Bloms Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 I hvilken bank har dere sparekonto nå? Og hvor mye i renter får dere? Jeg selv bruker nordax, men ser ut til at de har dårligere rente enn mange andre.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Bulder bank, rentee 4,34% Anonymkode: 793dd...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har ingen penger å snakke om på sparekonto for øyeblikket, så har de få kronene hos Morrow til 4,5% rente. Om noen måneder skal jeg sette av en del penger til restskatt, så da får jeg se om jeg finner meg en annen med litt bedre rente. Jeg liker å ha konto uten begrensninger, så da jo blir utvalget av banker litt mindre. Anonymkode: f1656...b06
rockybalboa Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 (endret) Bloms skrev (2 timer siden): Jeg selv bruker nordax, men ser ut til at de har dårligere rente enn mange andre. Hvor mye har du i rente der? Maritim & Merchant Bank har 5.05% i rente, men du må ha 250 000 eller mer på konto. Mener å huske at det er 11 gebyrfrie uttak i året, noe som burde være mer en nok på en sparekonto. Grei link for å sammenligne forskjellige banker: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ Endret 5. januar 2024 av rockybalboa
Bloms Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2024 rockybalboa skrev (1 time siden): Hvor mye har du i rente der? Maritim & Merchant Bank har 5.05% i rente, men du må ha 250 000 eller mer på konto. Mener å huske at det er 11 gebyrfrie uttak i året, noe som burde være mer en nok på en sparekonto. Grei link for å sammenligne forskjellige banker: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ Er 4,20 på nordax. Ringte de for å høre om de kunne sette renten opp, men det kunne de ikke gjøre.
Bloms Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2024 Lykkedykker skrev (3 timer siden): Sparer kun i indeksfond Skjønner at det er bedre enn sparekonto. Men er i litt ustabil økonomisk situasjon, så tør ikke helt.
Bloms Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ingen penger å snakke om på sparekonto for øyeblikket, så har de få kronene hos Morrow til 4,5% rente. Om noen måneder skal jeg sette av en del penger til restskatt, så da får jeg se om jeg finner meg en annen med litt bedre rente. Jeg liker å ha konto uten begrensninger, så da jo blir utvalget av banker litt mindre. Anonymkode: f1656...b06 Da er det nok på tide at jeg flytter pengene vekk fra nordax, der er det 4,20%
Gjest Kanino Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 (endret) Bloms skrev (4 timer siden): I hvilken bank har dere sparekonto nå? Og hvor mye i renter får dere? Jeg selv bruker nordax, men ser ut til at de har dårligere rente enn mange andre. Bulder bank. Rundt 4,70 prosent pr måned Endret 5. januar 2024 av Kanino
Schmuhu Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 2 minutter siden, Bloms said: Skjønner at det er bedre enn sparekonto. Men er i litt ustabil økonomisk situasjon, så tør ikke helt. Du burde skille mellom langsiktig og kortsiktig sparing. Det er kortsiktig sparing og en buffer som plasseres på bankkonto. Langsiktig sparing bør gå i formuebygging f.eks. fonds. Jeg vet ikke hvor regelmessig og hvor mye du sparer, men vurder om det ikke kan være verdt å splitte opp sparingen i en langsiktig og kortsiktig del. Schmuhu 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har ca. 30% av formuen min i MMBank til 5,05% rente, resten i ulike fond. Anonymkode: db277...abe 1
Wedding Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 Svea finans og Landkreditt, begge gir 4,60%.
Bloms Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #14 Skrevet 5. januar 2024 Kanino skrev (8 minutter siden): Bulder bank. Rundt 4,70 prosent pr måned Var inne på bulder bank og sjekket. Men lurer på å opprette hos instabank
Bloms Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #15 Skrevet 5. januar 2024 Wedding skrev (5 minutter siden): Svea finans og Landkreditt, begge gir 4,60%. Vurderer å opprette konto hos svea
Bloms Skrevet 5. januar 2024 Forfatter #16 Skrevet 5. januar 2024 Schmuhu skrev (8 minutter siden): Du burde skille mellom langsiktig og kortsiktig sparing. Det er kortsiktig sparing og en buffer som plasseres på bankkonto. Langsiktig sparing bør gå i formuebygging f.eks. fonds. Jeg vet ikke hvor regelmessig og hvor mye du sparer, men vurder om det ikke kan være verdt å splitte opp sparingen i en langsiktig og kortsiktig del. Schmuhu Har vært inne på tanken. Men er litt pysete av meg og tenker «hva hvis» og «tenk om». Liker å ha pengene tilgjengelig, men samtidig kunne jeg sikkert klart meg fint uten 1/3 del av de. Har opprettet en fond konto i Nordea. Tror det er en blanding av aksjer og fond? Nå har jeg bare en liten sum der da, men på de ca 3årene jeg har hatt de pengene der har ikke summen vokst så mye til å skryte av. Det står +13,16%. Mener du jeg bør sette inn mer der, eller opprette en annen konto et annet sted og spre det litt?
