AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #1 Skrevet 5. januar 2024 Jeg har snøfangere og bekymrer meg for taket mitt. Det ligger MASSE snø der nå som ikke faller av. Huset har bølgeblikktak og er billig. Hadde du prøvd å måke det? Kan det bli ødelagt? Du som bor på Sørlandet og har vanlig spisst tak, har du måkt det? Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Anonymkode: 3e533...719
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #2 Skrevet 5. januar 2024 https://www.biltema.no/fritid/hage/snorydding-og-avising/snomaker-for-tak-63-x-15-cm-2000033547?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAy9msBhD0ARIsANbk0A92qOH_FQjzXb1SlWFmDh0kh6-iOS0uNetRDZjXOq1798IEerBo5-oaAoonEALw_wcB Noe slikt kan du bruke, finnes mange varianter. Anonymkode: cb570...a66 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #3 Skrevet 5. januar 2024 Fjern snøen nå mens den er forholdsvis lett. Med et spinkelt tak vil du ikke ha våt, smeltende snø der oppe. Anonymkode: cc313...850 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #4 Skrevet 5. januar 2024 Vi har prioritert å komme oss ut av huset enn så lenge. I dag må vi prøve å få åpnet veien slik at vi kan komme oss på jobb/i butikken osv. Men vi har taket på listen over ting som bør bli tatt ja. Det er jo ikke noe problem nå som snøen er så tung, men bedre å få den av nå enn når den blir tung og våt…. Vi bor i Grimstad. Anonymkode: 38081...f35
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #5 Skrevet 5. januar 2024 Vi måkte det i går. Nytt tak, men huset er opprinnelig fra 70- tallet. Du må måke, forsikring dekker ikke skader grunnet manglende måking. Anonymkode: bf534...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #6 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har prioritert å komme oss ut av huset enn så lenge. I dag må vi prøve å få åpnet veien slik at vi kan komme oss på jobb/i butikken osv. Men vi har taket på listen over ting som bør bli tatt ja. Det er jo ikke noe problem nå som snøen er så tung, men bedre å få den av nå enn når den blir tung og våt…. Vi bor i Grimstad. Anonymkode: 38081...f35 Vi har foresten et (misforstå meg riktig), ordentlig tak. Med tanke på at du har et spinklere et ville jeg nok satt det høyere på prioriteringslisten enn det er hos oss Anonymkode: 38081...f35
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #7 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi har foresten et (misforstå meg riktig), ordentlig tak. Med tanke på at du har et spinklere et ville jeg nok satt det høyere på prioriteringslisten enn det er hos oss Anonymkode: 38081...f35 Jeg bare skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Det er tre meter snø ved huset der stigen må stå/ takstigen er. Og selv om jeg skulle klart å komme meg opp på taket så ville det vært livsfarlig å prøve å stå der (skråtak, bølgeblikktak) og måke. Forsikringen må dekke dette, det er jo ekstremvær! Snømåkere for tak er utsolgt over hele området, og uansett går ingen busser her. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal få det til!? Anonymkode: 3e533...719
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #8 Skrevet 5. januar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke hvordan jeg skal få det til!? Ring til noen profesjonelle som har sikringsutstyr som måker tak. Du MÅ ta det før eller senere uansett om snøen blir liggende og snøen blir tyngre ved nedbør selv om det skulle bli regn og pluss grader. Worst case scenario om taket skulle kollapse om du ikke kan vise til at du har forsøkt å gjøre alt du kan så dekker ikke forsikringen det. Kan du derimot vise til at du har forsøkt å gjøre alt i din makt som kan forventes/er praktisk mulig stiller du bedre. Anonymkode: 50599...be6 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #9 Skrevet 5. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ring til noen profesjonelle som har sikringsutstyr som måker tak. Du MÅ ta det før eller senere uansett om snøen blir liggende og snøen blir tyngre ved nedbør selv om det skulle bli regn og pluss grader. Worst case scenario om taket skulle kollapse om du ikke kan vise til at du har forsøkt å gjøre alt du kan så dekker ikke forsikringen det. Kan du derimot vise til at du har forsøkt å gjøre alt i din makt som kan forventes/er praktisk mulig stiller du bedre. Anonymkode: 50599...be6 Jeg finner ingen profesjonelle i området, så tar gjerne tips! Spørs om jeg ikke må klatre opp og prøve å få vekk snø selv 😕 Anonymkode: 3e533...719
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #10 Skrevet 5. januar 2024 Det beste du kan bruke for måking av tak er en såkalt snøhøvel. Da behøver du ikke bevege deg opp på selve taket. NB: Er det veldig mye, og tung, snø bør du passe på vektfordelingen! Altså at du ikke fjerner all snøen på den ene siden av mønet før du begynner på den andre siden. Anonymkode: 97415...438 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå