Gå til innhold

Vinduene har iset innvendig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vinduene på rommene er blitt isete, det har lagt seg sånn hvit snøkant helt nederst. Kan jeg bruke føner for å avrime?

Anonymkode: 3fdb3...ee1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tørk med papir og sørg for gjennomlufting.

Anonymkode: 896cf...d6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tørk med papir og sørg for gjennomlufting.

Anonymkode: 896cf...d6c

Det har iset, skrev jeg. Hvordan skal jeg da tørke med papir?🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vinduene på rommene er blitt isete, det har lagt seg sånn hvit snøkant helt nederst. Kan jeg bruke føner for å avrime?

Du trenger ikke gjøre noe, så lenge det er like kaldt vil det jo bare ise på igjen.

Anonymkode: 0539f...108

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Inni ruta, eller inni rommet?

Anonymkode: 615d8...54e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Inni ruta, eller inni rommet?

Anonymkode: 615d8...54e

På glasset i kantene nederst, hele veien fra hjørne til hjørne, ikke hele vinduet.

AnonymBruker
Skrevet

Mine gamle vinduer fryste i fjor innvendig på de kaldeste dagene. De er nå bytta og isingen skjer ikke. 

Det er vinduene som er dårlige og bør byttes. 

Det er ingen vits å føne det bort, det vil bare fryse igjen etterpå. Men når det smelter, tørk vekk fuktigheten. 

Anonymkode: f924e...c54

• Liker 6
Skrevet

På langsikt: sjekke alderen på vinduet, kanskje bytte det til et bedre vindu og fjerne listene rundt, fjerne gammel isolasjon og isolere på nytt, sette på vindsperre-tape etc.

På kort sikt: lukk vinduet, legg tørkepapir rett nedenfor iskanten, få opp temperaturen i rommet og la det smelte. Men det vil jo selvfølgelig ise til igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er kondens som så fryser fordi vindusglasset har minusgrader fra utetemperaturen. God lufting hjelper, sjekk om luftemekanismen på vnduet (hvis det er en sånn der) er åpnet.

Anonymkode: ac6c8...998

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er kondens som så fryser fordi vindusglasset har minusgrader fra utetemperaturen. God lufting hjelper, sjekk om luftemekanismen på vnduet (hvis det er en sånn der) er åpnet.

Det er sånn luftlist over vinduet og den er åpen alltid. Men lufting er jeg litt dårlig på og jeg åpner ikke vinduet for å lufte nå når det er så kaldt.😮‍💨

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sånn luftlist over vinduet og den er åpen alltid. Men lufting er jeg litt dårlig på og jeg åpner ikke vinduet for å lufte nå når det er så kaldt.😮‍💨

Vi har det også sånn, men venter på å få ny vifte.

Enn så lenge: https://www.huseierne.no/nyheter/slik-forbereder-du-boligen-pa-sprengkulda/?j=536918&sfmc_sub=153215516&l=112_HTML&u=10382774&mid=500008606&jb=3018&utm_source=Nyhetsbrev&utm_medium=Email&utm_campaign=24.01.04. Torsdag

Anonymkode: b24d9...6c7

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Her blir det bare is rundt luftemekanismen hvis den er åpen. 

Anonymkode: 5e0f6...859

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Om det kun skjer nå når det er skikkelig kaldt, så ville jeg bare latt det være. Men, de viser hvor det er et poeng å planlegge utskiftning av vinduer på sikt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På kort sikt. Bruk isskrapen likt den du bruker til bilen. Samle opp isen og tørk. Kjøp en luftavfukter og bruk den. Til sommeren skifter du vinduene…

Anonymkode: 7c2fa...ef3

• Liker 1
Skrevet

Bytt vinduer, de isolerer så dårlig at vanndampen i luften inne hos dere kondenserer og fryser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (1 time siden):

Bytt vinduer, de isolerer så dårlig at vanndampen i luften inne hos dere kondenserer og fryser. 

Vi har vinduer fra 2013, det samme skjer der, m n kun når døren er igjen, regner med det er pga dårlig ventilasjon i rommet, kombinert med varme inne og kulde ute, ikke nødvendig vis vinduene i seg selv. 

Anonymkode: 1393e...23b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har vinduer fra 2013, det samme skjer der, m n kun når døren er igjen, regner med det er pga dårlig ventilasjon i rommet, kombinert med varme inne og kulde ute, ikke nødvendig vis vinduene i seg selv. 

Anonymkode: 1393e...23b

Dårlig ventilasjon gir dugg på vinduene fra kondens, det er riktig. Men om kondensen fryser til is, da er vinduene for dårlige. Jeg kjenner på vinduene her hos meg i -20 og det er ikke i nærheten av iskaldt/frost. 
At kondens fryser det pleier å skje på biler som står ute. Selv ganske nye vinduer kan gå lekk slik at ikke det er isolerende gass mellom glassene. 

AnonymBruker
Skrevet

Huset mitt er fra 2004 så vinduene er fine og må ikke byttes. Det blir bare dugg og isete i to hjørner helt nederst, ikke ellers på vinduet. Det er nok bare at det er dårlig ventilasjon fordi jeg aldri pleier å lufte, er ikke flink på det rett og slett. Dette med is på vindu, det er bare nå når det er over 30 minus grader, ikke ellers.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (33 minutter siden):

Dårlig ventilasjon gir dugg på vinduene fra kondens, det er riktig. Men om kondensen fryser til is, da er vinduene for dårlige. Jeg kjenner på vinduene her hos meg i -20 og det er ikke i nærheten av iskaldt/frost. 
At kondens fryser det pleier å skje på biler som står ute. Selv ganske nye vinduer kan gå lekk slik at ikke det er isolerende gass mellom glassene. 

Ikke hos meg heller, men i går og i dag så er det der, fordi det er over 30 minus grader.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Huset mitt er fra 2004 så vinduene er fine og må ikke byttes. Det blir bare dugg og isete i to hjørner helt nederst, ikke ellers på vinduet. Det er nok bare at det er dårlig ventilasjon fordi jeg aldri pleier å lufte, er ikke flink på det rett og slett. Dette med is på vindu, det er bare nå når det er over 30 minus grader, ikke ellers.

Ts

Ventilasjon gjennom lufting er sjelden godt nok. Det beste er hvos baderomsvifte og/eller kjøkkenventilator kan gå hele tiden og at frisk luft kommer inn gjennom flere ventiler fordelt rundt i boligen.

På den måten får man sirkulert og skiftet ut forurenset (fukt og lukt) inneluft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...