Wedding Skrevet 5. januar 2024 #17 Skrevet 5. januar 2024 Bloms skrev (2 timer siden): Vurderer å opprette konto hos svea Jeg er godt fornøyd med Svea ihvertfall, forholdsvis snar til å forandre renta, gir beskjed en dag, oppgang dagen etter, ligger jamt over blant de 10 beste med flytende rente. 1
Schmuhu Skrevet 5. januar 2024 #18 Skrevet 5. januar 2024 (endret) 4 hours ago, Bloms said: Har vært inne på tanken. Men er litt pysete av meg og tenker «hva hvis» og «tenk om». Liker å ha pengene tilgjengelig, men samtidig kunne jeg sikkert klart meg fint uten 1/3 del av de. Har opprettet en fond konto i Nordea. Tror det er en blanding av aksjer og fond? Nå har jeg bare en liten sum der da, men på de ca 3årene jeg har hatt de pengene der har ikke summen vokst så mye til å skryte av. Det står +13,16%. Mener du jeg bør sette inn mer der, eller opprette en annen konto et annet sted og spre det litt? Dette var jo spennende lesing. I utgangspunktet er det greit å være pysete når det gjelder finansprodukter du ikke forstår. Samtidig så er jo du investert i fond, tydeligvis. Hvilken fondprodukt er det? Virker som om det kan være greit å rydde litt i det som finnes. Det første du bør tenke på er ditt risikoevne. Risikoevne er et vanskelig begrep som fort kan mistolkes. Det er ikke uvanlig at folk enten overvurderer eller undervurderer sin risikoevne betydelig. I praksis betyr dette først og fremst tid. Det vil si at du må finne ut følgende: Hvor lenge ønsker du å spare? Før vi velger sparekonto, fonds, bolig eller andre assets, så bør du finne ut om det med tidshorisont. Jeg anbefaler at du plasserer pengene dine i to kategori. Det gjør det veldig enkelt. Kortsiktig sparing betyr kort tidshorisont, typisk mindre enn 10 år. Penger som plasseres kortsiktig har et krav om tilgjengelighet og om at verdien ikke svinger for mye opp og ned. Avkastning på disse pengene er mindre relevant. Derfor er også renten på sparekontoen din lite relevant. Det er nettopp tilgjengeligheten som siktes til. I denne kategorien plasserer du din buffer, oppsparing til neste års ferie og annet som skjer innen kort tid. Pengene plasseres typisk på en sikker sparekonto. For enkelthets skyll kan den være i samme bank som din brukskonto. Det gir bare en lett hverdag synes jeg. Langsiktig sparing betyr lang tidshorisont, gjerne mer enn 10år. Dette er rett og slett penger som du "legger til side". Dette er din "formue" som ikke konsumeres umiddelbart. Problemet med langsiktig sparing er at inflasjon plutselig får en ekstrem betydning. Det er plutselig relevant å få en avkastning på pengene for at de ikke taper seg for mye i verdi over tid. Avkastning er belønningen for å tåle risiko over tid. Du tåler en eller flere risikofaktorer, som gjør at pengene dine svinger opp og ned. Men dersom du ikke trenger pengene før om mange år, så er dette noko du tåler fint. I denne kategorien plasserer du pensjonssparing, bolig og annen langsiktig sparing. Pengene er gjerne investert i forskjellige assets slik som bolig og aksjefond. Jeg anbefaler en global indeksfond med lave kostnader. Livet skjer og prioriteter endrer seg. Vektingen mellom kortsiktig og langsiktig sparing kan påvirkes og er en dynamisk greie. Har du f.eks. mistet jobben så ønsker du å gå mer kortsiktig mens du kanskje kan gå mer langsiktig når du har det trygg. Folk omfordeler det hele tiden, gitt endringer i livssituasjonen og tidshorisont. Gjerne går en mer langsiktig (offensiv) når man er ung og mer kortsiktig (defensiv) når en nærmer seg pensjon. Du bør finne ut hvordan du ønsker å vekte langsiktig vs kortsiktig sparing. Det er viktig at du er komfortabel med vektingen. Om du har mer spørsmål, så er det bare å spørre. Tenker du har fått mange begrep du kan google rundt med og lese videre på for øyeblikket. Hvis du deler litt mer info rundt hvor mye du kan spare i måneden, pengesum som er spart per i dag og fondprodukt du er investert i, så kan vi gjerne gå litt dypere inn på en meningsfull fordeling. De andre her på KG har ofte gode innspill for å individuell finpusse et portefølje eller alternative forslag hva assets en kan vurdere for nettopp langsiktig sparing. Lykke til med sparing. Schmuhu Endret 5. januar 2024 av Schmuhu 2
smilo Skrevet 5. januar 2024 #19 Skrevet 5. januar 2024 Kanino skrev (6 timer siden): Bulder bank. Rundt 4,70 prosent pr måned Hvordan er det mulig når Bulder i skal ha samme rente til alle, og ligger på 4.34% 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #20 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har fastrente 5,4% i Pareto bank, og resten hos Maritime Merchant 5,05% med 11 uttak. Anonymkode: ea6ec...77a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå