode: 2362b...a0c 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #10 Skrevet 6. januar 2024 Jeg er usikker på hvor my de egentlig lærer av en slik tilnærming, her har jo barna egentlig ikke noe spillerom. Mine i småskolealder har også bankkort, og de får hver uke en liten sum inn på konto. Resten av lommepenger går inn på sparekonto. De disponerer kortet selv hele uken, og vi tømmer ikke kontoen hvis de ikke bruker opp. Yngstemann går stort sett i null hver uke. Eldstemann kan fort ikke bruke penger i det hele tatt noen uker, for så å bruke penger en tirsdag. Så sant det er en begrenset sum synes jeg de godt kan disponere det helt fritt, men skal de bruke en større sum snakker vi om det først. Anonymkode: 5bc38...27e
Fighter83 Skrevet 6. januar 2024 Forfatter #11 Skrevet 6. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er usikker på hvor my de egentlig lærer av en slik tilnærming, her har jo barna egentlig ikke noe spillerom. Mine i småskolealder har også bankkort, og de får hver uke en liten sum inn på konto. Resten av lommepenger går inn på sparekonto. De disponerer kortet selv hele uken, og vi tømmer ikke kontoen hvis de ikke bruker opp. Yngstemann går stort sett i null hver uke. Eldstemann kan fort ikke bruke penger i det hele tatt noen uker, for så å bruke penger en tirsdag. Så sant det er en begrenset sum synes jeg de godt kan disponere det helt fritt, men skal de bruke en større sum snakker vi om det først. Anonymkode: Vi har en matbutikk rett ved bolig og skole. Det har skjedd flere ganger at barna på 7 og 8 år har gått innom der å handlet godteri før skolen og dermed hatt med seg dette på skolen. Dette skaper mye uro i klassen og blir brukt for å få "venner" til å henge med dem. Blir for dumt å gi de muligheten til dette, derfor jeg tenker å tømme kortene i ukedagene også får de heller muligheten til å bruke de fritt fra fredag ettermiddag til søndag kveld. Går det bra i 1 års tid så skal jeg åpne opp litt. Moro å kunne kjøpe seg noe etter skoletid i ukedagene med venner men ser ikke behovet for det før skoletid.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #12 Skrevet 6. januar 2024 Vi har ingen beløpsgrense per uke. De får x kr i ukepenger hver uke. Hvis de bruker opp alle pengene på kontoen, så har de ingen penger, og da kan de ikke kjøpe seg noe som helst. Akkurat som når de blir voksne. Anonymkode: aec4b...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #13 Skrevet 6. januar 2024 Fighter83 skrev (7 minutter siden): Vi har en matbutikk rett ved bolig og skole. Det har skjedd flere ganger at barna på 7 og 8 år har gått innom der å handlet godteri før skolen og dermed hatt med seg dette på skolen. Dette skaper mye uro i klassen og blir brukt for å få "venner" til å henge med dem. Blir for dumt å gi de muligheten til dette, derfor jeg tenker å tømme kortene i ukedagene også får de heller muligheten til å bruke de fritt fra fredag ettermiddag til søndag kveld. Går det bra i 1 års tid så skal jeg åpne opp litt. Moro å kunne kjøpe seg noe etter skoletid i ukedagene med venner men ser ikke behovet for det før skoletid. Ikke la dem ha med kortet på skolen, da? Ser ingen grunn til at barn i småskolen skal ha med kort. Anonymkode: aec4b...cfe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå