Gå til innhold

Er det noen regler for temperatur på arbeidsplassen? FRYSER🥶på jobb...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i butikk som ligger i et lite nærsenter. Vi har en inngang rett inn fra gata og en via en rulletrapp fra dagligvarebutikken i underetasjen. Det er mye gjennomgangstrafikk hos oss til/fra dagligvarebutikken, det er en liten snarvei å gå via oss og kundene slipper å gå på dels glatt fortau.

Vi har en "vifte" over inngangen fra gateplan, men denne hindrer ikke at det blåser kaldt inn i butikken hver gang noen går inn/ut gjennom de automatiske dørene. Vi får også en del kald luft inn fra underetasjen. Har ikke målt temperaturen innendørs, men har gått med ullstillongs, ulltrøye og ullcardigan på jobb i hele vinter og på de kaldeste dagene har jeg vært skikkelig frossen. Temperaturene har ligget fra 0 til -10 grader. De neste dagene er det meldt om temperaturer ned i 20+ minusgrader og jeg gruer meg veldig til å jobbe, for jeg frykter det vil bli uutholdelig kaldt. Er det noen regler for hva man må tåle av temperatur på jobb? Er det greit om jeg må stå med dunjakka på inne...?

Anonymkode: 127a0...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber ute. Kan ikke tenke meg at det blir verre inne. I beste fall kan du kanskje kreve få dekket egnet arbeidstøy dersom det står noe om det i kontrakt eller tariff...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Superundertøy pleier å hjelpe. Trenger ikke være av dyreste type heller, men bør ikke være av typen man lett svetter av bare ved litt bevegelse heller for da kommer kulden desto verre etterpå. Å kunne "justere" klærne l.l.a. dagen anbefales, ta av og på lag etter behov, jeg har to rene tørre t-skjorter under på de kaldeste dagene.

Anonymkode: 87f54...2ca

Skrevet

Ingen regler, bare anbefalinger.

Skrevet
Hensatt skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber ute. Kan ikke tenke meg at det blir verre inne. I beste fall kan du kanskje kreve få dekket egnet arbeidstøy dersom det står noe om det i kontrakt eller tariff...

Jeg jobber også ute, men vi får jo ordentlig arbeidstøy, varme jakker og vinterbukser, luer, hansker...

• Liker 4
Skrevet
gobbledigook skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber også ute, men vi får jo ordentlig arbeidstøy, varme jakker og vinterbukser, luer, hansker...

Såklart. Men nå jobber vedkommende inne. Vil tro det ikke blir kaldere enn at det går an å ta på seg en jakke eller en ekstra genser, ullundertøy eller noe. Tvilsomt om det utløser krav til egnet arbeidstøy.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde i en skikkelig kuldeperiode før jul at noen hadde røsket ut kontakten til varmeovnen i et undervisningsrom, så da jeg kom på jobb var innetemperaturen 13 grader... Det var mildt sagt kjølig. Kunne ikke gjøre stort annet enn å sette i kontakten igjen og melde avvik.

Anonymkode: 2ae26...61a

AnonymBruker
Skrevet

Blir det for kaldt, så står du med dunjakke og støvletter. Det har jeg sett flere har gjort i butikker når det er så kaldt som nå.

Anonymkode: d7f31...607

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hold ut, kle deg godt og få sånn liggeunderlag / yogamatte å st på i butikken.  Vi alle lider mye i denne kulden og snøstormen som er innom Norge i disse tider.  Snakk med de som styrer butikkksendetet om å kun holde oppe visse dører for å bevare varmen inne..  Varmevifter kan dere få i butikken. 

Mange som må jobbe utendørs for at dere får kunder.. brøyting, fikse strømlinjer og masse anna vi ikke tenker over. Hold ut, plutselig kommer varmen snikende og det er vår. 😃

Anonymkode: d57df...952

• Liker 1
Skrevet

Bruk tjukk strikkegenser 

Skrevet

Et hett tips som har reddet meg denne vinteren på jobb forresten: ullsåler i skoene! Har på meg 1-2 lag med sokker i tillegg, enten kun ull eller bomull + ull, men etter jeg begynte med sålene er det en ny verden. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Superundertøy pleier å hjelpe. Trenger ikke være av dyreste type heller, men bør ikke være av typen man lett svetter av bare ved litt bevegelse heller for da kommer kulden desto verre etterpå. Å kunne "justere" klærne l.l.a. dagen anbefales, ta av og på lag etter behov, jeg har to rene tørre t-skjorter under på de kaldeste dagene.

Anonymkode: 87f54...2ca

Ikke lov å bruke alle plasser, feks innen helse. Pga hygiene 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, mitch92 said:

Ikke lov å bruke alle plasser, feks innen helse. Pga hygiene 🙄

Hæ? Får dere ikke lov å ha på flere lag? 

Anonymkode: e53a5...3b4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har innearbeid, og kan ikke arbeide i slikt trekk. Arbeidsmiljøutvalget AMU kan pålegge arbeidsgiver å sette i verk nødvendige tiltak. Er virksomheten tilknyttet en bedriftshelsetjeneste, kan også en henvendelse dit være et alternativ. 

Anonymkode: 488d7...c07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hæ? Får dere ikke lov å ha på flere lag? 

Anonymkode: e53a5...3b4

Superundertøy kan jo stinke litt

Anonymkode: cb7e2...d6e

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (6 timer siden):

Såklart. Men nå jobber vedkommende inne. Vil tro det ikke blir kaldere enn at det går an å ta på seg en jakke eller en ekstra genser, ullundertøy eller noe. Tvilsomt om det utløser krav til egnet arbeidstøy.

Vil heller jobbe ute enn å sitte midt i trekken inne

Anonymkode: 52ca3...d1e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vil heller jobbe ute enn å sitte midt i trekken inne

Anonymkode: 52ca3...d1e

Hehe det sier du helt til du faktisk har prøvd det  Hilsen tidligere tunellarbeider.

AnonymBruker
Skrevet

Ullundertøy.

Anonymkode: 8f8c9...fa8

AnonymBruker
Skrevet
Minime94 skrev (33 minutter siden):

Hehe det sier du helt til du faktisk har prøvd det  Hilsen tidligere tunellarbeider.

Eh nei. Jeg har gjort begge deler, og å sitte midt i trekk er noe av det jævligste jeg har vært med på. Aldri vært så mye syk som når jeg jobbet på en arbeidsplass med mye trekk. 

Da tar jeg heller ordentlig uteklær fra topp til tå, minusgrader og vind ute. 

Anonymkode: c98f8...b6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...