AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har en samboer på åttende året. En snill, omsorgsfull og seriøs mann som passe meg på alle mulige måter. Da vi begynte i lag, så sa han klart fra at han ikke ville gifte seg noen gang. Han har vært gift før, men heller ikke med eksen ønsket han å gifte seg, hun stilte ultimatum som han måtte akseptere fordi de hadde flere barn sammen og han ønsket å holde på familien sin. Selv om jeg egentlig ønsket å gifte meg, tok jeg dette til etterretning og innstilte meg på å aldri bli gift igjen. Så begynte han med små og store hint over tid. "Denne gifteringen hadde vært så kul på deg", "se hvor original brudekjole den modellen hadde" osv. Snakket om hypotetisk opplegg med annerledes bryllupsfeiring og lignende. Jeg ble først irritert på slike mixed signals, men så oppfattet jeg det slik at han ombestemte seg, siden han hintet titt og ofte om noe bryllupsrelatert. Så, første juledag for tre år siden, fridde jeg til ham og fikk ja. Han fortalte at jeg kom ham noen dager i forkjøpet, siden han egentlig tenkte å fri til meg på nyttårsaften og planla å dra og kjøpe ring i romjula. Vi begynte å planlegge bryllupet, informerte familien, satte statusen offisiell i sosiale medier og tok på ringene. Fryd og gammen til å begynne med, vi var enige om det meste for opplegget (ingen av oss ville ha stort bryllup, vi hadde samme klessmak og samme ønsker mht. fargegamme, mat osv.). Så begynte uthaling av tid. Siden han er skilt i Sverige, måtte han ha noen papirer derfra for å få gjennom prøvingsattest i Norge. Vi undersøkte alt, og det var ikke like lett som vi trodde, men fullt gjennomførbart. Likevel fordret det en innsats fra ham mht. innhenting av disse papirene. Han fortalte meg hele tre ganger at han bestilte original skilsmisseattest fra svenske myndigheter, men ingenting kom i posten. Forklaringen var at myndighetene sendte det til ham elektronisk, og siden han ikke hadde svensk personnummer lenger, så kunne han ikke benytte seg av denne ordningen. Så jeg ba ham om å bestille på nytt. Fortsatt ingenting kom i posten, 7 måneder etter at vi startet forberedelsene. Til slutt ringte jeg til Sverige og spurte hvorfor vi aldri får dokumentene. Da kunne de informere meg om at de aldri fikk slik bestilling. Altså, har han sittet og løyet til meg i over et halvt år, i stedet for å si at han ikke lenger vil gifte seg. Jeg spurte ham hvorfor han løy, og han beklaget seg veldig, men klarte ikke å sette ord på hvorfor. Jeg spurte da om vi skulle bryte forlovelsen siden han tydeligvis ikke lenger ønsket det, men da sa han at han ville jo gifte seg med meg. Jeg lot det gå et halvt år til uten at noe skjedde fra hans side. Kan jeg bare si til ham nå at jeg anser forlovelsen som brutt, og at vi fortsetter som samboere og aldri berører temaet ekteskap igjen? Som sagt, jeg hadde hatt null problemer med å akseptere at han aldri vil gifte seg. Men når han først hinter masse, så sier ja til frieriet og forteller at han hadde tenkt å fri selv noen dager senere, så er det utrolig dårlig gjort å trekke seg ut uten å si i klartekst at han ombestemte seg, og gjerne gi grunnen for hvorfor det ble en slik berg-og-dal-bane. Hva synes dere? P.S. Nei, han er ikke gift i utlandet fortsatt, nei, jeg kommer ikke til å dumpe ham eller gjøre livet hans surt, nei, jeg er ikke vanskelig å leve sammen med. Jeg ønsker bare klarhet. At jeg kan informere min familie og våre venner at vi bestemte oss for å ikke gifte oss likevel, slik at vi unngår alle spørsmålene om når bryllupet er. Når jeg får en klarhet, blir det lettere å fortsette videre. Anonymkode: 21dd6...2e9 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 Han gjør jo rett i å tenke at du er som damer flest og ønsker bryllup. Hadde vi avskaffet ekteskapsloven hadde vi alle hatt det bedre. Den tjener strengt tatt ingen etter likestilling og likebelastning ble innført. Anonymkode: b4180...c9d 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han gjør jo rett i å tenke at du er som damer flest og ønsker bryllup. Hadde vi avskaffet ekteskapsloven hadde vi alle hatt det bedre. Den tjener strengt tatt ingen etter likestilling og likebelastning ble innført. Anonymkode: b4180...c9d Jeg anbefaler at du setter deg inn i regelverket som gjelder for ektefeller vs. samboere. Når det gjelder økonomi, så taper HAN på å være samboer, siden jeg har høyest inntekt. TS Anonymkode: 21dd6...2e9 4 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Skjønner ikke hvorfor du vil ha denne løgneren som åpenbart ikke har så mye kjærlighet for deg. Anonymkode: 5436f...6a5 11 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 Må du virkelig spørre om det er lurt å gifte deg med en fyr som lyver deg rett i trynet? Anonymkode: 1627b...72d 15 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 Du får ikke oppgitt hans personlige informasjon om du ringer noen offentlige instanser. Trolletråd. Anonymkode: b67dc...fd4 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 Veldig teit av han å hinte til bryllup etter han har sagt at han ikke ville. Men jeg tror ikke selv jeg ville fridd til en mann som har uttrykt dette så tydelig, uansett hvor mye han hinta. Hadde heller sagt at han må slutte med den hintingen. Kanskje var han på gli, men har nå igjen fått den lille følelsen av at det ikke var hans valg. Kanskje han hadde tenkt til å fri snart, men høres ut som han hadde trengt mer tid for å finne ut hva han føler rundt det. Men at han lyver til deg i ettertid er ikke greit uansett. Hadde sagt at jeg anså forlovelsen som brutt som du sier, så får han heller få ut fingern selv hvis han vil i fremtiden. Personlig vet jeg ikke om jeg ville vært med en som absolutt ikke vil gifte seg, men hadde hatt større forståelse når man gar vært gift før tror jeg. Har ikke vært i den situasjonen. Anonymkode: 98e6c...8e3 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du får ikke oppgitt hans personlige informasjon om du ringer noen offentlige instanser. Trolletråd. Anonymkode: b67dc...fd4 Ikke trolletråd. Jeg har ikke spurt svenske myndigheter om hans personlig informasjon. Jeg ba om forklaring på hvorfor det tok år og dag å sende dokumentene, og de svarte at de ikke hadde noen søknader inne. Før du begynner med trolljakten så bør du sette deg inn i det du snakker om. Godt forsøk på jakten, da. TS Anonymkode: 21dd6...2e9 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 Hvorfor trenger du å informere familie om dette? Hvorfor bryte forlovelse? Han vil jo gifte seg. Bare ha litt is i magen. Kanskje blir det bryllup om et par år? Slik det er nå virker det som at du vil straffe han med å bryte forlovelsen? Hvorfor slik et hastverk? Anonymkode: acff5...aec
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor trenger du å informere familie om dette? Hvorfor bryte forlovelse? Han vil jo gifte seg. Bare ha litt is i magen. Kanskje blir det bryllup om et par år? Slik det er nå virker det som at du vil straffe han med å bryte forlovelsen? Hvorfor slik et hastverk? Anonymkode: acff5...aec Nei, han vil jo ikke gifte seg når han verken oppgir grunn til at han har løyet til meg i mange måneder eller sier klart fra at det kommer til å skje i fremtiden. Jeg har fått nok av hinting, falske håp og løgner, og ønsker å informere ham at vi fortsetter som samboere, og at all snakk om giftemål fra nå av er forbudt område. Jeg straffer ingen, jeg ønsker klarhet. Hastverk? Jeg har holdt på i over ett år med forberedelser til noe som ikke ble noe av! Jeg kan ikke si at 11 måneder er "hastverk". TS Anonymkode: 21dd6...2e9 4 1 1
Fighter83 Skrevet 5. januar 2024 #11 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har en samboer på åttende året. En snill, omsorgsfull og seriøs mann som passe meg på alle mulige måter. Da vi begynte i lag, så sa han klart fra at han ikke ville gifte seg noen gang. Han har vært gift før, men heller ikke med eksen ønsket han å gifte seg, hun stilte ultimatum som han måtte akseptere fordi de hadde flere barn sammen og han ønsket å holde på familien sin. Selv om jeg egentlig ønsket å gifte meg, tok jeg dette til etterretning og innstilte meg på å aldri bli gift igjen. Så begynte han med små og store hint over tid. "Denne gifteringen hadde vært så kul på deg", "se hvor original brudekjole den modellen hadde" osv. Snakket om hypotetisk opplegg med annerledes bryllupsfeiring og lignende. Jeg ble først irritert på slike mixed signals, men så oppfattet jeg det slik at han ombestemte seg, siden han hintet titt og ofte om noe bryllupsrelatert. Så, første juledag for tre år siden, fridde jeg til ham og fikk ja. Han fortalte at jeg kom ham noen dager i forkjøpet, siden han egentlig tenkte å fri til meg på nyttårsaften og planla å dra og kjøpe ring i romjula. Vi begynte å planlegge bryllupet, informerte familien, satte statusen offisiell i sosiale medier og tok på ringene. Fryd og gammen til å begynne med, vi var enige om det meste for opplegget (ingen av oss ville ha stort bryllup, vi hadde samme klessmak og samme ønsker mht. fargegamme, mat osv.). Så begynte uthaling av tid. Siden han er skilt i Sverige, måtte han ha noen papirer derfra for å få gjennom prøvingsattest i Norge. Vi undersøkte alt, og det var ikke like lett som vi trodde, men fullt gjennomførbart. Likevel fordret det en innsats fra ham mht. innhenting av disse papirene. Han fortalte meg hele tre ganger at han bestilte original skilsmisseattest fra svenske myndigheter, men ingenting kom i posten. Forklaringen var at myndighetene sendte det til ham elektronisk, og siden han ikke hadde svensk personnummer lenger, så kunne han ikke benytte seg av denne ordningen. Så jeg ba ham om å bestille på nytt. Fortsatt ingenting kom i posten, 7 måneder etter at vi startet forberedelsene. Til slutt ringte jeg til Sverige og spurte hvorfor vi aldri får dokumentene. Da kunne de informere meg om at de aldri fikk slik bestilling. Altså, har han sittet og løyet til meg i over et halvt år, i stedet for å si at han ikke lenger vil gifte seg. Jeg spurte ham hvorfor han løy, og han beklaget seg veldig, men klarte ikke å sette ord på hvorfor. Jeg spurte da om vi skulle bryte forlovelsen siden han tydeligvis ikke lenger ønsket det, men da sa han at han ville jo gifte seg med meg. Jeg lot det gå et halvt år til uten at noe skjedde fra hans side. Kan jeg bare si til ham nå at jeg anser forlovelsen som brutt, og at vi fortsetter som samboere og aldri berører temaet ekteskap igjen? Som sagt, jeg hadde hatt null problemer med å akseptere at han aldri vil gifte seg. Men når han først hinter masse, så sier ja til frieriet og forteller at han hadde tenkt å fri selv noen dager senere, så er det utrolig dårlig gjort å trekke seg ut uten å si i klartekst at han ombestemte seg, og gjerne gi grunnen for hvorfor det ble en slik berg-og-dal-bane. Hva synes dere? P.S. Nei, han er ikke gift i utlandet fortsatt, nei, jeg kommer ikke til å dumpe ham eller gjøre livet hans surt, nei, jeg er ikke vanskelig å leve sammen med. Jeg ønsker bare klarhet. At jeg kan informere min familie og våre venner at vi bestemte oss for å ikke gifte oss likevel, slik at vi unngår alle spørsmålene om når bryllupet er. Når jeg får en klarhet, blir det lettere å fortsette videre. Anonymkode: 21dd6...2e9 Skikkelig vondt tillitsbrudd dette her💓 skal litt til å reparere dette mellom dere tenker jeg men absolutt mulig. Bare å droppe å gå med forlovelsesringer ihvertfall! Her må han virkelig step-up the game og stå for alt av forberedelser til et evt bryllup om han virkelig vil det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #12 Skrevet 5. januar 2024 Fighter83 skrev (Akkurat nå): Skikkelig vondt tillitsbrudd dette her💓 skal litt til å reparere dette mellom dere tenker jeg men absolutt mulig. Bare å droppe å gå med forlovelsesringer ihvertfall! Her må han virkelig step-up the game og stå for alt av forberedelser til et evt bryllup om han virkelig vil det. Altså, noe bryllup er uaktuelt nå for min del. Jeg har så mange vonde følelser rundt det, at jeg ønsker å droppe det. Han kan ikke leke med følelsene mine på denne måten, så eventuell bryllup nå vi ha en gedigen bismak. TS Anonymkode: 21dd6...2e9 2 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #13 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, han vil jo ikke gifte seg når han verken oppgir grunn til at han har løyet til meg i mange måneder eller sier klart fra at det kommer til å skje i fremtiden. Jeg har fått nok av hinting, falske håp og løgner, og ønsker å informere ham at vi fortsetter som samboere, og at all snakk om giftemål fra nå av er forbudt område. Jeg straffer ingen, jeg ønsker klarhet. Hastverk? Jeg har holdt på i over ett år med forberedelser til noe som ikke ble noe av! Jeg kan ikke si at 11 måneder er "hastverk". TS Anonymkode: 21dd6...2e9 Skjønner bare ikke hvorfor du vil fortsette i det hele tatt. Anonymkode: 5436f...6a5 7 1
Romilo Skrevet 5. januar 2024 #14 Skrevet 5. januar 2024 Skjønner ikke hvorfor du vil være med han lenger, å lyve til deg sånn burde være god nok grunn til å ikke fortsette samboerskap engang. 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner bare ikke hvorfor du vil fortsette i det hele tatt. Anonymkode: 5436f...6a5 Fordi jeg elsker ham, vi har et utrolig godt liv sammen ellers, han er skikkelig god stefar for mine barn, vi har mye til felles, han er rolig, trofast, morsom og smart. Jeg ønsker ikke å bryte med ham, selvfølgelig, men ønsker å si klart fra at jeg ikke finner meg i slik behandling, og at temaet bryllup fra nå av er forbudt i vårt hus. Og at forlovelsen selvfølgelig er brutt siden jeg oppfatter det slik at han ikke mente å si "ja" den gangen. Så fortsetter vi som samboere og glemmer hele greia som en vond drøm. TS Anonymkode: 21dd6...2e9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #16 Skrevet 5. januar 2024 Romilo skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke hvorfor du vil være med han lenger, å lyve til deg sånn burde være god nok grunn til å ikke fortsette samboerskap engang. Ikke alle mennesker ønsker å kaste forholdet i søpla med en gang det er motgang. Jeg har vært i to dårlige forhold før, og da mener jeg VIRKELIG dårlige forhold. Min samboer behandlet meg kjempebra ellers på alle måter. Jeg er 42 år og ønsker ikke å begynne med dating, kjærlighet, flytting osv på nytt. Hvis det blir slutt med samboer, så er jeg ferdig med alt som heter menn. TS Anonymkode: 21dd6...2e9
Romilo Skrevet 5. januar 2024 #17 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke alle mennesker ønsker å kaste forholdet i søpla med en gang det er motgang. Jeg har vært i to dårlige forhold før, og da mener jeg VIRKELIG dårlige forhold. Min samboer behandlet meg kjempebra ellers på alle måter. Jeg er 42 år og ønsker ikke å begynne med dating, kjærlighet, flytting osv på nytt. Hvis det blir slutt med samboer, så er jeg ferdig med alt som heter menn. TS Anonymkode: 21dd6...2e9 Men her handler det om respekt. Han respekterer deg ikke hvis han ikke kan sette seg ned og si det som det er 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #18 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Veldig teit av han å hinte til bryllup etter han har sagt at han ikke ville. Men jeg tror ikke selv jeg ville fridd til en mann som har uttrykt dette så tydelig, uansett hvor mye han hinta. Hadde heller sagt at han må slutte med den hintingen. Kanskje var han på gli, men har nå igjen fått den lille følelsen av at det ikke var hans valg. Kanskje han hadde tenkt til å fri snart, men høres ut som han hadde trengt mer tid for å finne ut hva han føler rundt det. Men at han lyver til deg i ettertid er ikke greit uansett. Hadde sagt at jeg anså forlovelsen som brutt som du sier, så får han heller få ut fingern selv hvis han vil i fremtiden. Personlig vet jeg ikke om jeg ville vært med en som absolutt ikke vil gifte seg, men hadde hatt større forståelse når man gar vært gift før tror jeg. Har ikke vært i den situasjonen. Anonymkode: 98e6c...8e3 Enig. Hadde aldri fridd til en sånn mann selv, da tar man jo fra han hele gleden og kontrollen over situasjonen som han kanskje føler han må ha for å ha lyst. Og hvor kjipt er det ikke for en mann å bli fridd til? Kanskje har han sagt til alle kompisene sine at han aldri skal gifte seg igjen og så må han ikke bare gå tilbake på det men også si at det var dama som fridde!? Herregud så ydmykende (for en mann). Du kunne heller kastrert han, da hadde han fått mindre latter av kompisgjengen. Du har gjort noe veldig dumt TS. Men det er ikke greit å lyve likevel. Anonymkode: b5566...f11 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #19 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Enig. Hadde aldri fridd til en sånn mann selv, da tar man jo fra han hele gleden og kontrollen over situasjonen som han kanskje føler han må ha for å ha lyst. Og hvor kjipt er det ikke for en mann å bli fridd til? Kanskje har han sagt til alle kompisene sine at han aldri skal gifte seg igjen og så må han ikke bare gå tilbake på det men også si at det var dama som fridde!? Herregud så ydmykende (for en mann). Du kunne heller kastrert han, da hadde han fått mindre latter av kompisgjengen. Du har gjort noe veldig dumt TS. Men det er ikke greit å lyve likevel. Anonymkode: b5566...f11 Veldig ydmykende. Hadde aldri taklet det om jeg var mann. Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor ts vil fortsette med en som åpenbart lyver og ikke vil gifte seg med henne. Han viser henne null respekt. Gjør ikke slik mot en man elsker. Anonymkode: 88c94...229
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #20 Skrevet 5. januar 2024 Du er såååå obvious. Anonymkode: 3c216...baf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå