Gå til innhold

1,5 år, spiser teppet sitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen måte jeg kan unngå at hunden spiser opp teppene sine? Det er kjedelig at alt blir ødelagt men mest av alt er det hundens helse jeg er bekymret for, den får forstoppelse og i verste fall kanskje det setter seg fast. Jeg kan ikke la hunden ha tepper eller seng da den bare spiser det opp. Ikke river i stykker men tygger det i seg. Det skjer ofte når den er litt urolig og trenger å roe seg ned, etter tur og før den finner roen. Den har alltid bein og tygge på men det ser ut som om teppetyggingen skjer når den egentlig er mett. Hvis jeg fjerner tepper så roer den seg fint og legger seg uten problemer så den må tydeligvis ikke gjøre det. 

Anonymkode: 6a41f...70e

Skrevet

Har du forsøkt fylt kong i stedet for tyggebein? Langt godbitsøk etter turen er ferdig, før dere går inn (for å redusere stressnivået og roe ned?) Seng i ulike materialer som er vanskeligere å tygge på? 

Hvis alt dette er prøvd så ville jeg latt hunden være uten seng/tepper en liten periode for å bryte vanen, men ville jobbet parallelt med å roe ned etter tur slik at teppr kan innføres. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Har du forsøkt fylt kong i stedet for tyggebein? Langt godbitsøk etter turen er ferdig, før dere går inn (for å redusere stressnivået og roe ned?) Seng i ulike materialer som er vanskeligere å tygge på? 

Hvis alt dette er prøvd så ville jeg latt hunden være uten seng/tepper en liten periode for å bryte vanen, men ville jobbet parallelt med å roe ned etter tur slik at teppr kan innføres. 

Han får fylt kong en gang om dagen. Og godbitsøk ikke etter hver tur, men en gang om dagen. Noen ganger ute, andre ganger inne. Det vi har prøvd av seng er pelsimitasjon, grovt vevet tekstil, ullpledd og fleecepledd. Om natten sover han i egen seng for da er han rolig og spiser den ikke. Han er rolig alene hjemme og har aldri ødelagt noe da. Det er på ettermiddag/kveld når vi er hjemme med han. Har prøvd å gjeninnføre teppe /seng på dagtid men hver gang så tror han at det er putekrig og full fest😂 Han spiser heldigvis ikke gulvteppene, men alle putene våre har hull i hjørnene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp en av disse bamsene. De er utrolig holdbare og laget for at hunder skal kunne tygge og sutte på dem.

https://www.dyrekassen.no/kong-wild-knots-bjoern-kosebamse-mix?sku=111341

De er også fra Kong som har en spesiell lukt som hunder elsker.

Anonymkode: f09ee...39e

Han hadde en sånn da han var liten men den ble spist den og. Jeg tør ikke gi han sånt for jeg er redd han setter det i magen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han hadde en sånn da han var liten men den ble spist den og. Jeg tør ikke gi han sånt for jeg er redd han setter det i magen.

Men hadde du denne med tau inni?

Det finnes andre uten tau, de tåler mye mindre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøp en av disse bamsene. De er utrolig holdbare og laget for at hunder skal kunne tygge og sutte på dem.

https://www.dyrekassen.no/kong-wild-knots-bjoern-kosebamse-mix?sku=111341

De er også fra Kong som har en spesiell lukt som hunder elsker.

Jeg har samme problem som TS, bortsett fra at hun ikke spiser det, fillene ligger igjen over hele huset. 

Denne bamsen varte ikke to timer her i huset 😂

Min utfordring er at hun ikke bare tygger i stykker sine egne ting, men også sofaputer, gulvtepper osv. Vanskelig å be noen om å passe når hunden kan komme til å spise opp huset deres. 
Skjer oftest når hun er alene, men har også opplevd at hun ligger på fanget og plutselig har tygd hull i tepper som er mellom oss… 

Ingen råd men tar gjerne i mot hjelp 

Anonymkode: 57fc3...4b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hadde du denne med tau inni?

Det finnes andre uten tau, de tåler mye mindre. 

Ja den med tau i. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har samme problem som TS, bortsett fra at hun ikke spiser det, fillene ligger igjen over hele huset. 

Denne bamsen varte ikke to timer her i huset 😂

Min utfordring er at hun ikke bare tygger i stykker sine egne ting, men også sofaputer, gulvtepper osv. Vanskelig å be noen om å passe når hunden kan komme til å spise opp huset deres. 
Skjer oftest når hun er alene, men har også opplevd at hun ligger på fanget og plutselig har tygd hull i tepper som er mellom oss… 

Ingen råd men tar gjerne i mot hjelp 

Hvor gammel er din? Jeg håper dette går over når han blir  voksen.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Han får fylt kong en gang om dagen. Og godbitsøk ikke etter hver tur, men en gang om dagen. Noen ganger ute, andre ganger inne. Det vi har prøvd av seng er pelsimitasjon, grovt vevet tekstil, ullpledd og fleecepledd. Om natten sover han i egen seng for da er han rolig og spiser den ikke. Han er rolig alene hjemme og har aldri ødelagt noe da. Det er på ettermiddag/kveld når vi er hjemme med han. Har prøvd å gjeninnføre teppe /seng på dagtid men hver gang så tror han at det er putekrig og full fest😂 Han spiser heldigvis ikke gulvteppene, men alle putene våre har hull i hjørnene. 

Hva om du starter med godbitsøk på slutten av ettermiddagsturen og så gir ham fylt kong når dere kommer inn? Kanskje også øker fysisk og mental aktivierinsg slik at han blir mer sliten. (Nå vet jeg ikke hvilken rase dere har eller hvor mye han får fra før så er bare et forslag).

Du kan evt også prøve biabed. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er din? Jeg håper dette går over når han blir  voksen.

Hun er også 1,5. Blir to i april… 

Skrevet

Men hvorfor i alle verden har dere ikke gitt hunden klar beskjed om at det ikke er tillatt? Korriger og bli ferdig med problemet! 

AnonymBruker
Skrevet

si nei hvis den spiser feil ting - gi den en vedkubbe i stedenfor. Min tygde litt på sko når den var yngre og alene. Skyldes som regel stress og  kjedsomhet. Jobb med å korrigere (nei) og gi den en erstatning så forstår den etterhvert hva som er no go. Det aller viktigste er at den er trygg! på seg selv og deg:) 

Anonymkode: 6351e...d28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

si nei hvis den spiser feil ting - gi den en vedkubbe i stedenfor. Min tygde litt på sko når den var yngre og alene. Skyldes som regel stress og  kjedsomhet. Jobb med å korrigere (nei) og gi den en erstatning så forstår den etterhvert hva som er no go. Det aller viktigste er at den er trygg! på seg selv og deg:) 

Anonymkode: 6351e...d28

Hver gang jeg har forsøkt å gi han et teppe og han setter i gang å tygge så bytter jeg med han og gir han noe annet å tygge på. Men han får jo ikke ligget mykt og varmt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...