Gå til innhold

Finne blodtypen min i journal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette mulig på helse norge? jeg husker ikke blodtypen min, og ønsker ikke starte e-konsultasjon kun for dette(legen min har nok administrativt). Kommer ikkje gjennom tlf til selve legesenteret.

Anonymkode: 59631...0a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er den noengang tatt da?

Anonymkode: f2144...325

• Liker 5
Skrevet

Skulle til å si samme som over, er det tatt? Det har ihvertfall vært en dyr prøve å ta, og noe en ikke tok om en ikke skulle igjennom operasjon, være blodgiver eller annet «nyttig». 

Jeg vet min pga operasjon, men husker fastlegen sa for mange år siden at de ikke tok den testen «bare fordi», pga det var en dyr test, og mange hadde ville tatt den pga blodtypedietten, og en så dyr test ble ikke tatt pga en trenddiett. Dette er år siden da.

Skrevet

Jeg har lurt på akkurat samme, men har konkludert med at de sikkert ikke har sjekket meg for den før. Har lett gjennom alt på hele helsenorge men ingenting. 
Har meldt meg opp som blodgiver da, og kommer til å få vite blodtypen via det.  Men skjønner det er uaktuelt for deg med mindre du ikke allerede har tenkt å bli det da/ ønsker å bli det😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv slitt veldig med å komme gjennom telefonen på mitt legekontor de siste dagene. Hvis folk ringer for å spørre om blodtypen sin så skjønner jeg hvorfor.

Anonymkode: b5346...fe9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Du får hjemmetester for test av blodtype på nett. Den står mest sannsynlig ikke i journal. Før i tiden fikk man vite den. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt ape at slik info er "hemmelig". Men Norge er et apeland. I mer siviliserte samfunn, slik som Japan, vet alle blodtypen sin.

Anonymkode: 9d1f1...9bf

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at blodtypen min ble tatt i forbindelse med en operasjon i mars, men jeg aner fortsatt ikke hvilken type jeg har, eller om den ligger noen sted. Sist jeg kikket i kjernejournalen lå det ingenting der i alle fall. 

Anonymkode: 3edeb...260

AnonymBruker
Skrevet

Har dere helsekortet fra en graviditet så står det der.

Anonymkode: a7354...e1d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Helt ape at slik info er "hemmelig". Men Norge er et apeland. I mer siviliserte samfunn, slik som Japan, vet alle blodtypen sin.

Nå er det absolutt ikke noe rakettforsking og finne blodtypen sin. Dette gjorde vi i naturfags timene når vi var 15/16 år... 

Kjøp deg et mikroskop og sett i gang apekatt! 🐒🐒🐒

Det er ikke hemmelig heller lille ape, men hvis saten aka vi som betaler skatt, skulle drevet og tatt prøver og undersøkelser bare for shits and giggles så hadde tallene for helse biten hvert enda mer blodrød enn hva de er. 

Alternativt så står man jo fritt til å bestille timer hos private og betale for og få vite "shits and giggles". 

Anonymkode: 3f40f...57a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nettopp. Det er et skikkelig apeland. Ikke bare blodtypen er hemmelig, du får ikke innsyn i blodprøvene dine før legen har tid til å snakke med deg, for "du kan misforstå". Altså, det er min kropp og mitt blod, og jeg skal da får faen kunne vite hva verdiene mine er. Ikke minst for å kunne be om second opinion hvis legen har misforstått.

Anonymkode: 89546...396

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det absolutt ikke noe rakettforsking og finne blodtypen sin. Dette gjorde vi i naturfags timene når vi var 15/16 år... 

Kjøp deg et mikroskop og sett i gang apekatt! 🐒🐒🐒

Det er ikke hemmelig heller lille ape, men hvis saten aka vi som betaler skatt, skulle drevet og tatt prøver og undersøkelser bare for shits and giggles så hadde tallene for helse biten hvert enda mer blodrød enn hva de er. 

Alternativt så står man jo fritt til å bestille timer hos private og betale for og få vite "shits and giggles". 

Anonymkode: 3f40f...57a

Nå snakker vel hun om når det BLIR tatt prøve i forbindelse med noe, så er resultatet hemmeligholdt for den det gjelder. Ikke at staten skal ta unødvendige prøver. Det som på en annen side ER unødvendig, er at de tar blodprøver for å finne ut blodtype ved hver (!) eneste svangerskap. Som om blodtypen forandrer seg i løpet av livet. Det har staten penger til, men ikke et system for innsyn i egne helseopplysninger?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har dere helsekortet fra en graviditet så står det der.

Anonymkode: a7354...e1d

Nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blodtype blir nå tatt når en er gravid. Ble gjort da jeg gikk gravid årsak er at en må vite om en er redusert pluss eller minus. Ved enkelte blodtype må en få en sprøyte hvis barne har annen blodtype pga en da kan risikerer å ikke kunne få flere barn etterpå.

Blir å tatt hvis en er i forsvaret for da ska blodtype stå på dødstaggen en får til å ha rundt halsen

Anonymkode: 31676...1a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blodtype blir nå tatt når en er gravid. Ble gjort da jeg gikk gravid årsak er at en må vite om en er redusert pluss eller minus. Ved enkelte blodtype må en få en sprøyte hvis barne har annen blodtype pga en da kan risikerer å ikke kunne få flere barn etterpå.

Blir å tatt hvis en er i forsvaret for da ska blodtype stå på dødstaggen en får til å ha rundt halsen

Anonymkode: 31676...1a5

Hvorfor sjekker de blodtype hver gang man er gravid? Det er jo fullstendig molbo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor sjekker de blodtype hver gang man er gravid? Det er jo fullstendig molbo.

Kan hende man har mutert 😂

Anonymkode: 3edeb...260

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke bare blodtype, men også antistoffer. De kan endre seg mellom svangerskap, og er viktig for oppfølgingen.

Anonymkode: f2144...325

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi ble mye svar her😄Blodprøven ER tatt for flere år siden, jeg husker bare ikke hca det var. Til den som klaget over trafikkø i tlf til legesenter-det er jo det jeg prøver å unngå…🧐(?).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei du finner ikke informasjonen på Helsenorge. 

Det å vite blodtypen sin har ingen hensikt. At man gjerne vil vite den fordi det er spennende og interessant er forståelig, men det har ingen praktisk betydning.

Når det gjelder gravide, så blir det gjort for å finne ut om en har dannet irregulære antistoffer. Det samme gjelder pasienter som skal få blodtransfusjon. Pasienter som får jevnlige transfusjoner må ta ny prøve hver fjerde dag! Irregulære antistoffer kan man få etter å ha vært gravid eller etter blodtransfusjon. Gravide som har dannet slike antistoffer må følges ekstra opp i svangerskapet da antistoffer kan føre til fosterdød. Om en pasient får blod uten å ta hensyn til eventuelle antistoffer, kan det føre til alvorlige reaksjoner, i værste fall død.

Anonymkode: 3d07d...102

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på svaret over, men jeg trenger opplysningen om hvilken blodprøve pga behandling i utlandet. Det er ikke fordi jeg er spesielt nyskjerrig på det🧐

Men det ser ikke ut som svaret er å finne på helse norge, som egentlig var det eneste jeg lurte på😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...